Over deze Collectable
Nadat Porsche in 1973 de legendarische 911 2.7 RS had geïntroduceerd bleef het lange tijd stil en kwam in 1992 eindelijk een waardige opvolger, de 964 RS gebaseerd op de 964 Cup auto waar de Carrera Cup mee werd gereden vanaf begin 1990. In 1995 kwam al snel de opvolger in de vorm van de 993 RS. Ook hier weer een straatversie van de 993 Cup. Toen in 1997 de watergekoelde versies het daglicht zagen bleef het even rustig totdat Porsche besloot om ook hier weer een Cup auto te gaan bouwen. Als basis werd de Carrera genomen en voorzien van een aangepaste (oersterke) Mezgermotor (ja juist de luchtgekoelde basis) voorzien van waterkoeling. Diverse ervaringen op o.a. LeMans wezen uit dat dit de geschikte motor was en de GT3 Cup was geboren! In 1999 werd ook hier een straatlegale versie van gemaakt, de 911 (996) GT3 met 360pk uit het hoogtoerige Mezgerblok.
De 996 GT3 werd gebouwd tot en met 2004 met als uitzwaaimodel de 996 GT3 RS Mk2 waarvan er slechts 600 werden gemaakt.
Vergeet Bore scoring, IMS lagers en andere ellende, een Mezger gaat zelden kapot. De 996 GT3 was in 2 uitvoeringen verkrijgbaar als basis auto met sportstoelen of kuipstoelen (zonder achterbank) of als Clubsport (met rolkooi en kuipstoelen). De eerste GT3 was geen auto voor watjes en een waardige opvolger van de eerdere RS’n. Lekker stug, geen hulpmiddelen en alleen ABS (en uiteraard airbags) waren voor de passieve veiligheid aanwezig. Autojournalisten en coureurs waren enthousiast en Porsche bouwde met de hand bij Porsche Motorsport ruim 1800 exemplaren. Het meest bijzondere aan de Mk1 is dat deze auto de laatste 911 straatversie is die volledig met de hand gebouwd werd bij Porsche Motorsport in Weissach.
De hier aangeboden GT3 is in de basis een comfortuitvoering, maar af fabriek geleverd met de lederen Recaro bucketseats (inmiddels hun gewicht in goud waard) en later voorzien van een Tequipment Rolbeugel. De vorige eigenaar wilde graag wat meer kunnen experimenteren met het onderstel en liet de firma Intrax een geavanceerd en instelbaar onderstel monteren, niet goedkoop, maar wel zo’n beetje het beste wat er te koop is. Verder werd er een Momo (special for Porsche) cup stuurwiel gemonteerd zodat je altijd de juiste houding achter het stuur hebt. Zover bekend heeft de auto geen circuitverleden en staat het plaatwerk ook nog helemaal in de eerste lak! Best bijzonder voor een GT3 van inmiddels 26 jaar oud. In 1999 door de fabriek afgeleverd aan de eerste eigenaar en in 2007 met 41.000km naar Nederland gehaald. Op 1 beurt na volledig Porsche dealer onderhouden.
Onze mening
En mooie kans om de moeder der GT3’s te kopen met een heldere en volledige dealer historie. Weinig tot geen afschrijving, puur rijgenot en je hebt echt iets aparts. Deze GT3 is volledig dealer onderhouden, ongevalvrij en het plaatwerk nog volledig in de eerste lak. Uniek! Er zijn veel GT3’s versleten of zware schade gehad, dus de kans om nette eerlijke auto te kopen is niet zo groot.
Over de verkoper
De huidige eigenaar, een echte Porsche liefhebber, kocht de auto in 2018 bij Porsche Classic Center Gelderland. Hij ruilde daarbij zijn 4S in om de overstap te maken naar deze moderne klassieker, de GT3. In zeven jaar tijd is met de auto slechts 10.000km gereden. De aanwezigheid van een aantal andere Porsches zorgt ervoor dat de auto weinig ingezet is. Na enig wikken en wegen is besloten de auto aan te bieden. The Collectables mag verzorgen dat een nieuwe eigenaar gevonden wordt die met volle teugen kan gaan genieten van deze fantastische auto.
Technische details
De onderstaande specificaties, upgrades en onderhoudshistorie geven een compleet beeld van de staat en uitrusting van deze GT3.
Uitrusting
Deze GT3 is onder andere voorzien van:
- Sterkere accu
- Voorruit met groene baan
- Elektronische airconditioning
- Boordcomputer
- CD-radio Porsche cdr 22
- Sperdifferentieel
- Handmatig verstelbare buitenspiegels
- Zonder achterruitwisser
- Radiovoorbereiding
- BRD Uitvoering
- Antidiefstalsysteem
- Airbag voor bestuurder en passagier
- Zij-airbag
- Elektrische raambediening
- Zonder schuifdak
- Stuurbekrachtiging
- Aero kit
- Sportdesign wiel 18"
- Kuipstoel links
- Kuipstoel rechts
Modificaties
Originele Porsche rolkooi achter
Origineel Porsche Momo alcantara stuurwiel
Onderstel van Intrax
Porsche GT3 uitlaat van Kline Innovations
Onderhoudshistorie
De GT3 is, op 1 beurtje na, volledig dealer onderhouden.
07-11-2000 - 17.714 km -Onderhoud Porsche Zentrum Erlangen
06-03-2002 - 34.841 km - Onderhoud Porsche Zentrum Bamberg
16-08-2002 - 34.841 km - Check Porsche Zentrum Bamberg
04-12-2007 - 41.224 km - Onderhoud Theo Jansen Porsche
12-06-2008 - 46.263 km - Porsche Centrum Leusden, voorbanden vervangen
05-09-2008 - 47.327 km - Porsche Centrum Leusden, achterbanden vervangen
31-10-2008 - 48.304 km - Onderhoud Porsche Centrum Leusden
03-11-2008 - 48.308 km - Porsche Centrum Leusden, dynamo revisie
18-06-2009 - 52.677 km - Porsche Centrum Leusden, voorruit vervangen
30-10-2009 - 54.002 km - Onderhoud Porsche Centrum Leusden
12-11-2009 - 54.726 km - Porsche Centrum Leusden, drukslang koppeling vervangen
14-06-2010 - 56.227 km - Porsche Centrum Leusden, condensator vervangen
13-07-2010 - 56.331 km - Porsche Centrum Leusden, electromotor ruitmechaniek vervangen
13-10-2010 - 56.008 km - Onderhoud Porsche Centrum Leusden, cilinderkop verv. coulance
23-11-2010 - 57.120 km - Porsche Centrum Leusden, accu vervangen
28-11-2011 - 59.608 km - Check Porsche Centrum Leusden
21-11-2012 - 61.302 km - Onderhoud Porsche Centrum Eindhoven
13-03-2014 - 69.135 km - Onderhoud Porsche Centrum Rotterdam
29-10-2014 - 72.436 km - Porsche Gelderland, remblokken vervangen, afgesteld en uitlijnen
27-03-2015 - 74.273 km - Onderhoud Porsche PRC Lommel
26-10-2018 - 86.267 km - Porsche Classic Gelderland, remklauw, schijven + blokken
30-11-2018 - 87.673 km - Porsche Classic Center Gelderland, nieuwe koppeling compleet
07-03-2023 - 93.611 km - Onderhoud Porsche Classic Center Gelderland
25-04-2023 - 94.312 km - Porsche Classic Gelderland, voorbanden & x-pipe Kline uitlaat
07-03-2024 - 97.186 km - APK Porsche Classic Center Gelderland
22-08-2025 - 98.316 km - APK Porsche Classic Center Gelderland
Opmerkingen
De auto heeft gebruikssporen behorende bij leeftijd en kilometerstand. Zover bekend staat de auto nog in de originele lak. Zie de foto’s voor alle details.
Inbegrepen bij verkoop
- Porsche Geboortecertificaat Porsche Centrum Leusden 26-04-2010
- Porsche Service Voertuiginformatie 18-10-2018
- Diverse facturen
- Tüv Documentatie Duitsland 2005
- SCM Documentatie Basisbeveiliging en Volgsysteem
- Originele Onderhoudsboekje
- Originele Handleiding Auto
- Originele Handleiding Becker Radio
- Navigatie PCM 2.0 CD 08-2005
- Porsche opbergmap handleidingen
- 2 Sleutels
Samenvatting
- Verkoper – Arwin
- Verkoper type – Prive
- Locatie – Noord Holland
- Chassisnummer – WP0ZZZ99ZYS690720
- Kenteken – 25-ZB-NJ
- Bouwjaar/-datum – 28-10-1999
- Eerste registratie NL – 06-12-2007
- Kilometerstand – 98.316km
- Aantoonbaar – Ja
- Garantie – Nee
- Marge/BTW – Marge auto
- Carrosserie – Coupe
- Motor – 3,6 liter boxer met 360pk
- Aandrijving – Achterwiel aangedreven
- Bak – Handgeschakeld
- Exterieur – Arktissilber metallic
- Interieur – Zwart
- Bekleding – Leder
- Rokersauto – Nee
- Eigenaren – 3 Nederlandse eigenaren
- Banden – Michelin PS2, 285-30-18 DOT 2016, >3mm en 225-40-18, DOT 2022, > 6mm
- In bezit sinds – 2018
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.