KITT - season 3 & 4 replica
Verkocht
Over deze Collectable
KITT maakte zijn debuut in 1982, toen het jaar 2000 nog stond voor De Toekomst. Er zijn in totaal ongeveer 25 KITT-auto's gemaakt voor gebruik bij het filmen van de serie. Op vijf na werden de resterende auto's vernietigd. Regelmatig verschijnen er persberichten waarin wordt beweerd dat er 'originele op het scherm gebruikte' auto's worden verkocht. Sommige rapporten zeggen dat Michael Jackson een originele KITT heeft gekocht en voormalig NSYNC-bandlid Joey Fatone beweert ook een van deze authentieke originele KITT's op een veiling te hebben gekocht. Er inmiddels zijn er meer 'originele' auto's geveild dan er in totaal voor de show zijn gebouwd.
Replica's komen in meerdere soorten en maten. Dit is uiteraard een van de - zo niet de beste - die we konden vinden. De basis vormt net zoals bij het origineel een Pontiac Trans Am. In dit geval werd die niet alleen optisch flink onder handen genomen maar ook technisch. Deze KITT is gebaseerd op de auto uit seizoen 3 en 4. De eigenaar koos hiervoor omdat hij een originele bumper van een stuntauto uit het vierde seizoen kon bemachtigen. Deze werd helemaal aangepast zodat hij netjes op deze auto paste.
Een vergelijkbare replica werd onlangs geveild voor 300.000 USD, inclusief bezorging door David Haselhoff himself. Nerd fact: de scanner van KITT is vergelijkbaar met die van Cylons uit de sciencefictionserie Battlestar Galactica. Beide series werden gemaakt door Glen A. Larson.
Eigenlijk is KITT een voorloper van Tesla, maar dan met een V8. Kijk maar naar de opties die KITT ruim 40 jaar geleden al had:
- Voice input en terugpraten (tot vervelens toe)
- Turbo Boost (0-100 in 2 seconden, binnenkort op de Tesla Roadster)
- Surveillance Mode (omgeving van de auto in de gaten houden)
- Auto Cruise (zelfrijdend level 5)
- Silent mode (rijden zonder motor geluid)
- Vlammenwerper (los verkrijgbaar bij Tesla)
- Comlink (videobellen in - en communicatie met auto op afstand)
Dat de eigenaar en bouwer van deze auto een Knight Rider-fan was behoeft geen bevestiging. Zo'n 7 jaar bouwde hij aan deze auto en voor meer dan €50.000 ging er aan onderdelen in. En dan hebben we het nog niet eens over de uren. Maar het resultaat mag er wezen. Een rijdende KITT waar je in het weekend een ijsje mee gaat halen. Tot in de kleinste details is de auto nagemaakt, maar het mooie is dat hij gewoon op kenteken staat. Opgestoken duimpjes gegarandeerd en je komt dankzij de 5 liter V8 met 215 pk nog goed mee.
Deze KITT heeft in 2011 op de AutoRAI gestaan, schitterde in een ING-commercial, tv-programma's, tijdschriften en kwam vele malen op festivals.
De auto is prima rijdbaar en mechanisch helemaal in orde, maar gezien de ombouw is het vooral een showauto (de originele snelheids-, temperatuur- en benzinemeter van de Pontiac zijn verwijderd in ruil voor het KITT dashboard). De auto was in 2009 grotendeels klaar en heeft sindsdien slechts 2.000 km gereden.
De Pontiac Firebird Trans Am is al basis gebruikt. Deze derde generatie Pontiac Firebird werd eind 1981 geïntroduceerd door Pontiac samen met zijn neef, de Chevrolet Camaro. De Trans Am-carrosserie zou in de loop van de jaren aerodynamisch blijven verbeteren en tegen 1985 zou het het meest aerodynamische voertuig zijn dat ooit door General Motors werd uitgebracht met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29. De zijspiegelbehuizingen waren bijna kegelvormig, de ruitenwissers zaten verborgen onder de motorkap en inklapbare koplampen zorgen voor een scherpe neus. Het geheel nieuwe ontwerp van de ophanging was geavanceerder en agressiever dan alles wat Detroit eerder had aangeboden. De motoren varieerden van een 90 pk 2.5L 4-cilinder tot de 5.0L V8 in deze Trans Am.
Wouter's mening
Dit is voor mij toch wel een 'trip down memory lane', zoals ze dat zo mooi zeggen. Of om het even bij Nederlands te houden: pure nostalgie! In deze auto waan je je helemaal Michael Knight. De huidige eigenaar, die de auto eigenhandig heeft omgebouwd, heeft echt vakwerk afgeleverd. Het exterieur, het interieur, de velgen: alles klopt gewoon. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is het bijdehante commentaar van KITT. Maar dat heeft ook weer voordelen.
Uitrusting
De basis van deze KITT (Pontiac Firebird Trans Am) is uitgerust met onder meer:
• 305 V8 TPI automaat met overdrive
• Elektrische ramen
• Handmatige spiegels
• Elektrische deurvergrendeling
• Stuurbekrachtiging
• Cruise control
• Airconditioning (niet aangesloten, freon niet meer verkrijgbaar - ipv daarvan de targa daken open in de zomer)
Modificaties
Alles. Een complete rapportage is voor serieuze bieders op aanvraag beschikbaar. Onder andere:
• 4e seizoen voorbumper kopie van originele
• Hella mistlampen
• MCK scanner- licht
• Cowl motorkap (origineel ‘82-‘84 stijl)
• Zijschermen met ventilatie roosters (‘82-‘84 stijl)
• Steenslag beschermers achter (‘82-‘83 stijl)
• 15 inch originele turbo cast wielen (‘82-‘83 stijl) (ge-poedercoat)
• Originele turbo cast wieldoppen (‘82-‘83 stijl).
• Polyester achterbumper met extra lichtgat voor nummerplaat (‘82-‘84 stijl)
• Originele ‘82-‘84 achterlichten met KITT achterlicht bedekking
• Originele ‘82-‘84 achterspoiler
• Geblindeerde achter ruit
• Medium doeskin tan tapijt, voor en achter
• Originele PMD stoelen, nieuw gesneden foam en opnieuw bekleed (‘82-‘83 stijl)
• Originele 1 delige achterbank, nieuw gesneden foam en opnieuw bekleed (‘82 stijl)
• Nieuwe polyester t-top dakconsole, nieuw bekleed
• 3e and 4e seizoen stijl dashboard (vroege stijl MCK)
• 3e and 4e seizoen pod unit vastgemaakt aan het dashboard (MCK)
• 3e and 4e seizoen stijl stuur (MCK)
• 3e and 4e seizoen armconsole (Knight Passions)
• 4e seizoen dakconsole (Knight Passions)
• 3e and 4e seizoen dashboard elektronica (Jupiter)
• 3e and 4e seizoen switchpod elektronica (MCK)
• 3e and 4e seizoen armconsole elektronica (Jupiter)
• 3e and 4e seizoen dakconsole elektronica (Jupiter) (knoppen zelf gemaakt, sommige ontbreken)
• Flat screen TV met DVD speler (niet aangesloten)
• Originele ‘82 stijl arm console met ‘82 stijl pookknop.
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zijn alleen wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, vastgelegd op de foto's:
- Paar kleine beschadigingen op het dashboard, en een paar kleine beschadigingen in het tapijt
- Klein barstje in voorruit op plek waar binnenspiegel gemonteerd zat
- Airco is gedemonteerd (freongas is verboden in NL)
- Gordelgespklepje gebroken
- Deksel armconsole ontbreekt (niet meer leverbaar)
- DVD-speler is niet aangesloten
Recente onderhoudshistorie
In 2020 verse oliewissel, verder geen onderhoud nodig (auto is in nieuwstaat). Tijdens restauratie vervangen:
• Nieuwe radiator met nieuwe slangen
• Nieuwe waterpomp
• Nieuwe thermostaat
• Gereviseerde stuurpomp
• Gereviseerd stuurhuis
• Nieuwe stuurbekrachtiging slangen
• Nieuwe koelvloeistof tank
• Nieuw luchtfilter
• Nieuwe dynamo
• Gereviseerde startmotor
• Nieuwe injectors (Hawke) met afstelbare benzine druk regelaar
• Nieuwe edelbrock kleppen deksels
• Nieuwe bougies met nieuwe kabels
• Nieuwe verdeelkap met rotor
• Nieuwe oliepomp
• Nieuwe carterpan (chrome)
• Nieuw vliegwiel
• Nieuwe deurrubbers
• Nieuwe aftermarket t-top rubbers
• Nieuw TH700 filter
• Nieuwe motor steunen
• Zeer veel slangen vervangen
• Vele metalen delen gepoedercoat
• Vele bouten opnieuw verzonken, in blauw-zilver
• Uitlaat gestraald en in hittebestendige lak gespoten
• Goodyear GT banden
• Nieuwe benzinefilter
• Zeer veel onderdelen aan de auto vernieuwd.
Auto is in 2009 volledig opnieuw gespoten. Ook is toen het volledige interieur opnieuw bekleed. Een complete rapportage is op aanvraag beschikbaar.
Inbegrepen bij verkoop
- DVD-speler (hoort bij de ingebouwde tv)
- Originele set sleutels en kopie set
- Complete historie inclusief facturen (+/- 100 documenten, op aanvraag beschikbaar)
- Originele aircocompressor
- USB stick met +/- 2.000 foto's van de ombouw
Over de verkoper
De eigenaar kocht deze Firebird Trans Am in 2003 als basis voor zijn replica. De Trans Am werd in 1992 ingevoerd en was toen al grotendeels opgeknapt om (als Firebird) op shows te exposeren.
De ombouw was na 7 jaar jaar grotendeels klaar, hoewel hij daarna altijd kleine verbeteringen aan is blijven brengen. Er zijn in totaal 3 (!) Trans Am’s gebruikt om deze KITT replica te bouwen. De eigenaar heeft een autotechnische school gevolgd, maar heeft dit alleen hobbymatig gebruikt. Het resultaat mag er zijn.
In het dagelijks verkeer is hij een Volvo-rijder en verzamelaar (variërend van V70, S80 tot 960).
Hij omschrijft deze KITT replica als 'The one car that makes the difference', zoals 'One man can make a difference', het thema van Knight Rider. Een echte 80's Collectable. Een auto gemaakt vanuit visie, passie en oog voor detail op basis van het origineel.
Samenvatting
Locatie - Gelderland
Chassis - 1G2FW87F6FL623135
Bouwjaar - 1985 (Firebird) - 2003 t/m 2009 (ombouw KITT)
Km. stand - 7.147 miles (teller werkt niet meer door KITT dashboard)
NAP - Import uit USA in 1991 - historie volledig aantoonbaar
Garantie - Geen
Carrosserie - Coupe
Motor - 5.0 V8 met 215 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Automaat (drietraps)
Exterieur - Zwart
Interieur - Beige
Bekleding - Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 1 sinds restauratie en ombouw
Banden - Goodyear GT 2009 - 8mm
NB: gezien het unieke karakter van deze KITT replica loopt de veilingperiode 3 weken. Dit geeft geinteresseerde bieders ruimschoots de tijd om additionele informatie op te vragen en/of een bezichtiging of inspectie te plannen.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.