De originele Porsche 911 werd in de herfst van 1963 aan het publiek getoond en werd ontwikkeld als een veel krachtigere, grotere en comfortabelere vervanger van de Porsche 356. De productie begon in september 1964 en duurde tot 1989 voordat het model ingrijpend werd aangepast. De opvolger kwam als Porsche 964, maar nog steeds als Porsche 911 werd verkocht, net als de huidige modellen. Mechanisch viel de 911 op door zijn achterwielaandrijving en luchtkoeling. De originele 911-serie wordt vaak aangehaald als de meest succesvolle competitieauto ooit wat mede zorgde voor het sportieve imago. In eerste instantie werd hij aangeduid als de "Porsche 901", maar vanwege protest van Peugeot werd het veranderd in 911
De eerste versies van de 911 hadden een luchtgekoelde, achterin gemonteerde 2,0-liter met 130 pk boxer-motor, vergelijkbaar met de viercilinder 1,6-liter van de 356. Hij was gekoppeld aan een handgeschakelde "Type 901"-transmissie met vijf versnellingen. In 1967 kwam Porsche de krachtigere 911S met 160 pk en werden lichtmetalen velgen van Fuchs aangeboden. Bijzonder was de Targa-versie, met een rolbeugel van roestvrij staal, die ook in 1967 op de markt kwam en vanaf 1968 met een glazen achterruit. De Targa beugel was gemonteerd vanwege de veiligheid omdat Porsche bang was dat een volledige cabriolet niet door de strenge USA keuringen zou komen. De naam "Targa” kwam van de Targa Florio wegrace in Sicilië, waarin Porsche vele overwinningen had behaald sinds 1956.
De 110 pk 911T, voor "Touring", werd ook gelanceerd in oktober 1967, voor het modeljaar 1968. De T verving in feite de 912, terwijl het standaard model met 130 pk iets luxueuzer werd gemaakt en werd omgedoopt tot de 911L (voor "Luxus"). In 1969 werd de iets verlengde B-serie geïntroduceerd. De achterwielen werden 5,7 cm naar achteren verplaatst, waardoor de wielbasis toenam om het nerveuze weggedrag te verminderen.
Voor modeljaar 1970 werden de motoren van alle 911's vergroot naar 2.195 cc. De vermogens werden opgewaardeerd tot 125 pk in de 911T, 155 pk in de 911E en 180 pk (130 kW; 180 pk) in de 911S. Bijzonder is dat ondanks het lagere vermogen, de 911E sneller was met accelereren tot 160 km/u.
De hier door ons aangeboden 911E Targa is er zo één uit de “F-serie”, met de “snelle” 2,2 liter. Hij verliet op 1-11-1970 de fabriek om uitgeleverd te worden in de USA (Landcode C02). Deze 911 heeft echter de overtocht nooit gemaakt en waarschijnlijk de eerste maanden op een exportkenteken rondgereden nadat deze door Mahag in München was uitgeleverd. Op 3-12-1971 is de auto in Nederland geregistreerd en heeft deze datum ook als datum 1e toelating. Uitgeleverd in Burgundrot met zwart kunstleer, antenne en sierlijsten om de wielranden. Volgens de registratiegeschiedenis vond de 911 E zo’n 25 jaar later een nieuwe eigenaar. Daarna veranderde de auto nog een paar maal van eigenaar en besloot de eigenaar in 2013 tot een totaalrestauratie bij niemand minder dan de specialisten van Siemerink in IJmuiden, bekend van toprestauraties van de 356 en vroege 911’s. Alles keurig vastgelegd in een restauratieverslag van meer dan 100 foto’s wat uiteraard wordt meegeleverd bij de auto.
De auto werd in oude glorie (en de gave kleur Burgund rood) hersteld, waarbij de 911 ook werd voorzien van (period correct) sportstoelen. Volgens het rapport van de Taxateur heeft de auto de matching motor en beloonde de auto in 2015 met de beoordeling: “concoursstaat” en een taxatiewaarde van 125.000,- euro. Verder werden er wat kleine modificaties uitgevoerd zoals hydraulische kettingspanners en RVS uitlaat.
Nu, 9 jaar later, ziet de auto er nog steeds fantastisch uit en verraden alleen de lichte gebruikssporen in de wielkasten en bodem dat de auto in de jaren na restauratie ook daadwerkelijk is gebruikt. Vrij van roest en met een motor die loopt als een zonnetje klaar voor nog vele jaren rijplezier. Na restauratie is er zo’n 8.000km mee gereden.
Onze mening
Eén van de leukste Porsches die zijn gemaakt. Pittige motor, Targadak en de lange wielbasis, allemaal voor het ultieme rijgenot. De auto verkeerd in zeer goede staat waarmee de koper dus niet in een half afgebouwd project stapt zoals er velen worden aangeboden. Onze mening is dat het geld wat in een “projectauto” moet worden gestoken de verwachte prijs van deze Targa ruimschoots overtreft. Daarom een unieke kans om een mooie originele en vakkundig gerestaureerde Targa aan te schaffen.
Over de verkoper
De auto is ingeruild op een nieuwe 992 Turbo S. Een hele andere kant van het spectrum. De eigenaar had de auto vanaf 2017 en reed er een aantal leuke ritten mee. Totaal zo’n 6.000km.
Uitrusting
Deze 911 E Targa 2.2 is af-fabriek uitgerust met o.a.:
De auto vertoond nauwelijks gebruikssporen, is roestvrij en in zeer goede staat. Slechts de gelakte bodem wielkuipen vertonen wat lakschade als gevolg van steenslag. Verder zit er een klein plekje op het voorscherm.
Recente onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is niet bekend. Wel is een uitgebreid foto restauratieverslag aanwezig van Specialist Siemerink. We adviseren een beurtje bij ingebruikname.
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Taxatierapport Gratema en Luxwolda
• Foto restauratieverslag Siemerink
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Verkoper type - Zakelijk
Locatie – Heteren
Chassisnummer - 9111210250
Kenteken – 76-00-PM
Eerste registratie – 03-12-1971
Kilometerstand – 08.070 KM (afgelezen)
Aantoonbaar – Nee
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Targa
Motor – 2.2 liter 6 cilinder Boxer met mechanische injectie, 155pk
Aandrijving – Achter
Bak – 5-bak
Exterieur – Burgundrot
Interieur – Stof zwart / kunstleder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – In Nederland 8 volgens Finnik, maar waarschijnlijk meerdere overschrijvingen binnen de familie
In bezit sinds – 2015
Banden – Pirelli P1 Cinturatie DOT 2014, rondom 7mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable