De Esprit is nog net zo’n nekkendraaier als in de jaren ‘80 en rijden blijft een sensatie. Dit is een Turbo uit ‘87, de vijfde 'Stevens-Esprit' ooit gebouwd.
De originele Lotus Esprit geldt als een van de meest herkenbare ontwerpen uit de jaren ‘70, getekend door grootmeester Giorgetto Giugiaro. Dat de Esprit een rol had in twee James Bond-films droeg natuurlijk ook bij aan de legendarische status van deze auto.
Eind jaren ‘80 dacht Lotus er nog niet aan om de Esprit uit productie te nemen, maar het design moest een update krijgen. Peter Stevens werd ingeschakeld om het ontwerp te herzien, zodat de Esprit weer jaren mee kon. Stevens zou later faam vergaren als de ontwerper van de McLaren F1.
Stevens gaf de Esprit een moderner en meer afgerond design. Ieder paneel is anders, maar de iconische vorm van de Esprit is intact gebleven. Ook deze versie van de Esprit (de X180) is dus een bijzonder indrukwekkende verschijning. Sterker nog: de Esprit is er alleen maar imposanter op geworden, zeker met de nieuwe spoiler.
In motorisch opzicht is deze Esprit grotendeels gelijk aan de Series 3. In het geval van de Turbo betekent dit dat er een geblazen 2,2 liter viercilinder in ligt. Deze levert 218 pk en 298 Nm aan koppel.
Dat klinkt misschien niet zo spectaculair, maar de Esprit Turbo kon in de jaren ‘80 onder de supercars geschaard worden. Deze Lotus kon een topsnelheid van 240 km/u kan halen en van 0 naar 100 km/u sprinten in 5,5 seconden. Qua acceleratie is de Esprit Turbo vrijwel net zo snel als zijn tijdgenoot de Ferrari 328.
Het design is niet het enige aspect dat een update kreeg met Esprit X180. De carrosserie is bijvoorbeeld 22% stijver, mede dankzij het gebruik van kevlar. Ook werd de Citroën-versnellingsbak vervangen door een modernere Renault-versnellingsbak en kreeg het interieur een make-over.
Ook deze vernieuwde Esprit is op het witte doek te zien geweest, met hoofdrollen in films als Pretty Woman en Basic Instinct.
Net als het exemplaar uit Basic Instinct is deze Esprit Turbo uitgevoerd in zwart, met de spoiler. Het bijzondere aan deze auto: het is een van de allereerste exemplaren met het nieuwe Stevens-design. Dit is namelijk chassisnummer 005. De auto is origineel geleverd in Duitsland en verkeert sinds 1996 in Nederland.
Onze mening
Goed, met 2 ex Lotus Elise rijders in onze gelederen zijn we misschien iets bevooroordeeld. Maar de Esprit is nog steeds een van de iconen van de jaren '80 en '90. Het artikel in Car Magazine met een race tussen een rode Esprit en een 205 GTI van de UK naar Zuid Frankrijk, fantastisch. Ook toen had de koper de keuze; Lotus of toch weer Porsche?
Nee, deze specifieke Esprit is niet in showroom staat. Maar daar is de prijs ook naar. En heel eerlijk, zelfs een Esprit in showroom staat blijft z'n karaktertrekjes hebben, is wellicht te mooi om mee te rijden en kost een stuk meer. Dus wij zouden voor dit rijdersexemplaar gaan.
Dit of een Cayman? Afschrijven doet een Esprit zeker niet meer. Onderhoud valt ook reuze mee. Een distributieriem bij de Lotus dealer voor nog geen 700 euro? Probeer dat eens bij andere exotische merken.
En neem deze mee naar een event of rijd ermee naar Goodwood. De Porsche kan naast alle andere, de Esprit mag op het podium.
Uitrusting
Deze Lotus is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Lederen bekleding
Airconditioning
Targadak
Spoiler
Modificaties
De auto is voorzien van de volgende modificaties:
Twee verstralers in de voorbumper
Stuurbekrachtiging van EZ Powersteering (originele stuurhuis aanwezig)
Kenwood KDC-108 radio (nog niet aangesloten, originele radio aanwezig)
Cruise control (vanwege storingen weer onklaar gemaakt)
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Kleine beschadiging lak bovenkant kofferklep
Kleine beschadiging lak buitenspiegel rechts
Kleine beschadiging lak achterbumper
Kleine beschadingen lak dorpel bestuurderszijde
Krasje op de motorkap
Bekleding dashboard boven het stuur laat los
De kilometerteller staat op 7.700 km, maar de auto is in 2004 klokje rond gegaan. De daadwerkelijke kilometerstand bedraagt dus 107.700 km.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
In maart 2021 is bij 106.523 km de distributieriem vervangen bij Van der Kooi Lotus. Verder is er geen groot onderhoud uitgevoerd de laatste jaren, omdat de auto in de periode van 2012 tot en met 2021 maar zo'n 2.000 kilometer heeft gereden.
Inbegrepen bij verkoop
Autohoes voor binnen
Originele handleiding
Originele radio
Originele stuurhuis (onbekrachtigd)
Over de verkoper
De eigenaar is een liefhebber van auto's uit de jaren '70 en '80. Hij heeft onder andere een Maserati Merak SS en een Alpine A310 in zijn bezit gehad. De Lotus Esprit is ook altijd een van zijn droomauto's geweest. Deze zwarte Esprit Turbo is al zijn tweede. Eerder had hij namelijk een rode Esprit Turbo uit 1986. Helaas heeft hij in Amsterdam niet meer de ruimte om zijn auto's te kunnen stallen. Om die reden mag de Lotus zijn nu naar een nieuwe liefhebber.
Samenvatting
Verkoper - Erwin Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - SCC082DEVHHH10005 Kenteken - PN-RG-42 Eerste registratie - 24 juni 1987 Kilometerstand - 107.700 km Aantoonbaar - Nee Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 2,2 liter viercilinder met 218 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde 5-bak Exterieur - Black Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 5, inclusief huidige In bezit sinds - April 2021 Banden - Voor: Pirelli P7000 (ca. 4 mm, 2000), achter: Michelin Pilot Sport (5 mm, 2001)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.