De Mercedes E-klasse type W124 kennen we allemaal als betrouwbare taxi en kilometervreter. Begin 90’er jaren bedachten ze bij Mercedes dat een versie met dikke V8 ook wel leuk zou zijn. De 300E was best een vlotte auto, maar ruim 320pk in een ogenschijnlijk standaard sedan is natuurlijk nog veel meer een understatement. Aangezien de verbrede carrosserie (nodig vanwege de dikke V8) en andere aanpassingen, zoals een nieuwe tunnel voor versnellingsbak en katalysatoren, niet in het lopende band ritme van Mercedes pasten werd de opdracht gegeven aan buurman Porsche. Die konden dat prima gebruiken in die tijd, want ze stonden er niet best voor. Porsche had nog wat ruimte over in het pand waar voorheen de 959 in elkaar werd geschroefd en zo geschiedde. Ruim 10.000 500E’s werden er gebouwd, waarvan iets meer dan 900 Limited versies.
Aangezien er altijd klanten zijn die altijd een beetje meer willen en AMG daar een luisterend oor voor had / heeft, werd aldaar besloten er een litertje bij te maken. Het resulteerde op papier in ruim 60pk (in werkelijkheid bijna 100pk) en 100NM extra vermogen. Niet alleen het slagvolume werd vergroot van de M119 V8, maar ook de nokkenassen werden voorzien van een “heter” profiel, de inlaat werd geredisigned en softwarematig werden er wat aanpassingen gedaan. Nu nog steeds, maar zeker in die tijd (30 jaar geleden) hele serieuze waarden. Uiteraard werd alles wat nodig was verbeterd en aangepast om het extra vermogen aan te kunnen. Slechts 148 stuks verlieten de werkplaats van AMG, waarvan 45 stuks de basis als Limited hadden. In de 90’er jaren was AMG nog echt iets bijzonders!
Het door ons aangeboden exemplaar is er zo eentje uit de serie van 45. In februari 1994 verliet deze 500 E Limited de fabriek en werd door MB als “Neuwagen” aangeboden aan AMG voor de ombouw naar E60, waarna hij door een manager uit het hoofdkwartier van Mercedes is gebruikt. Nadat de auto als zgn. Jahreswagen in Japan aankwam werd hij in 2020 in de USA verkocht aan de laatste, Nederlandse, eigenaar. De auto is zeer netjes onderhouden en er is ook een rollenbank uitdraai aanwezig waarop te zien is dat AMG nogal conservatief de vermogens opgaf, aangezien er 418pk in plaats van de 381pk aanwezig is.
Op de meegeleverde datacard is te zien welke opties naast de optie “Limited” waren gemonteerd zoals Saphierzwarte lak, Elektrisch verstelbare stoelen en stuurkolom, Schuifkanteldak, Stoelverwarming en speciale AMG velgen. Het vinden van deze correcte AMG wielen voor deze auto was als een speld in een hooiberg. De auto was in de loop der jaren ooit voorzien van een zgn. breedset terwijl de originele grootte van rondom driedelige 8,5x17 met een juiste ET van 30 niet of nauwelijks te vinden is. Inmiddels zijn ze gemonteerd met een set nieuwe banden.
De E60 is voornamelijk in Japan onderhouden en dat wordt gedocumenteerd door alle aanwezige facturen vanaf 30.000km in 1999 tot aan 142.000km in 2018.
Veel aparter wordt het niet. Een W124 500E is al bijzonder, maar een E60 is bijna niet te vinden. Momenteel worden er 2 aangeboden in Europa op Mobile.de waarbij er 1 de Limited versie betreft. Zoek je de ultieme “Autobahn Brenner” in een Taxi omhulsel, dan is dit je kans. Snel, comfortabel, onopvallend en een icoon uit de Mercedes historie. Geen koopje, maar waarschijnlijk een prima investering voor de toekomst waar je ook nog van kunt genieten. We lieten ook Wouter K. van Autoblog zijn mening vormen over deze E60. Hij heeft de nodige kilometers gemaakt in een 500E en geeft aan dat deze auto toch echt van een hele andere orde is. Vermogen, Koppel zijn uitdrukkelijk aanwezig en ook loopt de auto vlotter in zijn toeren.
Over de verkoper
De verkoper ruilde de auto in van de (enige) Nederlandse eigenaar, die de volledige documentatie van de auto verzorgde en tevens de juiste 17 inch velgen (OZ Racing, Aero 3) wist te bemachtigen. Daarnaast heeft hij de Japanse “Jakuzo” versiersels vervangen door originele onderdelen. Zo zijn ook de binnenste deurpanelen weer origineel en werden de koplampen ook vervangen door de originele set met de verchroomde reflectorrand onderin.
De auto vertoond nauwelijks gebruikssporen, zie ook de ruim 150 toegevoegde foto’s!
Recente onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is Japans, waarbij niet alle datums leesbaar (Japanse tekens) zijn, maar de kilometerstanden wel zijn gedocumenteerd:
• 06-10-1999 – 30600km Japan
• 00-00-0000 – 30853km Japan
• 00-00-0000 – 33277km Japan
• 00-00-0000 – 43523km Japan
• 00-00-0000 – 46675km Japan
• 00-00-0000 – 47453km Japan
• 00-00-0000 – 49540km Japan
• 00-00-0000 – 51091km Japan
• 00-00-0000 – 54090km Japan
• 00-00-0000 – 70650km Japan
• 00-00-0000 – 80810km Japan
• 00-00-0000 – 84740km Japan
• 00-00-0000 – 94800km Japan
• 00-00-0000 – 98850km Japan
• 10-09-2013 – 105376km Japan
• 00-00-0000 – 105926km Japan
• 00-00-0000 – 106711km Japan
• 12-12-2013 – 106987km Japan
• 00-00-0000 – 112476km Japan
• 20-06-2014 – 112715km Japan
• 00-00-0000 – 115869km Japan
• 00-00-0000 – 118484km Japan
• 02-04-2015 – 118508km Japan
• 00-00-0000 – 130000km Japan
• 00-00-0000 – 136700km Japan
• 00-00-0000 – 139345km Japan
• 04-08-2018 – 141860km Japan
• 22-09-2018 – 142080km Japan
• 31-05-2021 – 144488km Stern Hilversum
• 30-05-2022 – 145229km Stern Hilversum
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Alle Japanse en Nederlandse facturen / onderhoudsberichten
• Documentatie import
• Datacard
• AMG Bestätigung van MB / AMG
• Diverse importdocumentatie
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Verkoper type - Zakelijk
Locatie – Heteren
Chassisnummer - WDB1240361C106711
Kenteken – K-554-XL
Eerste registratie – 28-02-1995
Kilometerstand – 145.661 KM
Aantoonbaar – a.d.h.v. Japanse historie
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Sedan
Motor – 6.0 liter V8 atmosferisch
Aandrijving – Achter
Bak – Automaat
Exterieur – Saphirschwarz
Interieur – Leder zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – In Nederland 1, Japan onbekend
In bezit sinds – NVT
Banden – Pirelli PZero nero 245-45-17, DOT 2018 en > 6mm profiel rondom
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere noodzakelijk geachte inspectie.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable