Wellicht is de Cayman GT4 de ultieme rijdersauto van de firma Porsche. Compacter dan de 911 en met een betere gewichtsverdeling dan zijn grote broer, is de basis van de Cayman feitelijk beter. De 981 Cayman GT4 was dan ook vanaf moment één een zeer gewilde auto. Dit exemplaar is perfect uitgevoerd in Dark Blue Metallic, met onder meer het Club Sport-pakket, Sport Chrono-pakket, keramische remmen en de Porsche 918 Spyder kuipstoelen.
De Cayman GT4 werd geïntroduceerd in 2015 en kan gezien worden als een daverend slotakkoord voor de Cayman van de 981-generatie. Porsche overtrof zichzelf door een al zeer geslaagde auto op alle vlakken aan te scherpen. Daarvoor gebruikten ze een aangepaste versie van het 3.8 liter zescilinder boxer uit de 911 Carrera S. De voorwielophanging en besturing komen rechtstreek van de 911 GT3. Gezien de andere motorlayout, is de achterwielophanging speciaal ontwikkeld voor de Cayman GT4.
Daarmee gebeurde iets wat Porsche eigenlijk wilde vermijden: de 385 pk sterke Cayman GT4 komt gevaarlijk dicht in de buurt van de 911. Porsche heeft de GT4 bewust wat minder vermogen gegeven dan een 911 Carrera S (die het tot 400 pk schopt). Qua beleving doet de Cayman nauwelijks onder voor een 991 GT3. Terwijl Porsche de 991 GT3 Mk1 niet met handbak leverde, heeft de GT4 juist altijd een handbak. Dit geeft ook aan wat voor auto de GT4 is: een rijdersauto in de zuiverste vorm. Van de autopers kon deze auto dan ook op niets dan lof rekenen.
Bij dit exemplaar is zoals gezegd het Club Sport-pakket aangevinkt, wat betekent dat je een halve rolkooi, een zespuntsgordel en een brandblusser aan boord hebt. Dit exemplaar is ook uitgerust met keramische remmen (PCCB), het Sport Chrono-pakket, een sportuitlaat en volledige kuipstoelen.
En dan het uiterlijk. Deze auto is uitgevoerd in Dark Blue Metallic, een fraaie kleur die je weinig ziet op de GT4. Smaak is persoonlijk, maar met de grijze velgen en de gele remklauwen is deze GT4 wel erg goed samengesteld. In het interieur zijn er alcantara en carbon delen om je in de juiste stemming te brengen. De kuipstoelen met de knalrode zespuntsgordels maken ook duidelijk: dit is geen reguliere Cayman.
De Cayman is nieuw geleverd door Porsche Centrum Maastricht aan een Belgische eigenaar. Daarna is de auto geimporteerd en naar een Nederlandse eigenaar gegaan. En de huidige eigenaar nam 'm vervolgens weer mee naar België, waarmee het cirkeltje rond is.
Deze auto heeft 20.500 kilometer op de teller staan en is altijd bij de Porsche dealer onderhouden. Deze Cayman is dan ook nog zo goed als nieuw. Deels wegens gebrek aan tijd, maar ook omdat de kosten voor tenaamstelling in België vrij stevig bleken te zijn is de Porsche in België niet op kenteken gezet.
Wouter's mening
Het rijden in de Porsche Cayman GT4 is een zeldzaam genot. De besturing is vol gevoel, het onderstel fantastisch mooi gebalanceerd en de remmen zijn waanzinnig. De handbak en dat heerlijke atmosferische blok zorgen iedere keer weer voor kippenvel. En wat een chique kleur voor een Cayman GT4 - zo zie je ze niet vaak.
Uitrusting
Deze Cayman is af-fabriek uitgerust met:
473 Cayman 20" wielen GT4
583 Rokerspakket
UX6 RDK-klep zilver
003 Club Sport-pakket
022 Wijzerplaten instrumentengroep in zwart
025 Wijzerplaten stopwatch in zwart
064 Nederland-uitvoering
140 Dynamische motorlagers, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM)
195 Accu 70 Ah
211 Kentekenhouder uitvoering 3
220 Sperdifferentieel 40%
265 Binnenspiegel met autom. antiverblindingsstand met regensensor
475 Elektrische demperregeling, Porsche Active Suspension Management (PASM)
480 Handgeschakelde 6-versnellingsbak
482 Bandenspanningscontrole, RDK 433 Mhz
488 Opschrift Duits
490 Geluidspakket "ASK"
521 Hellingsensor
529 Sport Design-buitenspiegel
534 Anti-diefstalinstallatie 433 Mhz
536 -07 Alarmsirene en hellingsensor 08- Alarmsirene
555 Veiligheidsgordels in zwart
568 Voorruit zonder bandfilter
573 Airconditioning
578 Zespuntsgordel bestuurder
579 Zespuntsgordel passagier
595 Zwarte veiligheidskooi
605 LED-dagrijverlichting
610 DVD navigatie "Pakket Europa"
619 GSM-voorbereiding (Bluetooth) zonder console
621 12 V contactdoos, passagierszijde, voetruimte
640 Sport Chrono-pakket Plus
643 Track-app
657 Stuurbekrachtiging
665 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 basismodule incl. radio
672 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 navigatie offroad
802 Houtpakket plataan, licht zijdemat
810 Vloermatten
870 Universele multimedia-interface
951 Stoelbekleding voor, alcantara/leder/leder
975 Interieuruitrusting alcantara
981 Lederen uitvoering, zonder stoelbekleding
991 Airbagmodule in leder
XGB Sierkap dashboard, carbon
XHM Klep middenconsole carbon
XLF Sportuitlaatsysteem
XLM Schakelpook alcantara
523 Wegrijblokkering, 434 MHz
XWC Sierstrip deurpaneel in carbon
Modificaties
Geen, deze auto is nog volledig origineel.
Opmerkingen
De auto verkeert praktisch in nieuwstaat, zie ook de foto's:
Er zit lichte steenslag op de neus, en flanken, maar de neus en flanken zijn beschermd met Xpel premium folie.
Er zit een mini deukje voor het benzineklepje
De eigenaar verklaart dat de GT4 schadevrij is.
Recente onderhoudshistorie
De auto is nieuw geleverd door Porsche Centrum Maastricht en daarna altijd in onderhoud geweest bij de Porsche dealer. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
November 2019 - 19.220 km - Porsche Centrum Maastricht: beurt, o.a. bougies vervangen, controle aandrijfriemen, remvloeistof vervangen, nieuwe versnellingsbak (terugroepactie)
Juli 2017 - Porsche Centrum Maastricht: tussenbeurt
29 maart 2017 - 11.250 km - Porsche Centrum Maastricht: kleine beurt, montage van de bij het Club Sport behorende zespuntsgordels, nieuwe voorruit en vier nieuwe banden
De volledige onderhoudshistorie met facturen en het onderhoudsboekje is aanwezig. Het onderhoudsboekje is vastgeleged op de foto's, de facturen zijn op verzoek in te zien.
De volgende beurt conform schema is in november 2021. In overleg met de eigenaar kan deze voor aflevering uitgevoerd worden.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Twee Porsche autohoezen, blauw & wit
Onderhoudshistorie inclusief facturen
Over de verkoper
De verkoper was op zoek naar de ultieme rijdersauto. Die vond hij in deze Porsche Cayman GT4. Met deze auto kun je sturen alsof het schrijven is, in de woorden van de eigenaar. Het was niet geheel toevallig dat hij uitkwam bij een Porsche. De verkoper is een echte 'Porschist'. Hij heeft naast de GT4 ook een 914/6 GT, een 911 ST en een Cayenne in zijn wagenpark. Onlangs kwam nog een droom van hem uit toen hij tijdens een Porsche Track Experience met de GT4 op het nieuwe circuit van Zandvoort kon rijden. Overigens was dit het eerste, maar ook het laatste circuit uitje met deze eigenaar. Zover bekend waren ook de vorige eigenaren geen 'track tigers', afgezien van af en toe een Porsche Track Experience (absoluut een aanrader voor de volgende eigenaar). De GT4 mag wegens te weinig gebruik de garage verlaten.
Samenvatting
Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant/België Bouwjaar/maand - December 2015 Kilometerstand - 20.500 km NAP - KM stand logisch en aantoonbaar, VDS voertuiginformatieblad ook aanwezig Carrosserie - Coupé Motor - 3,8 liter zescilinder boxermotor met 385 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Dark Blue Metallic (M5X) Interieur - Zwart Bekleding - Leder/alcantara Rokersauto - Nee Eigenaren - 3 (inclusief huidige) Banden - Michelin Pilot Sport Cup 2 (2018, 6 mm voor + achter)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (5)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Tom - The Collectables
2021-04-25 13:33:23
Goedemiddag MVB, de eigenaar geeft aan dat de laatste check bij 19.220 km was en toen alles in orde was. Sindsdien ook louter positieve opmerkingen van Porsche Maastricht over zijn GT4. Sowieso is iedere keuring toegestaan, maar de eigenaar heeft zoveel vertrouwen in de staat van zijn GT4 dat bij een negatief rapport de koop ontbonden mag worden.
Joost
2021-04-29 21:27:41
Zal het opnieuw registreren op NL kenteken zorgen voor een -1- extra op het kenteken?
Mezger
2021-05-02 11:22:50
Wanneer een auto is geëxporteerd wordt bij import dezelfde combinatie toegewezen met een duplicaatcode(1) op het kenteken.
Tom - The Collectables
2021-05-03 11:36:15
Goedemorgen Joost - Mezger heeft gelijk, de Porsche krijgt inderdaad weer kenteken PH-439-X, maar met een '1'. Dat wordt dus met thinner aan de slag...
Er komt geen BTW meer bij, het genoemde BPM bedrag is op basis van lineaire afschrijving - maar kan lager uitvallen na taxatie van de auto.
Merylol
2021-05-04 20:14:05
Zijn er extra kosten als ik de auto wil registreren in Duitsland
Er komt geen BTW meer bij, het genoemde BPM bedrag is op basis van lineaire afschrijving - maar kan lager uitvallen na taxatie van de auto.