Meer jaren tachtig dan dit wordt het bijna niet! Bekend uit zijn optreden in The Cannonbal Run” en nostalgie in de stijl van de DeLorean DMC-12, de Toyota Celica Supra, de Nissan Silvia en de Toyota AE86. De Starion (in dit geval een een “JA Starion”, een “narrowbody” ofwel “flatty ) staat op het punt om ook in Europa te worden ontdekt als het historische JDM-juweeltje dat hij is.
Dit is het originele ontwerp van de eerste modelserie met de originele 4-gats lichtmetalen velgen, de veelgezochte en zeldzame motorkap met geïntegreerde luchthapper en ventilatiesleuven, een kinspoiler met remluchtgeleiders, en een subtiele achtervleugel. Deze Starion is volledig authentiek en in prima staat gezien zijn leeftijd en geboortetijdperk. Eén van de eerste Japanse auto’s met een turbo én injectie om onder andere de Porsche 924 Turbo het vuur aan de schenen te leggen. Hij is 42 jaar oud, maar het mooie is dat de Starion tegelijk ouderwets én modern aanvoelt. Puur, echt, sportief en toch comfortabel, de stoelen zitten heerlijk, er is plek achterin en een bruikbare kofferbak. De veiligheidsgordels rollen in de portieren, niet in de B-stijl, je kijkt uit op een hoekig, retro-futuristisch dashboard met veel metertjes, lampjes en knopjes. De besturing is licht en communicatief, de wegligging is prima en de auto blijft mooi vlak in de bochten ondanks de 14 inch wielen en banden met hogere wangen. De motor is een 2-liter viercilinder met balansassen en na een klein turbogat komen de 170 geblazen pk’s en 245 Nm trekkracht volop tot leven. Het is de oerversie van de 4G63, het beroemde blok uit de Lancer EVO waarmee de Starion in 7,6 seconden van 0 naar 100 gaat en een top heeft van 220 km/uur.
De hier aangeboden Starion is origineel in Nederland geleverd door Mitsubishi-dealer van Wijngaarden in Papendrecht en sowieso één van de weinige Starions in Nederland. De auto heeft een logische RDW stand van een kleine 87.000 km en heeft veel (preventief) onderhoud gehad. Ooit is de auto nieuw gespoten en dat is netjes en zorgvuldig gedaan zonder hinderlijk spuitranden. De onderkant is hard, de auto is structureel roestvrij en er zijn geen lekkages bij motor of transmissie. Verder is een remrevisie uitgevoerd is de distributieriem vervangen bij 83.000 km (overigens, mocht de riem knappen, het is een vrijloper!) en heeft de auto een complete beurt gehad in mei 2024, inclusief verse vloeistof in remsysteem en koppeling. In oktober 2024 zijn de klepsteelrubbers vervangen. De motor is gezond bevonden door een Mitsubish-expert. Deze uitvoering van de 4G63 heeft een rudimentair throttle body injectiesysteem en een oliegelagerde turbo. Veel opgesloten pakkingen en de klepsteelrubbers zijn nog origineel, dus af en toe een zweetdruppeltje of rookpluimpje hoort erbij. Alles werkt en de Starion heeft in het verleden een anti-roest behandeling gehad. Een volle map met documentatie geeft aan dat alle bezitters de auto met liefde hebben behandeld. Kortom, een goed verzorgde auto die niet verknoeid of helemaal nieuw gemaakt is.
Onze mening
Zelf net in bezit van het rijbewijs toen deze Starion uitkwam. Daardoor staat ie nog steeds op het netvlies samen met zijn net zo snelle 4-deurs Lancer 2000 Turbo broer. Wat een gave auto was dat. “Mitsubishi, de gestaalde perfectie” was de slogan destijds. We kunnen ons niet herinneren dat we de afgelopen 15 jaar er nog één hebben zien rijden, dus zeer zeldzaam en dan ook nog origineel Nederlands geleverd. Het leuke is dat je in het huidige verkeer nog serieus meters kunt maken.
Uitrusting
Deze Starion is de luxe EX versie, onder andere uitgerust met:
• “Pop-up headlights”!
• Elektrisch bediende ramen
• 14 inch lichtmetalen velgen
• 5-versnellingsbank
• Schijfremmen rondom
• Veelvoudig verstelbare sportstoelen
• Lederen interieur
• In delen neerklapbare achterbank
• Audiosysteem
• Van binnenuit verstelbare buitenspiegels
• Stuur- en rembekrachtiging
• Frontlip en achterspoiler
• Lichtmetalen wielen
Modificaties
Deze Starion is volledig origineel, behalve:
• Retro audiosysteem (Blaupunkt Hamburg SQM 23 DAB radio met BlueTooth carkit/streaming en 160 watt Sony drieweg-luidsprekers)
• LED-koplampen en stadslichten
Opmerkingen
Uiteraard heeft deze Starion gebruikssporen die te verwachten zijn bij een auto van 42 jaar oud, maar als totaal ziet de auto er nog zeer goed en solide uit. Altijd bereden door liefhebbers, onderbouwd door een dik pak historie.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
• 30-03-1983 – 8.721 km – Beurt Garage van Wijngaarden
• 23-08-1983 – 20.298 km – Beurt Garage van Wijngaarden
• 27-04-1984 – 31.592 km – Beurt Garage van Wijngaarden
• 06-02-1985 – 37.465 km – Beurt Garage van Wijngaarden
• 24-05-1985 – 42.275 km – Beurt Garage van Wijngaarden
• 1986-2006 – Onderhoud in eigen beheer
• 03-12-2007 – 62.200 km – Beurt Quick service Kieviet
• 02-01-2011 – 79.000 km – Nieuwe banden
• 19-04-2012 – 82.500 km – Grote onderhoudsbeurt
• 01-02-2013 – 83.200 km – Distributieriem vervangen en remrevisie
• 01-05-2024 – 86.500 km – Grote beurt
• 14-10-2024 – 87.010 km – Klepsteelrubbers vervangen
Het onderhoudsboekje is aanwezig (zie ook de foto's). Er is veel onderhoud aan de auto uitgevoerd, echter niet alles is volledig vastgelegd in het boekje. Recent is een uitgebreide servicebeurt gedaan, en in oktober 2024 zijn de klepsteelrubbers vervangen.
Andere technische zaken die zijn aangepakt:
• Relaisschakelaar van de koelventilator vervangen
• Turbospeling, wastegate en accuratesse van de turbodrukmeter gecheckt
• Brandstofpomp en brandstoffilters bij de tank en de motor vervangen
• Ruitenwissermechaniek gereviseerd
• Nieuwe ruitenwisserbladen
• Besturing strakker gesteld (voorkomt vaagheid rond de middenstand)
• Portierscharnieren ingevet
• Mechanische onderdelen in de portieren gesmeerd
• Gordelgeleiding verbeterd
• Telefoonhouder, radio en brandblusser geplaatst
Inbegrepen bij verkoop
• Twee sleutels
• (Afgestempelde) boekjes
• Rekeningen
• Folders
• Documentatie en tijdschriften
Over de verkoper
De huidige eigenaar kocht de auto een aantal maanden geleden. Hij heeft meerdere leuke auto’s in de collectie en is deze aan het reorganiseren. Recent veilde hij al een bijzondere Amerikaanse auto om plaats te kunnen maken voor nieuw leuk speelgoed.
Samenvatting
Verkoper – Mark
Verkoper type - Particulier
Locatie – Deurne
Kenteken – JF-58-TS
Chassisnummer – JMBA183AMCZ451166
Bouwjaar/-datum – 29-10-1982
Eerste registratie NL – 26-10-1982
Kilometerstand – 87.055 km
Aantoonbaar – Ja, NAP
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Coupé/hatchback
Motor – 2-liter turbo met 170 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen
Exterieur - Zwart
Interieur - Grijs
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 4
Banden – 215/60/R14 Nexen Premiere DOT 2011, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable