Over deze Collectable
Trabant 601L
LET OP: Het betreft hier een no-reserve veiling. De hoogste bieder krijgt gegarandeerd het kavel toegewezen! Tijdens het transport heeft de Trabbi een kleine schade rechts achter opgelopen. Op foto nr. 12 en de laatste 5 foto's is te zien welke schade eraan zit. Een nieuwe bumper en achterlicht wordt meegeleverd. Het opgeldpercentage in deze veiling is 20%.
Wie kent ze niet, die rokende en knetterende kartonnen doosjes met 4 wielen en een stuur? Tot "die Wende" in 1989 had je in de voormalige DDR keuze uit een Trabant, een Trabant of een Trabant. Maar liefst 15 jaar levertijd en en je wist precies wat je kreeg, want sinds de introductie in 1964 verouderde het concept gewoon door....Eind jaren 80 kwam eindelijk de benzine versie en volgde de tweetakt motor op, die 25 jaar dienst had gedaan. Niet hele moderne techniek, maar gewoon een 1,1 liter motortje uit een Polo was al een hele vooruitgang. Verder veranderde er weinig aan de 601, die als vanouds, volgens de overlevering, van “papier maché”…… werd gebouwd. Onderhuids is er in de loop der jaren best wel wat veranderd. Zo werd de stroomvoorziening omgezet van 6V naar 12V, kwamen er schroefveren onder de auto in plaats van bladveren en kreeg de auto een gescheiden remsysteem. In in 1990 was de Trabant al niet meer het enige vervoermiddel wat in de (inmiddels voormalige) DDR verkrijgbaar was en kochten de bewoners liever een “westerse” auto. Moderner, sneller en vooral: het mocht gewoon, alhoewel…….
………Zo'n laatste 2-takt versie van de 601 werd gekocht door de vorige en 1e eigenaar, niet omdat hij 'm wilde, maar omdat het moest..... Hij kocht de auto nieuw bij de Porschedealer in 1992 in combinatie met een Porsche 911. Hij mocht de 911 alleen aankopen als hij ook een nieuwe Trabant mee overnam die al 2 jaar in de showroom stond te verpieteren. De Trabant werd pas in 2005 op kenteken gezet en er werd sporadisch mee gereden, zie hiervoor ook de apk bewijzen. Vanaf het eerste jaar heeft de Trabant altijd binnen gestaan en de gereden kilometers kloppen allemaal.
Onze mening
Tsja, een Trabant, wat is dat nou eigenlijk. De schrijver van dit verhaal kocht ooit zelf in 1989 een “Oost Duits inruilertje”. Een pruttelende 2-takt met een versnellingspook met gebruiksaanwijzing en nauwelijks remmen. Niettemin een mooi stukje historie, maar eigenlijk vandaag de dag niet meer te rijden. De door ons aangeboden 601 is al weer een stuk beter en moderner. Geen Autobahnbrenner, maar leuk voor een tourritje. Daarnaast een uniek stukje historie met een prachtig verhaal erbij.
Uitrusting
Geen 3 A4’tjes met optiecodes, gewoon een basis auto waar ook niks aan kapot kan. De hoofdsteunen zouden zomaar de geleverde optie kunnen zijn in die tijd.
Onderhoudshistorie
De kilometerstand is zeer laag. Onderhoud is verder niet bekend, maar gezien de staat van het interieur lijkt het allemaal te kloppen
Modificaties
Geen, deze Trabant is volledig origineel
Opmerkingen
Deze Trabant verkeert in gebruikte staat. De auto heeft nauwelijks gebruikssporen, maar de lasnaden en onderkant van de portieren krijgen wel wat last van roestvorming. Het is nergens doorgerot, maar moet wel behandeld worden. Op foto nr. 12 en de laatste 5 foto's is te zien welke schade eraan zit. Een nieuwe bumper en achterlicht wordt meegeleverd.
Inbegrepen bij verkoop
Bij de verkoop van deze Trabant zit inbegrepen:
• 2 sleutels
• Documentatie, facturen, boekjes
• Afdekhoes
Over de verkoper
De eerste eigenaar werd gedwongen de Trabant te kopen indien hij bij zijn Porsche dealer een 911 wilde afnemen…De huidige eigenaar kocht de auto van de eerste eigenaar maar heeft er zelf geen ruimte voor. Daarom gaat hij via The Collectables op zoek naar een nieuwe liefhebber.
Samenvatting
Verkoper - Piet
Verkoper type - Privé
Locatie – Eindhoven
Chassisnummer - 4300214
Kenteken – 62-RV-GL
Eerste registratie – 10-12-1992
Kilometerstand – 6.576km
Aantoonbaar – Ja, a.d.h.v. documentatie, boekjes, NAP
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Sedan
Motor – 0,6 liter 2 takt
Vermogen - 17KW
Aandrijving – Voorwiel
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Krijt
Interieur – Bruin
Bekleding - Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 vorige particuliere eigenaar
Banden – Achilles 145-80-13, DOT 2016 > 5mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.