Over deze Collectable

Porsche 928S 4.7 Automaat van 1986 (LET OP: Aangepaste beschrijving)

Een cult auto eerste klas. Bij de 928, vanaf modeljaar 1978 in productie, lag de focus op een laag gewicht. De portieren, beide voorschermen en motorkap waren van aluminium. De bumpers waren van kunststof en geïntegreerd in de carrosserie, De aluminium profielen achter de bumper konden een aanrijding tot maximaal 8 km/h weerstaan.

De 928 had kenmerkende ronde, elektrisch bediende klapkoplampen. Alle 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor met een blokhoek van 90°. In de eerste serie had de motor een inhoud van 4,5 liter, vanaf modeljaar 1979 werd dat 4,7 liter om tot in de eindfase door te groeien naar maar liefst 5,4 liter. De versnellingsbak zat volgens het transaxleprincipe bij de achteras die een revolutionaire ontwikkeling was met dubbele draagarmen (zgn. Weissachas) die zich gedroeg als een soort passieve achterwielbesturing.

De 928 S had een zwarte voor- en achterspoiler, zijbeschermstrips in de carrosseriekleur en zijknipperlichten. De cilinderinhoud steeg van de in eerste instantie 4,7 liter tot 5,0 liter (modeljaar 1986). Het vermogen was 300 pk en steeg tot 310 pk vanaf modeljaar 1984 en 288 pk (met katalysator) vanaf modeljaar 1986.

De door ons aangeboden 928S uit 1986 beschikt over de 4,7 liter met 288pk. Origineel in Zwitserland (Davos) geleverd op 9 april 1986. Halverwege de 90’er jaren is de auto naar Duitsland gekomen waarna de laatste eigenaar ‘m in 1998 naar Nederland haalde en ‘m 24 jaar in zijn collectie hield. Eind 2000 kreeg de 928 nog 1x onderhoud bij Porsche Centrum Eindhoven op 92795km. Daarna werd de auto nog sporadisch ingezet en stond sinds 2012 in de verzameling (APK geldig tot mei 2013).

De aanbieder van de auto vond ‘m “te leuk” om te laten staan en zette ‘m in januari 2023 in zijn voorraad, maar besluit nu toch om afscheid te nemen.

Deze 928 S is de afgelopen weken uitgebreid gecheckt bij Porsche 928 specialist "de Loods" in den Dolder. Er is een uitgebreid rapport opgesteld en voor een kleine 4000,- euro zijn alle noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd inclusief een verse APK. Motor, distributieriem, versnellingsbak zijn droog en in orde bevonden en er is geen roest van betekenis geconstateerd. Foto's van het rapport en de reparaties zijn zichtbaar in de fotorapportage.

Onze mening

Zoals al eerder gemeld een Cult auto eerste klas. De 928 werd als eerste echte sportwagen auto van het jaar in 1978. Porsche was van mening dat de 928 “de” opvolger van de 911 moest worden, maar we weten inmiddels allemaal hoe het is gelopen. Veel 928’s hebben de tand des tijds niet doorstaan, daarom is deze onverprutste 928S van Europese origine met een lage kilometerstand een mooie kans om in te stappen in deze fantastische reisauto. Zeker nu de auto uitgebreid is gecheckt.

Over de verkoper

De laatste particuliere eigenaar heeft de 928 maar liefst 24 jaar gehad, maar niet echt van genoten getuige de gereden kilometers. Na te zijn ingeruild heeft de huidige zakelijke eigenaar zelf het idee gehad om ‘m te verzamelen, maar wil de auto nu toch verkopen. Om meer duidelijkheid te geven over de staat van de 928 S heeft de auto de afgelopen weken een uitgebreide check gehad en zijn de nodige reparaties uitgevoerd.

Uitrusting

Deze Porsche 911 is af fabriek o.a. uitgerust met:

  • Automatische Transmissie
  • Lederen bekleding
  • Metallic lak
  • Lichtmetalen velgen
  • Elektrisch verstelbare stoelen
  • Cruise Control
  • Schuifdak
  • Airconditioning
  • Blaupunkt Radio Cassettespeler

Modificaties

Geen, deze 928 is volledig origineel

Opmerkingen

Deze Porsche verkeert in goede staat en zeer recent nagezien door een Porsche 928 specialist (zie foto's). De lakdiktes van 98 tot 220 geven aan dat de auto hooguit cosmetisch wat spuitwerk heeft gehad.

Recente onderhoudshistorie

Deze Porsche is altijd in onderhoud geweest bij Porsche centra. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:

  • 13-05-1986 – 1.281 km – Inrijbeurt AMAG (CH)
  • 09-12-1987 – 20.596 km – Grote beurt AMAG (CH)
  • 16-01-1989 – 33.419 km – Beurt bij Autorondo Porsche (CH)
  • 03-05-1991 – 45.478 km – Grote beurt bij Autorondo Porsche (CH)
  • 01-10-1997 – 72.760 km – Grote beurt bij Porsche Moers (DE)
  • 29-11-2000 – 92.795 km – Grote beurt bij Porsche Eindhoven
  • 25-03-2024 – 99.907 km – Keuring en diverse reparaties Garage de Loods 

De gehele historie is uiteraard aantoonbaar en op verzoek beschikbaar.

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze Porsche 911 zit inbegrepen:

  • Twee sleutels
  • Volledige set met boekjes en onderhoudsboekje

Samenvatting

  • Verkoper – Emiel
  • Verkoper type – Bedrijf
  • Locatie – Sassenheim
  • Chassisnummer – WP0ZZZ92GS841257
  • Kenteken - TL-LF-31
  • Bouwjaar/-datum – 15 april 1986
  • Kilometerstand – 99.907 kilometer
  • Aantoonbaar – Ja
  • Garantie – Nee
  • Marge/BTW – Marge auto
  • Carrosserie – Coupé
  • Motor – 4,7 liter V8 met 288 pk
  • Aandrijving – Achterwielaandrijving
  • Bak – Automaat
  • Exterieur – Irisblauw metallic
  • Interieur – Zwart
  • Bekleding – Leder
  • Rokersauto – Nee
  • Eigenaren – 4 particuliere eigenaren, voor zover na te gaan
  • Banden – De auto staat op banden met voldoende profiel, maar qua leeftijd over de houdbaarheidsdatum

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.