Altijd al een Porsche Carrera GT willen hebben, maar geen 1,5 miljoen op de bank?
Dan is dit je kans. Porsche bouwde in 1981 een, tot 406 stuks gelimiteerde, homologatiespecial op basis van de Porsche 924 en doopte die tot Carrera GT.
De Porsche 924 was in oorsprong een ontwerpopdracht van Porsche voor VW/Audi en later aan Porsche werd terug verkocht. De 924 was een succes en bracht het broodnodige geld in het laatje nadat het bedrijf in de problemen kwam door de oliecrisis in de jaren 1970. Tussen 1976 en 1985 werden ongeveer 125.000 924's en 14.000, 924 Turbo's (officieel Porsche 931 genoemd) verkocht.
In 1979 presenteerde Porsche de toekomstige 944 als stylingmodel. Het jaar daarop deed het bedrijf met de 924 mee aan Le Mans en moest het een raceauto homologeren om te voldoen aan het Groep 4 racereglement. De gehomologeerde versie heette de 924 Carrera GT en was een doorontwikkelde 924 Turbo met bredere voor- en achterschermen van polyurethaan.
Porsche maakte in 1981, 331 Carrera GT’s van de 924 (type 937), De rechtsgestuurde als type 938 (75 stuks). Totaal dus 406 stuks om te voldoen aan de homologatie eisen van minimaal 400 exemplaren. De 924 GT levert 210 pk uit een doorontwikkelde 924 Turbo-motor met intercooler, weegt 1.180 kilo, heeft een 49/51 gewichtsverdeling, stuurt goed, is betrouwbaar, heeft een racestamboom en is betaalbaar qua onderhoud.
Een stap hoger dan de GT is de GTS, waarvan er 59 werden gemaakt. Daarnaast werden er 19 full race 924 Carrera GTR’s geproduceerd.
Afgezien van de (gesmede) lichtere zuigers zijn de meeste interne onderdelen van de motor hetzelfde als die van de Porsche 924 Turbo, die zelf het merendeel van zijn onderdelen deelt met de 924. De basismotor is steeds dezelfde eenvoudige gietijzeren 2 liter van VW/Audi. Voor de 937 werden ook 911-onderdelen gebruikt die niet voor de 924 of 931 werden gebruikt, zoals een koppelingsplaat van de 911, de versterkte versnellingsbak met 911 syncromeshringen en de Fuchs wielen die afkomstig zijn van de 911/930. De remmen en de voordempers worden gedeeld met de latere 944.
De 924 Carrera GT was leverbaar in rood, zilver of zwart, de GTS (met 245pk) was alleen verkrijgbaar in het rood en de race auto's waren wit. De (standaard) gietijzeren motor genereert 210 pk bij 6.000 tpm bij een relatief lage compressie van 8,0:1. De unieke onderdelen zijn vnl. de lichtere gesmede zuigers van Kolbenschmidt, een iets grotere versie van de 931 KKK-turbocompressor met een vuldruk van 0,75 bar en de intercooler die bovenop het blok is bevestigd. Getrag produceerde de versterkte “dogleg“ versnellingsbak.
De 924 Carrera GT heeft een iets stuggere versie van de ophanging van de Turbo-serie II en werd standaard voorzien van 7x15 Fuchs velgen. 16 inch (7 en 8J) was optioneel. De 924 Carrera GT heeft kunststof ventilatieopeningen en speciale geleiders, die koele lucht van de voorbumper naar de remschijven leiden.
De 924 Carrera GT was in 1981 de op één na duurste Porsche, alleen de 930 Turbo kostte meer!
De door ons aangeboden 924 Carrera GT werd in februari 1981 geleverd in Duitsland en vertrok later naar België. Nadat de Belgische eigenaar de auto verkocht aan een Nederlandse Porsche specialist, kocht de huidige eigenaar de auto in 2010 en zette de auto direct na aankoop eind 2010 op NL kenteken. Hij gebruikte de auto voornamelijk voor toerritten en reed helaas in januari 2013 de motor stuk a.g.v. detonatie. Een veelvoorkomend probleem bij de Carrera GT’s. Daarnaast was een eerdere motorreparatie niet erg zorgvuldig uitgevoerd. Na een lange zoektocht wist de eigenaar een nieuwe set overmaat zuigers te bemachtigen, werd de motor weer gemonteerd en voorzien van een elektronische ontsteking. Door diverse omstandigheden was de auto pas begin dit jaar klaar, is APK gekeurd en zijn de eerste paar kilometers alweer gemaakt. De Carrera GT heeft, mede door het lange stilstaan, een lage kilometerstand die, gezien de staat van het interieur en exterieur (alleen het dak en de motorkap zijn, zover meetbaar, ooit gespoten) en de bijgevoegde historie, lijkt te kloppen.
Onze mening
Eén van de meest exclusieve Porsches als je naar de productie aantallen kijkt. De CGT is echt een compleet andere auto vergeleken met de andere 924 broeders. Soms staan er 2 of 3 te koop, maar een ongeval vrij exemplaar in grotendeels eerste lak en lage aantoonbare kilometerstand vind je zelden. Wat ons betreft een icoon uit de Porsche historie voor de verzamelaar die ook wil rijden.
Over de verkoper
De verkoper is een echte petrolhead en heeft een kleine verzameling die door plaatsgebrek wat moet worden uitgedund. Hij heeft vele mooie herinneringen aan de Carrera GT van diverse ritten door de Ardennen en de Eiffel. Een fantastische auto om te sturen en dankzij het riante vermogen en optimale gewichtsverdeling een feestje op bochtige wegen.
Uitrusting
Deze 924 Carrera GT is af-fabriek uitgerust met o.a.:
16 inch Fuchs (7 en 8 inch breed) met 205-55, resp. 225-50 banden
Uitneembaar dakpaneel
Airconditioning (verwijderd, aircopomp wordt meegeleverd bij verkoop)
Blaupunkt Heidelberg RCM 40 met anti-diefstalkaart
Modificaties
• Olietemperatuurmeter
• Porsche remklauwen met 4 zuigers (originele aanwezig)
• Heigo Rolkooi (gemonteerd op de gordelbevestingspunten, dus geen gaten geboord)
• Elektronische ontsteking van Mittelmotor (originele aanwezig)
Opmerkingen
De auto vertoond gebruikssporen, maar is roestvrij en grotendeels in de eerste lak. De gemonteerde polyurethaan delen vertonen zoals bij bijna alle Carrera GT’s wat werking vanwege de leeftijd. De motor is recent voorzien van nieuwe (gesmede) zuigers en heeft voorzichtig zijn eerste paar honderd kilometer gemaakt en zal nog verder moeten worden ingereden én afgesteld. De schokdemper linksvoor zweet wat, maar heeft geen gevolgen voor de APK. Een nieuwe set voordempers van Sachs wordt meegeleverd. Bij 13.657km is in 1982 door Porsche Stuttgart de teller vervangen. Vlak voor de laatste motorrevisie is de teller wederom bezweken bij 69.935km in 2013. Deze is op 16 maart j.l. bij Porsche Gelderland hersteld.
De werkelijke kilometerstand is rond de 83.700 km. Er is een recent Taxatierapport aanwezig van 90.000,- euro.
Recente onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is grotendeels in het boekje afgestempeld. Daarnaast zijn er diverse facturen, rapporten en taxaties die de kilometerstand onderbouwen.
16-01-1981 – 00.018km – Aflevering
22-03-1982 – 13.657km – Nieuwe teller geplaatst Porsche Stuttgart
25-05-1982 – 18.000km – Grote beurt Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
00-00-1983 – 30.000km – Oliewissel Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
24-10-1984 – 40.000km – Grote beurt Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
29-07-1985 – 22.360km – Grote beurt Porsche Stuttgart (vanaf nu afgelezen stand)
13-12-1988 – 41.270km – Grote beurt Porsche Stuttgart
09-04-1992 – 55.600km – Oliewissel Wolt Zitt Kfz Meister Stuttgart
25-03-1994 – 56.580km – Taxatie Mobilex België
10-11-1994 – 56.585km – Taxatie Gratema Taxaties
24-06-1997 – 59.388km – Motor reparatie Raeven Moteurs SA Liege
12-03-2008 – 64.110km – Turbo revisie TSB
06-05-2008 – 64.110km – Montage Turbo en revisie wastegate Aarts Porsche
20-04-2009 – 64.153km – Diverse werkzaamheden lopend maken P&P Roggel
09-10-2010 – 64.313km – Aankoop door huidige eigenaar
30-11-2010 – 64.375km – Groot onderhoud van Beurden Porsche
01-12-2010 – 64.500km – APK Bas Roos Autosport
15-12-2010 – 64.613km – Taxatie A-taxaties
29-11-2011 – 67.669km – APK Bas Roos Autosport
20-01-2012 – 68.000km – Aankoop Heigo Rolkooi Beek Autoracing
30-09-2012 – 69.880km – Vervangen pakkingen wastegate / turbo Bas Roos Autosport
31-10-2012 – 69.880km – Groot onderhoud Bas Roos Autosport
13-01-2013 – 69.935km – Motor defect, Auto afgesleept naar Bas Roos Autosport
13-01-2013 – 69.935km – Auto stilgezet
24-10-2013 – 69.935km – 4 nieuwe zuigers overmaat gesmeed 87,5mm Freisinger
31-10-2013 – 69.935km – Auto geschorst
28-04-2014 – 69.935km – Deelfactuur revisie Bas Roos Autosport
16-03-2018 – 69.935km – Taxatie Maikel de Munnik
14-11-2023 – 69.935km – Taxatie Maikel de Munnik
01-02-2024 – 69.935km – Afronding motoropbouw en lopend maken
27-02-2024 – 69.935km – APK en opheffen schorsing
04-02-2024 – 69.935km – Ingebruikname en herstel teller mechanisme bij Porsche Gelderland
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Originele remklauwen en ontsteking
• Diverse onderdelen Airco
• Set nieuwe voordempers van Sachs
• Boekjes, keuringsrapporten en facturen
• Set nieuwe remblokken Pagid
• Originele hoes voor het uitneembare dakpaneel
• Reservewiel en gereedschapsset
Samenvatting
Verkoper - Hans
Verkoper type - Prive
Locatie – Heteren
Chassisnummer - WP0ZZZ93ZBN700251
Kenteken – 95-NTG-6
Eerste registratie – 16-02-1981
Kilometerstand – 70.123 KM (afgelezen), plm. 83.700km totaal ivm vervangen teller bij 13.657km
Aantoonbaar – a.d.h.v. Facturen, boekjes, Taxatierapporten en NAP
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupe
Motor – 2.0 liter 4 cilinder Turbo-intercooler, 210pk
Aandrijving – Achter
Bak – Getrag 5-bak (dogleg patroon)
Exterieur – Rood
Interieur – Stof zwart met rode bies
Bekleding - Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – In Nederland 1, zover bekend 2 in Duitsland en 1 in België
In bezit sinds – oktober 2010
Banden – Bridgestone (N-codering) 225-50-16 en 205-55-16, DOT 2010 en > 6mm profiel rondom
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable