Een Porsche Cayman staat altijd garant voor rijplezier, maar in de S-versie wordt de Cayman helemaal leuk. We durven wel te stellen dat de Cayman S een betere rijdersauto is dan menig sportwagen (uit dezelfde stal…) met een hoger prijskaartje. Dit specifieke exemplaar is afkomstig van de derde eigenaar en uitgerust met onder meer het Sport Chrono-pakket en PASM. Met de tweede generatie Boxster introduceerde Porsche ook een versie voor de niet-cabrioliefhebbers: de Cayman. Daarmee had Porsche voor het eerst in hele lange tijd weer een tweezits coupé in het gamma. Normaliter is de cabrio-versie duurder, maar Porsche positioneerde de Cayman qua prijs boven de Boxster.
De Cayman kreeg een uniek profiel, met dank aan de vlak aflopende fastback-achterkant. Daarmee onderscheidde de Cayman zich niet alleen van de Boxster, maar ook van de 911. Met de middenmotor lay-out onderscheidt de Cayman zich ook op technisch vlak van zijn grotere broer.
Dankzij deze lay-out en het veelgeprezen onderstel is de Cayman in de basis al een bijzonder vermakelijke auto. Dit exemplaar is nog leuker want we hebben hier te maken met een Cayman S van na de facelift. Dat betekent dat de atmosferische boxermotor maar liefst 320 pk produceert. Dat is 25 pk meer dan de pre-facelift Cayman S en 55 pk meer dan de Cayman zonder S. De MK2 onderscheidt zich onder andere door: een standaard zes versnellingsbak. Verder is het design opgefrist, met een vloeiender vormgegeven voorbumper, andere koplampen plus achterlichten en twee ronde uitlaateindstukken. De facelift-versie is trouwens niet alleen beter, maar ook een stuk zeldzamer dan de versie van voor de facelift.
Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in Basalt Schwarz. Voor het extra sportieve randje is de auto uitgerust met onder meer het Sport Chrono-pakket en Porsche Active Suspension Management (PASM). Tegelijkertijd is deze Cayman S met cruise control, stoelverwarming en elektrisch verstelbare sportstoelen ook prima te gebruiken als daily driver.
De auto heeft ruim 210.000 km op de teller staan, maar de motor heeft minder gelopen. Die is namelijk bij 58.676 km onder garantie vervangen door Porsche (zie Onderhoudshistorie).
Onze mening
De Cayman heeft altijd een beetje in de schaduw van de 911 gestaan. Dat terwijl de Cayman met zijn middenmotor eigenlijk de beter rijdende auto is van de twee. Zelfs in basis uitvoering rijdt een Cayman gewoon briljant, deze S uitvoering met Sport Chrono gooit daar nog een schepje bovenop. Handbak, heerlijk! Meer Porsche voor je geld kun je bijna niet krijgen..
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met:
• 635 Parkeerhulp
• 454 Cruisecontrol
• 603 Xenon Plus dynamische bochtverlichting
• 2009- PCM 3 navigatie offroad
• 023 Wijzerplaten instrumentengroep in zilver
• 026 Wijzerplaten stopwatch in zilver
• 271 Buitenspiegel voor bestuurderszijde asferisch, elektrisch verstel- en verwarmbaar
• 288 Koplampreinigingssysteem
• 342 Stoelverwarming links en rechts
• 375 Sportstoel, elektrisch verstelbaar, links
• 376 Sportstoel, elektrisch verstelbaar, rechts
• 405 Carrera Classic wiel 19"
• 424 Cd-box
• 465 Mistachterlicht links
• 475 Elektrische demperregeling PASM (Porsche Active Suspension Management)
• 476 Porsche Stability Management (PSM)
• 480 6 versnellingen handversnellingsbak
• 524 Wegrijbeveiliging, centrale vergrendeling, 433 MHz
• 544 Alarmsysteem zonder infrarood- bewaking 433 MHz
• 555 Veiligheidsgordels in zwart
• 573 Airconditioning
• 605 LED-dagrijverlichting
• 610 DVD navigatie Pakket Europa
• 640 Sport Chrono-pakket Plus
• 665 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 basismodule incl. radio
• 666 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 telefoon (GSM)
• 983 Stoelbekleding voor, leder
Modificaties
Er is een PCM 3.0 Audio & iPod Input Kit (t.w.v. ca. €470) geïnstalleerd om het verbinden met mobiele apparaten makkelijker te maken. Verder is de auto volledig origineel.
Opmerkingen
De Cayman heeft gebruikssporen behorende bij leeftijd en kilometerstand en ziet er overall nog heel netjes uit. In oktober 2023 is de auto gepolijst en voorzien van een lakbescherming (ceramic coating). Daarbij zijn ook de koplamp units weer helder gemaakt en is het interieur van een lederbehandeling voorzien (Van der Gugten) In september 2024 is er een geheel nieuwe dakhemel bekleding in gekomen (Van der Gugten). Er is de afgelopen 3 jaar een kleine 10.000,- euro aan onderhoud uitgevoerd!
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
13-03-2009 – 25km – Aflevering Porsche Stuttgart
22-02-2011 – 15.868km – Beurt Porsche Stuttgart
12-02-2013 – 46.407km – Grote beurt Porsche Hoffheim
21-10-2013 – 58.676km – Nieuwe Motor Porsche
08-09-2014 – 76.644km – Beurt Porsche Hoffheim
14-04-2016 – 106.738km – Beurt Porsche Hoffheim
30-11-2017 – 137.586km – Grote beurt Porsche Hoffheim
02-10-2019 – 167.493km – Beurt Porsche Service Drux
09-06-2020 – 177.718km – Beurt Auto Resto Porsche Service + AOS(*) modificatie
27-12-2021 – 188.558km – Beurt Thijs Timmermans
15-03-2022 – 190.614km – Haaglanden Porsche, Remrevisie en div. zaken in orde gemaakt
22-03-2022 – 191.000km – Banden / Uitlijnen / Aircocondensors vervangen vd Gugten
11-04-2023 – 199.415km – Grote beurt vd Gugten incl remmen, bougies etc
25-04-2024 - APK
*Er is preventief een AOS (Air Oil Seperator)-modificatie doorgevoerd om motorschade als gevolg van een falende AOS te voorkomen (een bekende Porsche-kwaal).
Bij 58.676 km is om onder garantie door Porsche een nieuwe motor ingebouwd (zie foto's voor een bevestiging van Porsche Zentrum Hoffheim). Zie ook de foto's voor de recente facturen en het onderhoudsboekje.
Michel is een autoliefhebber, maar ook een rij-liefhebber. Met name de rijbeleving is in de Cayman S op hoog niveau. Dit zocht hij in een 'fun-auto' voor erbij. De website Collectables kende hij al en daar liep hij tegen deze Cayman S aan. Gezien de complete uitrusting van de auto was de deal daarna snel gemaakt. Na bijna 3 mooie jaren is het tijd geworden voor een waardige opvolger. De kans is aardig hoog dat dit een 981 gaat worden.
Samenvatting
Verkoper - Michel
Verkoper type - Particulier
Locatie – Nieuwerkerk ad IJssel
Chassisnummer - WP0ZZZ98Z9U770375
Bouwjaar/-datum - 12 januari 2009
Eerste registratie - 2010
Kilometerstand - 211.400 km
Aantoonbaar - Ja
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge-auto
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,4 liter zescilinder boxermotor
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde zesbak
Exterieur - Basalt Schwarz (C9Z)
Interieur - Zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3, inclusief huidige
Banden - Michelin Pilot Sport 2 DOT 2022 en 3-4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable