De in 1997 geïntroduceerde 996 reeks begint eindelijk de waardering te krijgen die hem toekomt. Destijds verguisd door de puristen, want een watergekoelde 911. Inmiddels zijn we 26 jaar verder en blijkt er niets mis te zijn met waterkoeling. Bovendien zitten bij deze generatie 911 eindelijk alle schakelaars op de plek waar je ze verwacht, heb je een perfect werkende airco en kun je zo’n relatief moderne 911 lekker uitwringen dankzij voldoende pk, een niet te grote koets en de nodige veiligheidssystemen. Kom daar maar eens om bij een twee keer zo dure 993 of G-model. Het is niet voor niets dat menig autojournalist privé een 996 rijdt.
Uiteraard bleven de prestaties van de 3,4 (en later 3,6) liter atmosferische motor wat achter bij de 993 Turbo, dus daar moest wat aan gedaan worden. In 2000 introduceerde Porsche de 996 Turbo. Het “oude” maar o zo degelijke Mezger blok werd omgebouwd naar waterkoeling net als bij de 996 GT3 modellen. Gebaseerd op het GT1 motorblok waarmee, met veel meer PK’s, LeMans werd gereden. Een oersterke motor die, voorzien van 2 relatief kleine K16 turbo’s, vrij eenvoudig 420PK en 560NM leverde. Dit vermogen wordt vakkundig overgebracht naar alle vier de wielen, wat resulteert in een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,2 seconden. Deze krachtbron was toen niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een bron van emotie voor iedereen die eens de kans heeft gehad om achter het stuur te mogen zitten.
De Porsche 996 Turbo is niet alleen een krachtpatser, maar ook een staaltje van technologische vooruitgang in zijn tijd. Met functies zoals het vierwielaandrijving systeem, het Porsche Stability Management, en daarbij natuurlijk de eerste watergekoelde 911 in de heritage.
Stap in het interieur van de Porsche 996 Turbo en je wordt omringd door hoogwaardige materialen, ergonomisch ontworpen stoelen en een infotainmentsysteem dat voor een rijervaring zorgt die zowel plezierig als praktisch is.
Kortom; De zwarte Porsche 996 Turbo is niet zomaar een auto; het is een tijdloos exemplaar dat de perfecte balans vindt. tussen kracht, elegantie en technologie. De 996 heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van Porsche. Of je nu een fervente Porsche-liefhebber bent of gewoon op zoek bent naar een buitengewone rijervaring, deze Porsche 996 Turbo zal ongetwijfeld een diepe indruk achterlaten.
Onze mening
Een origineel handgeschakelde 996 Turbo wordt niet vaak aangeboden. Dan nog in deze courante kleuren combi blijft het een feest om naar te kijken en te rijden. Ondanks de gereden km’s een investering voor de toekomst. Kijk maar naar de prijzen van de luchtgekoelde exemplaren die de afgelopen jaren zijn verdubbeld. Verwachting is dat de 996 en 997 exemplaren met Mezger motoren deze trend gaan volgen.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iederen mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (4)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Leeuw
2023-10-21 14:28:50
Hi, heb je ook een recent overtoeren uitdraai?
Lars - The Collectables
2023-10-21 15:30:46
Beste Leeuw, de vraag is neergelegd bij de verkoper. We komen er spoedig op terug bij u.
Met vriendelijke groet,
Lars
Mr chow
2023-10-23 09:50:32
Goedemorgen, is het IMS lager vervangen en hoeveel mm hebben de banden
Lars - The Collectables
2023-10-23 13:16:09
Beste Mr chow,
De 996 Turbo heeft het Mezger blok, en dus geen IMS lager.
De banden voor zitten tussen 4.0 en 4.5 mm, achter 5.0 mm.
Overigens is de APK verlopen. Bij verkoop zorgt onze opdrachtgever dat er een nieuwe APK op de Porsche komt.
Met vriendelijke groet,
Lars
Met vriendelijke groet,
Lars
De 996 Turbo heeft het Mezger blok, en dus geen IMS lager.
De banden voor zitten tussen 4.0 en 4.5 mm, achter 5.0 mm.
Overigens is de APK verlopen. Bij verkoop zorgt onze opdrachtgever dat er een nieuwe APK op de Porsche komt.
Met vriendelijke groet,
Lars