De Porsche 968 mag dan geen 911 zijn, dit model verdient zijn eigen plekje in de geschiedenis van Porsche. Het is namelijk de ultieme versie van de viercilinder transaxle-modellen en (waarschijnlijk) de laatste tweedeurs sportwagen van Porsche met de motor voorin. Het feit dat er nog geen 13.000 van gebouwd zijn, maakt de 968 ook een stuk zeldzamer (en gewilder) dan de 924 en 944.
Dat laatste zie je ook terug in de prijzen, maar dit exemplaar uit 1991 is geen 968 die voor de hoofdprijs weg moet.
Om maar met de deur in huis te vallen, het is een Japans exemplaar waarvan de precieze kilometerstand niet met zekerheid te zeggen is (zie opmerkingen). Of zoals je vaak zo mooi leest, ‘de afgelezen km stand bedraagt’. Maakt dit het een slechte auto? Nee, hij zal nooit een concours winnen. Maar het is wel een echte Porsche in een goede kleur waar voldoende aan gedaan is om er nog een hoop lol mee te beleven. Daarom wordt de auto No Reserve-aangeboden en gaat deze Porsche gegarandeerd naar de hoogste bieder.
Het betreft een handgeschakeld exemplaar in de fraaie kleur Cobaltblau Metallic. De huidige eigenaar heeft er zo'n €8.500in geïnvesteerd, met o.a. een nieuwe distributieriem, aircopomp en condensor.
De Porsche 968 ziet eruit als een doorontwikkeling van de 944, wat het natuurlijk ook is. Toch heeft deze auto niet voor niets een nieuwe naam gekregen: zo’n 80% van de onderdelen waren nieuw. Wat wel gelijk bleef ten opzichte van de 944 S2 was de cilinderinhoud. Dat betekent dat dit een van de grootste viercilinders in een moderne productieauto is, met een cilinderinhoud van maar liefst 3,0 liter. Ondanks de gelijk gebleven cilinderinhoud levert de 968 wel meer vermogen dan in de 944 (240 pk i.p.v. 211 pk), mede dankzij de Variocam variabele kleptiming. De 968 had de eer om de allereerste Porsche met Variocam te zijn.
Ook op andere vlakken heeft Porsche het recept van de 944 verder geperfectioneerd. De handgeschakelde vijfbak maakte bijvoorbeeld plaats voor een zesbak. Tiptronic was ook beschikbaar, maar bij een rijdersauto als deze hoort eigenlijk een handbak. Dat is dan ook waar dit exemplaar mee uitgerust is. Wat uiteraard ook bijdraagt aan de rijkwaliteiten: net als zijn voorgangers heeft de 968 een bijna perfecte gewichtsverdeling, met de motor voor en de versnellingsbak achter.
Qua looks schoof de 968 in de richting van de 928 met zijn ronde koplampen. Bovendien was het een voorbode van de 993. Een combinatie van jaren ‘90-design en jaren ‘70-design die verrassend goed uitpakte en ook nog eens mooi oud wordt. Zeker in een frisse kleur als Cobaltblau. Dit exemplaar dateert uit het eerste productiejaar (1991), wat te zien is aan het ingelegde (in plaats van opgelegde) logo in de motorkap.
Een aardig detail aan het ontwerp van de Porsche 968 gaat over de naden tussen de carrosseriedelen. Bij de 968 kreeg Porsche het voor elkaar om die vrijwel allemaal onderdeel te maken van het design. Het resulteerde in een veel frisser, strakker uiterlijk.
De 968 is een stuk zeldzamer dan zijn voorgangers. Waar er van de 924 en 944 respectievelijk 152.081 en 163.192 stuks van de band zijn gerold, zijn er van de 968 slechts 12.776 gebouwd.
Dit exemplaar is in 2019 geïmporteerd uit Japan, waar de auto geleverd werd.
Deze Collectable wordt zonder minimumprijs ('No Reserve') geveild. De hoogste bieder is dus gegarandeerd de winnaar van deze veiling en mag deze Porsche toevoegen aan zijn of haar wagenpark.
Wouter's mening
De transaxle Porsches blijven hun eigen groep volgers hebben. Zelf blijf ik de zespitters het fijnste vinden, maar wat kun je een hoop lol hebben in een goede 944 of 968. Deze komt uit Japan. Een land met een enorme groep autoliefhebbers die extreem zuinig op hun Collectables zijn. Dus je vindt er de mooiste exemplaren.
Je vindt er óók de linksgestuurde exemplaren die een tijd worden weggezet en dan door liefhebbers naar Europa worden gehaald, waarbij de eignaar nog flink moet investeren om de auto technisch weer netjes te krijgen. Deze 968 valt in die categorie. Gekocht in een opwelling in Japan, maar bij aankomst bleek er toch nog wel het een ander te verbeteren. Een ontzettend leuke auto, goed rijdend en in een opvallende kleur.
Daarom bieden we deze Porsche ook No Reserve aan. Dit is de ideale Porsche 968 om zoveel mogelijk mee te gaan rijden.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
De auto is in Japan voorzien van een rvs sportuitlaat van Racing Design Syndicate. Verder heeft de Japanse eigenaar de verlichting in het interieur vervangen door LED-verlichting. Aangezien de auto afkomstig is uit Japan zijn er bij aankomst in Nederland nieuwe koplampen (uiteraard origineel Porsche) gemonteerd voor rechtsrijdend verkeer.
Opmerkingen
Er zijn de volgende gebruikssporen te zien (vastgelegd op de foto's):
Kleine beschadiging van de velg rechtsvoor + rechtsachter
Minimale lakschade rondom de antenne
Kleine beschadiging op de bijrijdersstoel (brandplekjes)
Afdekhoes in de bagageruimte hangt door en is verkleurd
Bovenzijde van het dashboard is gescheurd op meerdere plaatsen (bekend euvel bij de 924/944/968)
De afwerking van de bekleding van de voetenruimte mist zowel links als rechts een stukje stof
De auto is in Japan een keer volledig overgespoten. De eigenaar vermoedt dat de een keer een kleine schade heeft gehad aan de voorkant, omdat de condensor beschadigd (maar niet lek) was. Dit is echter volledig hersteld en het chassis is strak.
Verder zijn de kilometerstanden niet logisch in de Japanse documentatie. Het kan zijn dat de Porsche in Japan te lang op een parkeerplaats heeft gestaan en hierdoor de staat van de auto achteruit gegaan is. Echter, gezien de staat van de auto en het interieur vermoeden wij dat de werkelijk gereden kilometers wellicht hoger liggen dan de tellerstand van 63.500 km.
De Porsche is uiteraard te bezichtigen bij de verkoper (Pieter), zodat de auto vooraf beroordeeld kan worden.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
Augustus 2021 - Autodiagnose Herpen: o.a. nieuwe distributieriem, startmotor, wiellager rechtsachter vervangen, nieuwe mattenset (origineel Porsche)
28 juli 2021 - 61.686 km - Car Cool Systems Uden: nieuwe aircopomp en condensor (Denso en Mahle/Behr, OEM onderdelen), nieuw droog-natfilter, airco omgebouwd van R12 naar R123a (1 jaar garantie op de werkzaamheden)
10 maart 2021 - Autodiagnose Herpen - 61.274 km: nieuwe naafkapjes, nieuwe deur-, raam- en bumperrubbers, nieuw motorkaplogo
De facturen van het onderhoud in Nederland (zie foto's) en de Japanse boekjes zijn aanwezig.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
18 inch Porsche-velgen + all-season banden (2x Nokian WR 295/35 - R18 99V - ca. 5 mm + 2x Nokian WR 235/40 - R18 95V - ca. 4 mm)
2 nummers Porsche Purest Form 1992/1993 (magazine van Japanse Porsche-importeur)
Over de verkoper
De verkoper is eigenlijk een BMW-man. Zijn eerste BMW was een Z3 Coupé 3.0i en het was zeker niet zijn laatste. Hij heeft onder meer een E39 M5 en twee E46's gehad. Een Porsche 968 is geen BMW, maar toen hij deze tegenkwam op een veiling in Japan kon hij de verleiding niet weerstaan. Sinds hij er als tiener een zag rijden was de auto hem altijd bijgebleven. Na twee jaar heeft hij zijn zinnen tóch weer gezet op een BMW (een E89 Z4). Daarmee komt er een einde aan zijn Porsche-avontuur.
Samenvatting
Verkoper - Pieter Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WP0ZZZ96ZNS800582 Bouwjaar/-datum - 29 november 1991 Kilometerstand - 63.500 km (op teller, mogelijk hoger, zie opmerkingen) Aantoonbaar - Nee, import uit Japan Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 3,0 liter viercilinder met 240 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Cobaltblau Metallic (F6) Interieur - Schwarz Bekleding - Stof/leder Rokersauto - Niet 'ruikbaar' Eigenaren - Onbekend Banden - Michelin Pilot Sport 2 (2020, profieldiepte 7 mm rondom)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (4)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Met geleend geld
2021-10-18 21:21:58
Ik heb deze auto in het echt bekeken, en ik adviseer een ieder die een bod uit wil brengen dit ook te doen.
Stop selling, start collecting
2021-10-19 07:01:05
Goedemorgen 'Met geleend geld', daar weet ik als eigenaar niets van af, bijzonder....
Maar een ieder die wil komen kijken is inderdaad van harte welkom.
robindev
2021-10-19 20:43:35
Beste Pieter, heeft de auto reeds een NL kenteken?
Vriendelijke groet, Robin de Vries.
Stop selling, start collecting
2021-10-20 11:45:21
Goedemorgen Robin,
Excuses voor mijn late antwoord, ik zie je vraag nu pas. Ja, de auto staat al op Nederlands kenteken. Je kunt dit ook zien bij het Finnik-rapport.
Maar een ieder die wil komen kijken is inderdaad van harte welkom.
Vriendelijke groet, Robin de Vries.
Excuses voor mijn late antwoord, ik zie je vraag nu pas. Ja, de auto staat al op Nederlands kenteken. Je kunt dit ook zien bij het Finnik-rapport.