De Renault Alpine V6 Turbo is het exclusieve Franse alternatief voor de Porsche 911. Dit zwarte exemplaar betreft de versie zónder katalysator met 200 pk en was 22 jaar in handen van de huidige eigenaar. Uiteraard inclusief de originele autoradio, een van de fraaiste jaren '80 autoradio's ooit geleverd.
Frankrijk is een groot autoland, maar heeft relatief weinig sportwagenmerken voortgebracht. Er is natuurlijk Bugatti, maar die zijn voor gewone stervelingen onbereikbaar. Gelukkig is er ook nog Alpine, dat sinds 2017 weer terug is van weggeweest. Met de nieuwe A110 werd het merk met één klap weer op de kaart gezet. Een lichtgewicht sportauto met middenmotor die louter lovende recensies kreeg.
Gaan we terug in de tijd, dan starten we met de originele Alpine A110 uit 1963, die in 1971 werd opgevolgd door de A310 waarmee Alpine het hogerop zocht. Initieel voorzien van een viercilinder, maar daarna wordt de A310 ook voorzien van een V6.
In de jaren '80 introduceerde Alpine haar Porsche 911 concurrent, de GTA (Grand Tourisme Alpine). En dat is zeker geen vergezochte vergelijking. Het is namelijk een 2+2 met een zescilinder achterin. Alleen dan geen boxermotor, maar in V-vorm. Er was een versie zonder turbo (de V6 GT met 160 pk) en een versie met Turbo (met 200 pk).
Deze specifieke Alpine is een V6 Turbo uit het pre-katalysator tijdperk, dus nog met de volle 200 (ipv 185) pk. En daarmee de krachtigste versie van dit model.
De Alpine V6 Turbo is met zijn polyester koets een behoorlijk lichte auto. Bovendien is het een bijzonder gestroomlijnd model. Sterker nog: in de jaren ‘80 was het een van de meest aerodynamische auto’s die er op de markt was. De V6 GT had een Cw-waarde van 0,28. De Turbo is net iets minder aerodynamisch, maar 0,30 is nog steeds indrukwekkend. Zodoende is een topsnelheid van 243 km/u mogelijk.
Met zijn hoekige jaren '80 koets is de Alpine V6 Turbo ook een spectaculaire auto om te zien. Enerzijds een tijdloos ontwerp, maar tegelijkertijd met typische jaren '80 kenmerken. Denk aan de velgen, de bestickering maar vooral het interieur. Ondanks de sportieve looks is de Alpine V6 Turbo toch vooral een GT waarmee je ook prima langere ritten kunt maken. Airco aan, spelen met de equalizer en af toen een hoge turbo fluit. Met de airco aan.
Dit zwarte exemplaar is al 22 jaar in het bezit van de huidige Nederlandse eigenaar, die de auto nu verruilt voor een klassieke A110. Er staat inmiddels een kleine 120.000 km op de teller.
Onze mening
Een van de fraaiste, meest iconische jaren '80 autoradio's met een V6 Turbo achterwiel aangedreven Gran Turismo eromheen. Het hoekige uiterlijk, terugkomend in het interieur. Die waanzinnige stoelen. Als er een Franse versie van Miami Vice had bestaan, dan had Sonny (Johnny) in deze Alpine gereden. Meer retro dan dit kun je het niet krijgen, en tegelijkertijd modern genoeg om er daadwerkelijk van te kunnen genieten.
Turbo fluit in de oren en je steelt de show op elk auto evenement. Een bijna vergeten Franse sportwagen, want vind er maar eens een. Deze of een Porsche 996? Als je echt iets bijzonders wilt rijden, dan wordt het natuurlijk dit zwarte symbool van Franse eigenzinnigheid.
Uitrusting
Deze Alpine is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Airco
Lederen bekleding
Philips cassettespeler met bediening aan het stuur
Modificaties
Er zijn een aantal kleine modificaties gedaan:
Achteruitrijsensoren ingebouwd
Airco omgebouwd voor gebruik koudemiddel R134a
Originele stuur vervangen voor een stuur met ingelegd Alpine-logo (afkomstig van de Le Mans)
Afdekplaat wielmoeren met Renault-logo vervangen voor afdekplaat met Alpine-logo (originele afdekplaat aanwezig)
Tex alarm
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Minimale beschadiging velg rechtsachter
Plekje steenslag op de neus
Beschadiging van de lak op de dorpel links
Klein barstje onder het dashboard
Slijtage van de bekleding bestuurdersstoel en passagiersstoel
Bij het inparkeren is de auto een keer achteruit tegen een paaltje aangereden. Daarna is de kunststof achterbumper vervangen en meteen voorzien van achteruitrijsensoren om herhaling te voorkomen.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto is twintig jaar lang in onderhoud geweest bij Frans Stokman Renault en de afgelopen twee jaar bij Renault Kempenaar in Alphen a/d Rijn. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
22 maart 2022- 119.339 km - Renault Kempenaar: APK
20 juli 2020 - 118.575 km - Frans Stokman Renault: airco afgeperst en gevuld
19 maart 2020 - 118.078 km - Frans Stokman Renault: olielekkage versnellingsbak verholpen, remklauw linksachter vervangen, remolie ververst
26 juni 2019 - 117.892 km - Frans Stokman Renault: accu vervangen
Zie de foto's voor de facturen. De auto komt met een map met alle facturen + APK-rapporten sinds 1996.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Dikke map met facturen + APK-rapporten van 1996 t/m 2022
Adapter voor afspelen smartphone via cassettespeler
Originele wielmoerafdekplaten met Renault-logo
Nummer van de Alpine Vision met een reportage over deze auto
Over de verkoper
De eigenaar is een grafisch ontwerper die verslingerd is aan het merk Alpine. Naar eigen zeggen past de Alpine V6 Turbo feilloos bij zijn vak en kan hij er ook prima mee voor komen rijden bij klanten. Hij combineert zijn werk met zijn passie omdat hij 18 jaar lang het magazine de Alpine Revue heeft vormgegeven. Al in 1979 raakte hij besmet met het Alpine-virus, toen hij een folder van de plaatselijke Renault-dealer kreeg. In 2000 was het dan zover en schafte hij zijn eerste Alpine aan. Inmiddels heeft hij de auto 22 jaar in zijn bezit. Eigenlijk zou hij er geen afscheid van willen nemen, maar plaatsgebrek en de recente aanschaf van een klassieke Alpine A110 gaven de doorslag.
Samenvatting
Verkoper - Valentin Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - VFAD5010500035369 Kenteken - NF-FZ-39 Bouwjaar/-datum - 1987 Eerste registratie - 23 juni 1987 Kilometerstand - 119.400 km Aantoonbaar - Import 1995, documentatie vanaf 1996 Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 2,5 liter V6 Turbo met 200 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Zwart Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Niet ruikbaar (aansteker toont wel dat deze ooit gebruikt is) Eigenaren - 4, inclusief huidige In bezit sinds - 12 september 2000 Banden - Michelin MVX (voor 5 mm, achter 3,5 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable