Zoveel mogelijk Porsche 911 per euro? Dat is de 996 generatie. Deze handgeschakelde 996 Carrera 4 heeft net iets meer dan een ton gelopen, komt uiteraard met de onderhoudshistorie en heeft in januari dit jaar preventief groot onderhoud t.w.v. ruim 12.000 euro (!) gehad, waarbij uiteraard ook het IMS lager is vervangen.
De in 1997 geïntroduceerde 996 reeks begint eindelijk de waardering te krijgen die hem toekomt. Destijds verguisd door de puristen, 'want een waterkoker'. Inmiddels zijn we 25 jaar verder en blijkt er niets mis met watergekoeld. Bovendien zitten bij deze generatie 911 eindelijk alle schakelaars waar je ze verwacht, heb je een perfect werkende airco en kun je zo'n relatief moderne 911 lekker uitwringen dankzij voldoende pk's, een niet te grote koets en de nodige veiligheidssystemen. Kom daar maar eens om bij een twee keer zo dure 993 of G-model. Het is niet voor niets dat menig autojournalist privé een 996 rijdt (waaronder Wouter, een zilvergrijze 996 Carrera 2).
Aan de relatief lage instapprijs voor een 996 zit ook een risico. Wordt een 911 gekocht door iemand die bespaart op onderhoud, dan koop je uiteindelijk een hele dure 911. Want qua onderhoud(skosten) blijft het gewoon een Porsche.
Deze specifieke 996 heeft begin dit jaar groot onderhoud gehad, waarbij ook het beruchte IMS lager meteen is vervangen. De eigenaar was voornemens deze 996 (zijn eerste Porsche) te houden en heeft de auto naar GP Elite Engineering gestuurd (u weet wel, het technisch team achter GP Elite, meermalig kampioen in de diverse Porsche Cup races), met de opdracht 'maak 'm technisch perfect'.
Gezien de factuur van ruim € 12.000,- is dit aardig gelukt. Waarom dan nu toch weg? De eigenaar heeft een Taycan gekocht (waar de groter wordende kinderen ook wat beter in passen) en merkt dat hij in de praktijk niet meer met deze weekendauto rijdt. En van in de garage staan wordt de Porsche ook niet beter, dus de 996 mag naar een nieuwe liefhebber.
NB: om deze 996 nog aantrekkelijker te maken, biedt de eigenaar bij deze 996 ook 2 x F1 kaarten voor de Dutch Grand Prix aan. Het betreft 2 weekend (vrijdag t/m zondag) Arena Gold kaarten, inclusief hospitality. Deze VIP kaarten zijn al geruime tijd uitverkocht (net als alle overige kaarten trouwens), maar kosten normaal gesproken € 1.050,- per stuk.
Onze mening
Hier kunnen we kort over zijn. Een bovengemiddeld nette 996, facturen erbij, handgeschakeld en recent groot onderhoud. Een buitenkansje.
Zilver staat een 996 uitstekend, we (Wouter - 996 Carrera 2, Joris een 996 4S) kozen immers zelf ook voor deze kleur. En hoewel we ons zelf niet zo druk maken over het op de Porsche fora beruchte IMS lager, is het toch mooi meegenomen dat alle kwaaltjes die een 996 mogelijk kan hebben bij dit exemplaar preventief zijn verholpen.
Rustig warm rijden, jaarlijks een beurtje en er zo makkelijk nog een ton bij rijden. Luister niet naar de meningen, een 996 is een volwaardige 911 en wordt steeds meer gewaardeerd. Letterlijk, want ook de prijzen voor nette exemplaren stijgen. En met vrijwel geen afschrijving en dagelijkse bruikbaarheid is dit de ideale Youngtimer. Deze heeft ook nog vierwielaandrijving, dus in de winter gewoon doorrijden en met een paar dragers op het dak naar de wintersport.
Volledig onder handen genomen door de wizards van Porsche Supercup team GP Elite. Zij hebben de auto niet alleen technisch 100% gemaakt, maar zich ook bemoeid met de onderstelafstemming en het uitlijnen/balanceren. Zij durven zelfs te stellen dat het nu de best rijdende 996 Carrera 4 is.
En oh ja, dit is misschien wel de laatste kans om nog (zeer goede) kaarten voor de F1 in Zandvoort te krijgen. Leuk dat daar een Porsche bij zit ;)
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met:
139 Stoelverwarming, linker stoel
197 Krachtiger accu
273 Buitenspiegels, elektrisch verstel- en verwarmbaar
274 Make-up-spiegels verlicht
288 Koplampreinigingssysteem
335 Automatische 3-puntsgordels, achter
339 Vierwielaandrijving
340 Stoelverwarming, rechter stoel
413 Turbo-Look-wiel 18"
436 3-spaaks airbagstuurwiel
441 Radiovoorbereiding
465 Mistachterlicht links
476 Porsche Stability Management (PSM)
480 6 versn. handversnellingsbak
490 Geluidspakket Harmann analoog
534 Anti-diefstalinstallatie
573 Airconditioning
601 Litronic-koplamp
650 Elektrisch schuifdak
651 Elektrisch portierruitmechanisme
657 Stuurbekrachtiging
659 Boordcomputer
662 Info- / navigatiesysteem
685 Gedeelde achterbank
692 CD-wisselaar "Porsche"
939 Stoelbekleding achter, scheurleder
982 Stoelbekleding voor, scheurleder/leder/leder
X97 Schakelknop alu/leder
X98 Handremhendel alu/leder
XJB Middenconsole achter arctisch zilver
Modificaties
Geen, deze auto is nog in originele staat.
Opmerkingen
Deze Porsche verkeert nog in zeer goede staat en is begin dit jaar technisch volledig onderhanden genomen door GP Elite. Uiteraard heeft de Porsche gebruikssporen behorend bij de leeftijd, zichtbaar op de foto's. Daarnaast:
Onderzijde voorbumper/spoiler geschaafd (midden)
Lichte steenslag op de neus
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
28-02-2022 - 102.019km - grote beurt, inclusief (zie de factuur in de foto carrousel voor de details):
Preventief IMS lager vervangen
Pakkingen, olie, remvloeistof
Remschijven & blokken
Compleet opnieuw balanceren, uitlijnen en afstellen onderstel
Nieuwe banden
Glascoating & detailing
10-10-2018 - 97.029km - beurt conform schema - Porsche Gelderland
15-08-2017 - 94.664km - beurt conform schema - Porsche Gelderland
Inbegrepen bij de verkoop
Twee sleutels
Originele boekjes
Hoes
Druppellader
2 x F1 weekend kaarten F1 Dutch Grand Prix Zandvoort 2022 - Arena Gold inclusief hospitality - twv € 2.100,-
Over de verkoper
De eigenaar kocht deze 996 in 2016 bij Premium Classics, met net 91.000km op de teller. Het was zijn eerste Porsche en hij maakte daarmee eindelijk zijn jeugddroom waar. Tijdens de lockdown besloot hij zijn 911 middels een grote beurt weer helemaal klaar te laten maken voor de komende 10 jaar, maar ruimte- & tijdgebrek (en een Taycan) hebben hem doen besluiten de 911 toch weg te doen.
'Simpel, hij staat er nu perfect bij, beter wordt 'ie niet dus dan toch maar die (forse) beurt in 1x afschrijven zodat iemand anders ervan kan genieten. Met alle tijd, geld en energie die erin is gestoken is dit een van de beste 996-en op de markt' - aldus de eigenaar. Dus nu, 5 jaar en minder dan 10.000km later gaat hij toch afscheid nemen van zijn Elfje.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkopertype - Privé Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ99ZXS607789 Kenteken - JL-719-L Eersteregistratie - 1 januari 1999 Kilometerstand - 103.200 Aantoonbaar - Ja, adhv facturen Garantie – Nee BTW/Marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - Atmosferische 3.4 zescilinder boxer - 300pk Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - Handgeschakelde 6-bak Exterieur - Arctic Silver Metallic (92T) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren – 2 (1 in Italië & huidige) In bezit sinds - 2016 Banden - Michelin Pilot Sport 2 N3, 265/35 ZR18 - nieuw
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable