Over deze Collectable

Porsche 997 Carrera S MK2 PDK Cabriolet

In 2009 introduceerde Porsche de facelift van de Porsche 997 serie. Het uiterlijk kreeg wat subtiele wijzigingen, onderhuids gebeurde er veel meer. Zo kreeg de PCM niet alleen een moderner uiterlijk, ook intern voldeed het aan de laatste normen qua kaarten en mogelijkheden. De belangrijkste wijzigingen waren echter de motor en de (automatische) versnellingsbak. De moderne DFI-motoren rekenden af met de kwalen die bij de eerste serie voorkwamen, leverden meer vermogen en een lager verbruik. De inmiddels wat gedateerde automaat met 5 verzetten werd vervangen door een state of the art versnellingsbak met dubbele koppeling, de PDK! Uiteraard waren er vele varianten leverbaar waarbij de 4S weliswaar de dikste was, maar de 2S de leukste. Minder gewicht en een niet aandreven vooras maken de auto net wat speelser. Dat je misschien in de wintermaanden de vierwielaandrijving mist is bij een Cabriolet wat minder van belang.
De door ons aangeboden 997 Carrera S Cabriolet werd op 24 april 2009 geleverd door Porsche Centrum Eindhoven aan de eerste eigenaar. Nadat de vorige eigenaar er 10 jaar mee had gereden nam de huidige eigenaar in 2022 de auto over, die net was voorzien van een nieuwe motor die onder garantie was geplaatst. Enkele DFI motoren uit de eerste serie hadden soms een probleempje. Omdat de cabriokap er na 12 jaar niet meer helemaal fris uitzag liet de huidige eigenaar er recent een nieuwe wijnrode kap opzetten en paste de striping daarop aan. Uiteraard een kwestie van smaak, maar de striping is eenvoudig te verwijderen. Verder werd de auto voorzien van Apple carplay en een Cargraphic uitlaatsysteem om optimaal van de 6 cilinder boxer te kunnen genieten. Dat de eigenaar een echte Porsche man is blijkt niet alleen uit de auto maar ook uit het feit dat hij medeverantwoordelijk is voor een Nederlands Porscheforum.

Onze mening

De laatste 911 met relatief bescheiden afmetingen en techniek die je nog kunt zien zodra je de motorkap opent. De 997 MK2 is inmiddels een gewilde Youngtimer geworden met uitgerijpte techniek en een klassiek design. Voor wie een 991 te klinisch is en een 996 te ouderwets, is dit de uitgelezen kans om een mooie, zeer compleet uitgeruste 911 te bemachtigen van een echte liefhebber. De striping vinden wij geslaagd, maar zoals gezegd makkelijk te wijzigen naar persoonlijke voorkeur. De DFI motor is snel en zuinig en loopt geweldig mooi door het toerenbereik, zeker in combinatie met de sportuitlaat.

Uitrusting

Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:

•    XRP – 5mm spacers
•    026 – Zilverkleurige stopwatch
•    196 – 80ah Accu
•    250 – PDK
•    267 – Automatisch dimmende spiegels
•    268 – Regensensor 
•    342 – Verwarmde stoelen
•    446 – Gekleurde naafkapjes
•    541 – Geventileerde stoelen
•    610 – Navi DVD Europa
•    621 – 12V aansluiting passagierszijde
•    635 – Park assist
•    640 – Sport Chrono Plus
•    666 – Telefoon module

Modificaties

-    Wijnrode cabrioletkap
-    Apple Carplay op PCM
-    Cargraphic Sportuitlaat
-    Striping (verwijderbaar)

Opmerkingen

Er zijn minimale gebruikssporen en een kleine beschadiging rechts onderaan de bumper. De 997 S Cabriolet is in zeer goede staat. Eind 2023 is de auto nog helemaal in de glascoating gezet. De bestikkering is eenvoudig te verwijderen (zie de foto's voor de auto zonder stikkers).

Recente onderhoudshistorie

De auto is altijd onderhouden bij de Porsche dealer en Porsche specialist. De belangrijkste punten onderhoudshistorie zijn:

•    24-04-2009 – 15km – Aflevering Porsche Eindhoven
•    28-02-2011 – 12.987km – Beurt Porsche Eindhoven
•    11-04-2013 – 21.403km – Grote beurt Porsche Eindhoven
•    02-04-2015 – 27.883km – Beurt Porsche Eindhoven
•    04-04-2017 – 34.203km – Grote beurt Porsche Eindhoven
•    05-04-2019 – 40.391km – Beurt Porsche Eindhoven
•    25-03-2021 – 45.146km – Grote beurt Porsche Eindhoven
•    14-09-2021 – 46.210km – Beurt + nieuwe motor Porsche Eindhoven
•    08-02-2024 – 72.988km – Grote beurt Rennsport Breda

Zie ook de foto's voor de recente facturen en het onderhoudsboekje. 

Inbegrepen bij verkoop

•    Twee sleutels
•    Originele boekjes, inclusief ingevuld onderhoudsboekje
•    Facturen en documentatie

Over de verkoper

De laatste eigenaar van deze 997 is mede verantwoordelijk voor het porscheforum www.vierenzestig.nl. Een Porsche man in hart en nieren dus. Hij kocht de 997 3 jaar geleden vanwege de onberispelijke staat en maakte er de afgelopen jaren veel mooie ritten mee. Daarnaast bracht hij de 997 persoonlijk een beetje “op smaak”. Hij  wil nu graag de stap maken naar een 991 MK2 en besloot daarom de 997 te veilen via The Collectables.

Samenvatting

Verkoper - Robin
Verkoper type - Particulier
Locatie - Rotterdam
Chassisnummer - WPOZZZ99Z9S746430
Kenteken – 55-JDX-4
Datum deel 1 – 24-04-2009
Kilometerstand - 83.755 km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. het onderhoudsboekje, Facturen en NAP
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor - 3,8 liter zescilinder boxermotor met 385 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - PDK
Exterieur – Carreraweiss
Interieur - Zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2 vorige eigenaren
In bezit sinds – 16 februari 2022
Banden – Michelin PS2 met N-codering DOT 2022, Achter 295-30-19 plm 4mm, Voor 235-35-19 plm 5mm

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.