Porsche 928S 4.7 Automaat van 1986 (LET OP: Aangepaste beschrijving)
Een cult auto eerste klas. Bij de 928, vanaf modeljaar 1978 in productie, lag de focus op een laag gewicht. De portieren, beide voorschermen en motorkap waren van aluminium. De bumpers waren van kunststof en geïntegreerd in de carrosserie, De aluminium profielen achter de bumper konden een aanrijding tot maximaal 8 km/h weerstaan.
De 928 had kenmerkende ronde, elektrisch bediende klapkoplampen. Alle 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor met een blokhoek van 90°. In de eerste serie had de motor een inhoud van 4,5 liter, vanaf modeljaar 1979 werd dat 4,7 liter om tot in de eindfase door te groeien naar maar liefst 5,4 liter. De versnellingsbak zat volgens het transaxleprincipe bij de achteras die een revolutionaire ontwikkeling was met dubbele draagarmen (zgn. Weissachas) die zich gedroeg als een soort passieve achterwielbesturing.
De 928 S had een zwarte voor- en achterspoiler, zijbeschermstrips in de carrosseriekleur en zijknipperlichten. De cilinderinhoud steeg van de in eerste instantie 4,7 liter tot 5,0 liter (modeljaar 1986). Het vermogen was 300 pk en steeg tot 310 pk vanaf modeljaar 1984 en 288 pk (met katalysator) vanaf modeljaar 1986.
De door ons aangeboden 928S uit 1986 beschikt over de 4,7 liter met 288pk. Origineel in Zwitserland (Davos) geleverd op 9 april 1986. Halverwege de 90’er jaren is de auto naar Duitsland gekomen waarna de laatste eigenaar ‘m in 1998 naar Nederland haalde en ‘m 24 jaar in zijn collectie hield. Eind 2000 kreeg de 928 nog 1x onderhoud bij Porsche Centrum Eindhoven op 92795km. Daarna werd de auto nog sporadisch ingezet en stond sinds 2012 in de verzameling (APK geldig tot mei 2013).
De aanbieder van de auto vond ‘m “te leuk” om te laten staan en zette ‘m in januari 2023 in zijn voorraad, maar besluit nu toch om afscheid te nemen.
Deze 928 S is de afgelopen weken uitgebreid gecheckt bij Porsche 928 specialist "de Loods" in den Dolder. Er is een uitgebreid rapport opgesteld en voor een kleine 4000,- euro zijn alle noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd inclusief een verse APK. Motor, distributieriem, versnellingsbak zijn droog en in orde bevonden en er is geen roest van betekenis geconstateerd. Foto's van het rapport en de reparaties zijn zichtbaar in de fotorapportage.
Onze mening
Zoals al eerder gemeld een Cult auto eerste klas. De 928 werd als eerste echte sportwagen auto van het jaar in 1978. Porsche was van mening dat de 928 “de” opvolger van de 911 moest worden, maar we weten inmiddels allemaal hoe het is gelopen. Veel 928’s hebben de tand des tijds niet doorstaan, daarom is deze onverprutste 928S van Europese origine met een lage kilometerstand een mooie kans om in te stappen in deze fantastische reisauto. Zeker nu de auto uitgebreid is gecheckt.
Over de verkoper
De laatste particuliere eigenaar heeft de 928 maar liefst 24 jaar gehad, maar niet echt van genoten getuige de gereden kilometers. Na te zijn ingeruild heeft de huidige zakelijke eigenaar zelf het idee gehad om ‘m te verzamelen, maar wil de auto nu toch verkopen. Om meer duidelijkheid te geven over de staat van de 928 S heeft de auto de afgelopen weken een uitgebreide check gehad en zijn de nodige reparaties uitgevoerd.
Uitrusting
Deze Porsche 911 is af fabriek o.a. uitgerust met:
Automatische Transmissie
Lederen bekleding
Metallic lak
Lichtmetalen velgen
Elektrisch verstelbare stoelen
Cruise Control
Schuifdak
Airconditioning
Blaupunkt Radio Cassettespeler
Modificaties
Geen, deze 928 is volledig origineel
Opmerkingen
Deze Porsche verkeert in goede staat en zeer recent nagezien door een Porsche 928 specialist (zie foto's). De lakdiktes van 98 tot 220 geven aan dat de auto hooguit cosmetisch wat spuitwerk heeft gehad.
Recente onderhoudshistorie
Deze Porsche is altijd in onderhoud geweest bij Porsche centra. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
13-05-1986 – 1.281 km – Inrijbeurt AMAG (CH)
09-12-1987 – 20.596 km – Grote beurt AMAG (CH)
16-01-1989 – 33.419 km – Beurt bij Autorondo Porsche (CH)
03-05-1991 – 45.478 km – Grote beurt bij Autorondo Porsche (CH)
01-10-1997 – 72.760 km – Grote beurt bij Porsche Moers (DE)
29-11-2000 – 92.795 km – Grote beurt bij Porsche Eindhoven
25-03-2024 – 99.907 km – Keuring en diverse reparaties Garage de Loods
De gehele historie is uiteraard aantoonbaar en op verzoek beschikbaar.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Porsche 911 zit inbegrepen:
Twee sleutels
Volledige set met boekjes en onderhoudsboekje
Samenvatting
Verkoper – Emiel
Verkoper type – Bedrijf
Locatie – Sassenheim
Chassisnummer – WP0ZZZ92GS841257
Kenteken - TL-LF-31
Bouwjaar/-datum – 15 april 1986
Kilometerstand – 99.907 kilometer
Aantoonbaar – Ja
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 4,7 liter V8 met 288 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Irisblauw metallic
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 4 particuliere eigenaren, voor zover na te gaan
Banden – De auto staat op banden met voldoende profiel, maar qua leeftijd over de houdbaarheidsdatum
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (5)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
WT
2024-04-07 20:59:33
zijn die banden dan een reden voor apk afkeur? of maakt dat dan niet uit? hoe veilig zijn die banden nog? verder handig om hier op de site te zetten dat je EN moet inloggen EN idin moet gebruiken , scheelt hoop gedoe. verder interessante auto. groet
Ton - The Collectables
2024-04-08 09:24:50
Goedemorgen WT, De banden zijn geen APK afkeur en voldoen nog aan de norm. Wij adviseren echter banden die ouder zijn dan 10 jaar te vervangen, om optimaal te kunnen genieten van de rij-eigenschappen van deze bolide.
WT
2024-04-08 15:05:29
Dank Ton, komende week/weekend eens zien hoeveel tijd ik heb voor verder uitzoeken cq bekijken.
peter
2024-04-17 12:02:33
Beste Collectables,
Ik lees in de garagefactuur dat deze auto geen nieuwe distributieriem/waterpomp etc. heeft gekregen? Voor een auto die ongeveer 20 jaar heeft stilgestaan toch ongeveer een must ? Enig idee wat me dit ongeveer extra gaat kosten ? En ik lees dat het airco-systeem drukloos is, dus niet werkend ? Enig idee wat me dit ongeveer straks extra gaat kosten ? En tot slot mooie auto zo op de foto maar zie ik nu , obv de foto's , toch een (redelijk) kleurverschil op de motorkap en het dak/zonnedak of is dat in werkelijkheid ook zo te zien ?
mvrgr
PV
Ton - The Collectables
2024-04-17 12:42:10
Beste Peter, op het inspectierapport staat: Distributieriem = goed. Ik neem aan dat de garage deze dus heeft gecontroleerd. Op internet lees ik dat vervanging vanaf 1000,- euro kost. Airco zonder druk is inderdaad niet werkend. Afvullen kost meestal rond de 100,- euro indien er geen lekkages zijn. Een systeem is meestal na 5-7 jaar leeg. Kleurverschil kunnen we helaas niet over oordelen. Dat zal met lichtinval te maken hebben. Zoals bekend kan voor het sluiten van de veiling de auto worden bekeken bij de verkoper. Mvg Ton
Ik lees in de garagefactuur dat deze auto geen nieuwe distributieriem/waterpomp etc. heeft gekregen? Voor een auto die ongeveer 20 jaar heeft stilgestaan toch ongeveer een must ? Enig idee wat me dit ongeveer extra gaat kosten ? En ik lees dat het airco-systeem drukloos is, dus niet werkend ? Enig idee wat me dit ongeveer straks extra gaat kosten ? En tot slot mooie auto zo op de foto maar zie ik nu , obv de foto's , toch een (redelijk) kleurverschil op de motorkap en het dak/zonnedak of is dat in werkelijkheid ook zo te zien ?
mvrgr
PV