Column: Is goedkoop ook duurkoop?
Is Goedkoop ook duurkoop?
Regelmatig komt de vraag voorbij of kopen op een veiling nou wel zo verstandig is. Veilen is hip en lijkt een prima afzet- en inkoopkanaal voor handel, maar sinds enige tijd ook voor particulieren. Het bereik is groot, geen gezeur en gepingel, de auto kan vaak (bij online veilingen) blijven staan bij de eigenaar en dan het belangrijkste: De doorlooptijd is kort. Tenminste, zolang we het hebben over online veilingen. Traditionele veilingen hebben vaak een veel langere aanloop, zowel qua sourcing als qua marketing, zijn meestal ook fysiek en aan een event gekoppeld.
Verkopen en kopen op een veiling valt of staat met de helderheid van de informatie die wordt verstrekt. Een summiere opsomming van alleen kilometers, bouwjaar, wat accessoires en een 10-tal foto’s, zegt helaas niet zoveel. Wellicht voldoende voor een 13 in een dozijn ex-lease auto, maar een goede fotoreportage met tenminste 100 foto’s van alle zinnige (en soms ook onzinnige) details en een duidelijke beschrijving van de staat van de auto geeft vaak al een prima beeld van een auto die buiten de standaard bandbreedte valt. Als dan ook nog eens de historie van eigenaren en onderhoud / schadeverleden wordt vermeld is er vaak een mooi totaalplaatje waarop iedereen zijn waarde kan baseren. Meestal is online al het nodige te vinden waardoor het verhaal wordt onderbouwd.
Iedereen wil het liefst een auto zonder schadeverleden, tot de laatste kilometer onderhouden en als het kan ook nog van de eerste (NL) eigenaar. Als het dan ook nog een bijzonder model is met een lage km-stand, is het helemaal “af”.
Helaas komen dit soort auto’s niet zo vaak voorbij. Niet in de verkoop en niet in de veiling. Deze auto’s zijn vaak gekoesterd door de eigenaar en die wil meestal of niet verkopen, of de hoofdprijs.
Het andere uiterste is een auto die de afgelopen tijd vele eigenaren heeft gehad en een onduidelijk onderhoudsverleden. Vaak op te maken uit grote gaten in (of het ontbreken van) de onderhoudshistorie, banden met een oude DOT code of van een B-merk (veel profiel maar geen grip). Meestal mooi opgepoetst en mooi van ver, maar verre van…….
Voor dit soort auto’s is de kijkdag, die de meeste veilinghuizen wel hebben, een uitkomst. De koper kan dan zelf bepalen wat hij nou echt van die auto vindt. Als de prijs klopt ten opzichte van de verwachte kosten die er gaan komen, hoeft dit helemaal geen slechte koop te zijn. Probleem is vaak dat de eigenaar (indien geen handelaar) vaak een heel ander bedrag in zijn hoofd heeft zitten. Dankzij internet is er natuurlijk van alles te vinden om een prijsbeeld te vormen. Recent kregen we een auto aangeboden waarvan de eigenaar dacht dat deze toch minimaal zo’n 120-140k moest kunnen opleveren. Daar stonden de meeste “gemiddelde” exemplaren ook voor te koop. Een korte inspectie leerde dat a) de kleur niet origineel was, b) de motor wel liep maar veel olie lekte, c) de onderzijde op een aantal plekken al vergevorderde roestvorming had, d) de lakdikte op sommige plekken helemaal niet meetbaar was, e) er al een respectabele kilometerstand op de teller stond en f) er qua onderhoud het noodzakelijke was gedaan, maar niet meer dan dat (alle “revisie” facturen ten spijt). Een leuke auto om te zien en zelfs om te rijden, maar om er weer een nette klassieker van te maken moet er serieus worden geïnvesteerd. Voor een handige Harry misschien nog een rendabele uitdaging, maar als investering echt niet interessant want het blijft een auto met een hoge kilometerstand waar op termijn heel veel geld in gaat zitten. Kortom, als de auto de helft van het verwachte bedrag opbrengt is dat al een mooie score.
Wat ik er mee wil aangeven, is dat een heldere en goed onderhouden auto soms duur lijkt, maar op termijn zich vaak wel uitbetaald. De nieuwe eigenaar hoeft alleen maar het zorgvuldige onderhoud voort te zetten waardoor het een heldere auto blijft en dus ook bij evt. verkoop zich dat weer uitbetaald.
Regelmatig hebben we echte pareltjes in onze veiling, auto’s van echte liefhebbers die er goed voor hebben gezorgd. Vorig jaar veilden we de Dark Rush collectie. Allemaal auto’s met weinig kilometers en jaarlijks keurig onderhouden bij de dealer. Ook preventief onderhoud, zoals bijvoorbeeld drijfstanglagers (een bekend BMW euvel) al bij 40.000 km, was gedaan. Eigenlijk helemaal niet nodig, maar het geeft wel heel veel vertrouwen voor de koper. Die betaalde dan ook best een stevige prijs vergeleken met wat er in de markt wordt gevraagd, maar koopt dan ook een zorgeloze en heldere auto.
We veilden ook een Porsche 930 Turbo. Op het oog een mooie auto, met helaas een flink gat in de historie. Wel veel recent onderhoud en revisie werkzaamheden. Die ging voor een schappelijke prijs weg naar huidige maatstaven. Voor de verkoper een prima prijs, maar ook voor de koper een leuke auto om nog wat liefde en aandacht te geven.
Kortom, goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn, mits de koper het zich maar realiseert en weet dat er de nodige aandacht gegeven moet worden om het voertuig in topstaat te krijgen. Aan de andere kant kan de koper natuurlijk ook gewoon de auto accepteren zoals hij is, lekker rijden en de toekomstige reparaties voor lief nemen. Daar hebben we meteen een punt. Sommige auto’s zijn bijna te mooi om te rijden, verdwijnen in een stalling en worden voor het ritje naar de apk naar buiten gehaald. Allemaal in het kader van de waardestijging of daling.
Over het algemeen worden klassiekers die aan de eisen voldoen (o.a. goede merknaam, sportieve successen, kleine productie aantallen en als het kan, lage km’s en weinig eigenaren) gedurende de jaren meer waard. Maar er zijn ook neerwaartse trends. Op de lange termijn komt het (bijna) altijd goed. Maar als je net voor een flink bedrag hebt geïnvesteerd en op een gegeven moment afscheid moet nemen omdat je of iets anders op het oog hebt of omdat je het geïnvesteerde geld nodig hebt voor bijvoorbeeld een verbouwing of onverwachte uitgave dan kan het wel eens verkeerd aflopen als de markt net in een dipje zit.
Koop een speeltje voor erbij daarom met je verstand. D.w.z. geen bodemloze put (hij was zo lekker goedkoop), geen geleend geld of je laatste euro maar vooral omdat je ‘m zelf leuk of bijzonder vindt of lekker vindt rijden. Een rendement is mooi meegenomen, maar geen zekerheid. Verzekering, stalling, onderhoud en belasting blijven altijd kosten veroorzaken die maandelijks terugkomen, tenzij je de ruimte hebt en er niet meer mee rijdt natuurlijk.
Kopen op een veiling is spannend, maar ook daar geldt: gebruik je verstand en ga, bij twijfel, de auto gewoon even bekijken voordat je gaat bieden, zeker als de omschrijving summier is. Soms valt het tegen (iedereen heeft een andere standaard), maar vaak valt het reuze mee omdat details zijn vastgelegd die normaal niet of nauwelijks opvallen of storend zijn.
Houdt onze site in de gaten!