De Lancia Delta HF Integrale is de straatversie van de meest succesvolle rallyauto ooit, met een design van Giugiaro. In alle opzichten een iconische hot hatch. Dit exemplaar is een Integrale 8V die dankzij diverse upgrades meer dan 200 pk levert. De auto is in 1998 uit Zwitserland naar Nederland gekomen en nog steeds van dezelfde eigenaar.
Zijn legendarische status heeft de Delta Integrale natuurlijk in de eerste plaats te danken aan de rallysport. De Lancia Delta is tot op de dag van vandaag de meest succesvolle rallyauto uit de geschiedenis van de WRC. De Group A-klasse werd compleet gedomineerd door de Delta, met maar liefst zes wereldkampioenschappen op een rij, vanaf 1987.
Er moesten straatauto’s gebouwd worden om de rallyauto’s te homologeren, dus ook de gewone man kon meegenieten. Na de Delta HF 4WD verscheen in 1987 de Delta HF Integrale. Met zijn vierwielaandrijving, turbo en uitgeklopte wielkasten was het de meest spraakmakende hot hatch van dat moment.
Van de Integrale zijn er verschillende motorvarianten geleverd door de jaren heen. Aangezien dit een Zwitsers exemplaar is, betreft het een 8-klepper met katalysator. Dat betekent dat de 2,0 liter viercilinder met turbo standaard 177 pk levert.
Voor hedendaagse begrippen is dat misschien geen spectaculaire waarde, maar het gaat bij deze Delta Integrale ook niet in de eerste plaats om de cijfers. Met deze auto heb je de pure beleving van een rallyauto op de openbare weg. De centrale viscokoppeling, plus een Torsen-differentieel op de achteras zorgen dat er altijd de juiste hoeveelheid koppel naar de juiste wielen gaat.
Bovendien heeft dit exemplaar meer vermogen dan standaard. De auto is namelijk voorzien van onder meer een grotere turbo, een rvs spaghetti uitlaatspruitstuk en een nieuw rvs uitlaatsysteem. Daardoor bedraagt het vermogen naar schatting circa 210 pk. Dat de versie met katalysator minder vermogen heeft is dus ruimschoots gecompenseerd.
De Lancia Delta Integrale is niet alleen iconisch vanwege zijn rally-achtergrond, maar ook vanwege zijn design. Het basisontwerp is getekend door grootmeester Giorgetto Giugiaro. Met de Integrale werden er prachtig uitgeklopte wielkasten aan toegevoegd, waarmee de auto zijn iconische vorm kreeg.
Zeker in de kleur Giallo Ginestra met de 16 inch Speedline Montecarlo-velgen is deze Lancia een lust voor het oog en een echte eye-catcher. Deze velgen van de Evo zaten weliswaar niet origineel onder de Integrale 8V, maar ze maken de look van deze auto wel af.
Zoals gezegd is dit exemplaar oorspronkelijk geleverd in Zwitserland, voordat de auto in 1998 naar Nederland werd geïmporteerd. Sindsdien is de auto in handen van dezelfde eigenaar.
Deze Collectable wordt zonder minimum verkoopprijs ('No Reserve') geveild. De auto wordt dus gegarandeerd verkocht aan de hoogste bieder, die deze Lancia Delta HF Integrale mag toevoegen aan het wagenpark.
Onze mening
Een 'Delta Integrale' in 'Giallo Ginestra', dat klinkt toch al fantastisch?
Waarschijnlijk staat een Delta Integrale bij iedere liefhebber op het verlanglijstje. Want wat blijft het een geweldige auto om te zien en wat hopen we dat de volgende eigenaar er meer mee gaat rijden dan de huidige. Je wordt toch vrolijk van zo'n geel rally kanon in het straatbeeld?
De prijzen van de 'eerste eigenaar, volledige historie, nauwelijks gereden' exemplaren zijn al geruime tijd geleden door het plafond gegaan, waardoor ze te duur zijn geworden om mee te rijden.
Deze eigenaar heeft echter altijd volop genoten van zijn Delta. Eerst in Zwitserland, later in Nederland. Hij heeft zelf altijd het onderhoud gedaan en vond de originele kleur ook te braaf, dus heeft 'm 24 jaar geleden in Giallo Ginestra laten spuiten. Voor collectioneurs misschien 'not done', maar wat staat 't hem goed.
Aangezien de lak niet origineel is en de onderhoudshistorie niet aanwezig, kan The Collectables geen waardebepaling geven voor een minimum verkoopprijs. Tegelijkertijd heeft de eigenaar wel vertrouwen in de kwaliteit van zijn Lancia, dus is besloten de Integrale 'No Reserve' aan te bieden.
Uitrusting
Deze Lancia is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Recaro-sportstoelen
Lederen bekleding
Elektrische ramen voor
Elektrisch schuif-/kanteldak
Stuurbekrachtiging
ABS
Centrale deurvergrendeling
Modificaties
De auto was origineel zwart en is in 1995 overgespoten in de huidige gele kleur (Giallo Ginestra). De auto is daarnaast voorzien van een aantal modificaties:
Grotere turbo
Rvs spaghetti uitlaatspruitstuk
Rvs uitlaatsysteem
Open luchtfilter
16 inch Speedline Montecarlo-velgen
Achterspoiler (origineel Evo)
Evo-stickers
Evo-vloermatten
Sony CDX 2500-R autoradio & CD-speler
Veerpootbrug
Dankzij de diverse upgrades bedraagt het vermogen naar schatting circa 210 pk.
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Velgschade rondom
Krasjes/slijtage op de deurgrepen
Barstje in de HF Integrale-badge op de dorpel rechts
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eigenaar heeft het onderhoud altijd zelf uitgevoerd. De auto is dit jaar nog voorzien van nieuwe bougies, een nieuwe remleiding rechtsvoor en nieuwe schokdempers voor. Ook is de olie recent ververst en het oliefilter vervangen.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Over de verkoper
Voor de eigenaar was het liefde op het eerste gezicht bij deze Lancia Delta HF Integrale. Hij nam deze Lancia over van zijn zus, die de eerste eigenaresse was en heeft de auto inmiddels al 24 jaar in zijn bezit. Volgens hem is het een verslavende auto om te rijden en lokt deze auto ook heel veel positieve reacties uit. "Rij er mee door Amsterdam en je staat op 100 foto’s, krijgt 200 keer een duim en wordt door alle generaties aangesproken." Maar de laatste 10 jaar kwam hij nauwelijks meer toe aan rijden en stond de auto vooral in een stalling. Daarom is het na 24 jaar tijd om afscheid te nemen.
Samenvatting
Verkoper - Willem Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - ZLA831AB000513891 Kenteken - TJ-PP-07 Bouwjaar/-datum - 1990 Eerste registratie - 21 maart 1990 Kilometerstand - 124.300 km Aantoonbaar - Nee Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Hatchback Motor - 2,0 liter viercilinder Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Giallo Ginestra (origineel zwart) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 In bezit sinds - 1990 Banden - Goodyear Eagle F1 (2002, voor: 5,5 mm, achter: 6,5 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable