Over deze Collectable
Ferrari 412i
De Ferrari 412 begon zijn carrière als 365 GT4 2+2 en werd opgevolgd door de Ferrari 400 waaruit later de Ferrari 412 ontstond in 1985. Het zijn allemaal V12, 2+2 grand tourers die nauw aan elkaar verwant zijn en gebruik maken van dezelfde carrosserie, hetzelfde chassis en dezelfde motor die in de loop der tijd is geëvolueerd. Zoals bekend verwijzen de numerieke aanduidingen naar de cilinderinhoud per cilinder, uitgedrukt in kubieke centimeter. De 400 was de eerste Ferrari met automatische transmissie en werd in 1979 vervangen door de 400 i met brandstofinjectie. De verbeterde 412 werd geproduceerd van 1985 tot 1989, waarmee een einde kwam aan Ferrari's langste productieserie ooit. De motor is een indrukwekkende bijna 5 liter (12x412=4944cc) grote 12 cilinder met 340pk. Geen hoog belaste of hoogtoerige machine, maar heerlijk op koppel te rijden, wat uitstekend past bij het algehele karakter van deze mooie 2+2. Voor circuittijgers heeft Ferrari een andere afdeling, deze 412 is gemaakt voor lange ritten waarbij je na 1.000km Autobahn of Autostrada nog fit uitstapt. De V12 in de 412i, is de laatste Colombo motor die in een Ferrari werd geleverd, een beetje zoals de 993 de laatste luchtgekoelde Porsche was, dus afsluiting van een indrukwekkende carrière.
De hier aangeboden 412i heeft een geweldige kleurencombi van Antraciet grijs met bordeauxrood leder / alcantara interieur. Van de auto is helaas weinig bekend. Het moet één van de allerlaatste 412’s zijn aangezien ze tot en met 1989 werden geproduceerd en deze in april 1990 werd toegelaten. Zover we kunnen nagaan is de auto in Japan nieuw geleverd en in 2021 naar Nederland gekomen. Daar is volgens de documentatie het nodige aangedaan om hem technisch weer up-to-date te krijgen.
Onze mening
In de 80’r en 90’r jaren moet het een belevenis zijn geweest als je je een 412i kon veroorloven. Wat een mooie machine! Zie je jezelf al naar Zuid Frankrijk cruisen met voldoende vermogen onder de kap en, zeker voor een Ferrari, veel ruimte. Achterin zit je prima en ook de kofferruimte biedt veel plaats. De klassieke ronde achterlichten gecombineerd met de 4 stoere uitlaten geven de auto een geweldige uitstraling. Persoonlijk vinden we dit veel meer hebben dan de huidige SUV die Ferrari in haar programma heeft.
Uitrusting
Deze Ferrari 412i is o.a. uitgerust met:
Electrisch verstelbare stoelen
Electrisch bedienbare ramen
Lederen – Alcantara bekleding
Airconditioning
Automatische versnellingsbak
Stuurbekrachtiging
Modificaties
Radio Cassette speler
Lichtmetalen velgen (non TRX)
Houten MOMO stuur
Opmerkingen
Zoals beschreven is er niet veel bekend van de auto. Op een bijgevoegd A4’tje staat, dat de nodige werkzaamheden zijn uitgevoerd. De lakdikte geeft aan dat de auto ooit is gespoten en op de neus en de voorschermen en linker voorportier is wat werking van de lak zichtbaar in de vorm van wat kleine barstjes. Daarnaast zit er een scheur in de achterruit. De auto is de afgelopen tijd technisch helemaal nagezien en rijdt verder goed zoals in de rij-impressie van Autoblog te zien is. Verder is de auto voorzien van een set lichtmetalen Koenig (waarschijnlijk made by Speedline) velgen. Noodzakelijk aangezien de standaard TRX banden niet meer (of heel soms op speciale bestelling) geleverd worden.
Recente onderhoudshistorie
De volgende werkzaamheden zijn, zover bekend, de afgelopen tijd uitgevoerd
• Bougies vervangen
• Olie en filters vervangen
• Kleppen gesteld
• Nieuwe luchtfilters
• Krukaskeerringen vervangen
• Expansievat vd koeling vervangen
• Nieuwe brandstoffilters
• Kleppendeksels opnieuw in de krimplak gezet
• Alle bussen in de wielophanging vervangen
• Uitlaatrubbers vervangen
• Rubbers van de schokdempers vervangen
• Alle relais vervangen
• Koplampen vervangen
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Ferrari 412 zit inbegrepen:
• 2 sleutels
• Diverse werkplaatshandboeken
• 1 TRX origineel reservewiel
• A4 met recent uitgevoerde werkzaamheden
Over de verkoper
Deze Ferrari 412i wordt verkocht in opdracht van een autoliefhebber die meerdere auto’s in bezit heeft. Hij ruilde de auto in op een andere exclusieve bolide, maar het is bij nader inzien toch geen auto die in zijn verzameling past.
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie – Nijmegen
Kenteken – K-788-PV
Chassisnummer – ZFFYD24B000067175
Bouwjaar/-datum – 1990
Kilometerstand – 43.233 kilometer
Aantoonbaar – Nee
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 5 liter V12 met 340 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Grijs metallic
Interieur – Bordeaux
Bekleding – Leder - Alcantara
Rokersauto – Nee
Eigenaren – Onbekend
Banden – Pirelli P Zero Asimmetrico, 235-50 ZR 17, DOT 2018/2019, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.