Over deze Collectable
In 1963 kwam de eerste Maserati Quattroporte (QP) uit als (geheel in lijn met de hier aangeboden auto) 4.2 V8, een uit de racerij afkomstige motor bedoeld om geslaagde zakenlieden en beroemdheden snel van A naar B te vervoeren. Voor Maserati-begrippen best een succesvolle auto. In tegenstelling tot de QP-2 die onder het Citroen regime werd gebouwd. Er werden er (gelukkig) slechts 15 geproduceerd van dit veruit lelijkste model dat Maserati ooit heeft gemaakt. Eind 70’r jaren kwam de derde serie die tot 1990 werd gebouwd. Een enorm apparaat van meer dan 5 meter lang, 2 meter breed en ruim 2000kg. De 4e serie stamt uit het Fiat tijdperk. Niet de allerbeste QP zullen we maar zeggen. Ze werden geleverd als V6 en V8 beide met (best wel gevoelige) biturbo motoren. Min of meer gebaseerd op de Biturbo Maserati’s werd dit wel de meest succesvolle tot dat moment.
De hier aangeboden Quattroporte 4.2 komt uit japan, is daar zeer goed onderhouden en stamt uit de 5e serie en is een opzienbarend model, die sportiviteit, luxe en praktische bruikbaarheid combineert. Voorzien van een Ferrari V8, die onder andere ook in de F430 en de spectaculaire Alfa 8C werd gemonteerd. In de eerste jaren werden de Quattroportes voorzien van de een F1 Cambio Corsa versnellingsbak die razendsnel schakelen mogelijk maakt dankzij een gerobotiseerde schakeling. De meesten die er een mening over hebben, hebben er of nooit mee gereden of nooit mee leren rijden. Desalniettemin besloot Maserati de Quattroporte vanaf 2007 ook aan te bieden met een ZF Automaat die het comfort bied die helemaal bij de auto past. Dit exemplaar is er zo één met een perfect schakelende automaat en een ideale gewichtsverdeling van 50-50 en verder herkenbaar aan de blauwe kleppendeksels. De huidige bezitter is een Pietje precies en heeft al het noodzakelijke en preventieve onderhoud uitgevoerd. De standaard (gevoelige) "Skyhook" schokbrekers zijn vervangen door een SF racing set, die zorg voor een goede mix van comfort en goede wegligging en meteen probleemloos. De auto is daarna uitgelijnd. Daarnaast zijn de CAM CAPS (nokasverstellers) preventief gemodificeerd. Dit is DE belangrijkste modificatie van alle F136 Maserati motoren tm 2010. In de versies hierna heeft Maserati dit wel vanaf fabriek gedaan. Er is een ventiel gemonteerd in beide CAM CAPS, waardoor de nokkenasverstellers altijd gesmeerd blijven en dus heel blijven. Helaas word dit vaak vergeten en dan na +- 100.000 km is een hele hele grote beurt onvermijdelijk (kettingen, variators enz kosten 4.000-7.000 euro! Verder zijn alle vloeistoffen, filters en bougies ververst en vervangen en 4 nieuwe Hankook banden Ook het interieur werd niet vergeten. De hemel werd opnieuw bekleed en ook de “sticky” buttons werden vervangen. Kortom, niet te vergelijken met doorsnee exemplaren die veel worden aangeboden.
Onze mening
Vergeet wat er verder op het net te koop staat. Vaak voor weinig te koop, maar vervolgens ben je aan de beurt en kost de auto ineens het 4-voudige aan versleten onderdelen of achterstallig onderhoud. Een unieke kans om een Quattroporte te kopen die werkelijk in topstaat verkeerd, zowel optisch als technisch. Een Italiaans raspaard met een lage aantoonbare kilometerstand voor de prijs van een VW Polo. Geen koopje, maar z’n geld dubbel en dwars waard, wij wisten het wel!
Over de verkoper
De huidige eigenaar van de Quattroporte is een Maserati man van het eerste uur. Zijn familie zweert bij het merk en het is er met de paplepel ingegoten. Hij heeft er alles aan gedaan om de, in de basis al heel goede, auto in topstaat te krijgen. Hij heeft meerdere Maserati’s en het optisch en technisch top maken van de auto’s vindt hij zo’n beetje het allerleukste wat er is. Om ruimte te maken voor nieuwe projecten heeft hij besloten de auto via The Collectables te verkopen aan een liefhebber die er de tijd voor kan vinden om te doen waar de auto voor is gemaakt: rijden dus!
Technische details
De onderstaande specificaties, upgrades en onderhoudshistorie geven een compleet beeld van de staat en uitrusting van deze Maserati.
Uitrusting
Deze Maserati is onder andere voorzien van:
- ZF 6HP versnellingsbak
- Metallic lak
- Multifunctioneel Stuurwiel
- Cognac lederen bekleding
- Maserati logo in de hoofsteunen
- Electrisch verstelbare stoelen
- Parkeersensoren achterzijde
- Electronic climate control
- Maserati Entertainment system met navigatie
- Schakelflippers
- Bose soundsystem
- Electrisch bedienbare ramen voor- en achter
- RVS instaplijsten
- Notenhouten afwerking
- Cruise control
Onderhoudshistorie
7.765km
16.961km
26.252km
38.939km
45.224km
51.376km
51.855km
Bij 51.900km:
- CAM CAP modificatie
- Alle riemen vervangen
- Oliewissel (Shell Helix) en nieuw oliefilter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe pakkingen voor beide kleppendeksels
- Nieuw olie solenoids (preventief vervangen)
- Luchtfilter vervangen
- Nieuwe banden rondom
- Hemel vernieuwd
- Alle kunstof delen opnieuw gespoten (geen sticky buttons meer)
- Nieuwe SF racing schokdempers
Modificaties
- SF racing schokdempers
- CAM CAP modificatie
Opmerkingen
De auto heeft kleine gebruikssporen behorende bij leeftijd en kilometerstand. Er zit wat schade aan het leder aan de instapzijde, maar is niet storend. De steenslagfolie vertoond wat ouderdomssporen. Voor leeftijd en kilometers ziet de auto er zeer netjes uit en niet te vergelijken met doorsnee Quattroportes die worden aangeboden.
Inbegrepen bij verkoop
- 2 sleutels
- Complete documentatie
Samenvatting
- Verkoper – Steven
- Verkoper type – Prive
- Locatie – Utrecht
- Chassisnummer – ZAMFD39J000031698
- Kenteken – HVN-74-R
- Bouwjaar/-datum – 01-12-2007
- Eerste registratie NL – 01-07-2025
- Kilometerstand – 52.541 km
- Aantoonbaar – Ja, zie documtatie
- Garantie – Nee
- Marge/BTW – Marge auto
- Carrosserie – Sedan
- Motor – 4,2 liter V8 met 400 pk en 451 NM
- Aandrijving – Achterwiel aangedreven
- Bak – ZF 6HP
- Exterieur – Oceano Blue
- Interieur – Creme / Cognac
- Bekleding – Leder
- Rokersauto – Nee
- Eigenaren – 1 vorige eigenaar zover bekend
- Banden – DOT 2024, Hankook Ventus S1 EVO3 nieuw
- In bezit sinds – 2024
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.