Een origineel Nederlands geleverde Honda NSX die al meer dan 25 jaar in het bezit is van de inmiddels 79-jarige eigenaar. Dit exemplaar is een tijdmachine en nog exact zoals hij destijds uit de fabriek rolde. De auto is uitgevoerd in het kenmerkende Formula Red met het zwarte dak. Het is één van de acht origineel Nederlandse exemplaren die momenteel op kenteken staan. Extreem zeldzaam en met recht een Collectable.
Met de NSX zette Honda een toonaangevende auto neer. Mede aangejaagd door het succes in de Formule 1 besloot Honda een Ferrari-concurrent te ontwikkelen, maar dan wel een die dagelijks bruikbaar en betrouwbaar was. Niemand minder dan Ayrton Senna droeg zijn steentje bij en het resultaat was een auto die ook vandaag de dag nog positief verrast door z'n bouwkwaliteit, rijeigenschappen en zitpositie. Tot de grootste fans van de NSX behoort Gordon Murray, die de auto privé reed en als inspiratie gebruikte voor zijn McLaren F1. En recentelijk mocht F1-coureur Pierre Gasly een NSX van deze generatie testen op het Circuit of the Americas (video).
Hoewel slechts een kleine groep echte liefhebbers weet hoe bijzonder dit is, ontdekken ook hier in Europa steeds meer verzamelaars dit destijds revolutionaire model. Want zo mag de NSX gerust bestempeld worden. Waar een supercar stond voor wild, ontembaar, onpraktisch en alleen bruikbaar bij speciale gelegenheden, vond Honda dat het anders moest. Mede dankzij hun enorme successen in de Formule 1 was de tijd rijp voor een volbloed sportauto. Een sportauto met hoogtoerige middenmotor en grotendeels van aluminium. Maar dan wel een die net zo beheersbaar, bruikbaar en betrouwbaar als een Honda moest zijn.
Bij de introductie werd de NSX dan ook niet door iedereen begrepen. Zeker niet in Europa, waar een supercar synoniem stond voor Lamborghini en Ferrari. Een Honda? Geen V8 of V12?
Maar Honda bewees dat het ook anders kon en zette een maatstaf die ook in Italië menig ingenieur achter de oren liet krabben. De enorme stap die Ferrari met de F355 nam ten opzichte van de 348 was mede dankzij deze NSX. Sterker nog, zelfs wie nu in deze NSX stapt begrijpt meteen waar men het toen over had. Dunne A-stijlen, een panoramische voorruit die diep doorloopt maar vooral een onovertroffen bouwkwaliteit.
Het is zelden dat wij een verkoper letterlijk citeren, maar de eigenaar van deze NSX spreekt (en schreef) met zoveel liefde over de auto dat we het niet beter kunnen formuleren: "De NSX heeft een uniek karakter, juist voor een echte supercar. Op gemiddelde snelheden is zij zeer comfortabel en dociel. En buitengewoon zuinig met brandstofverbruik en geluid. De wegligging is legendarisch. De vormgeving is volkomen in balans en bescheiden."
Op lagere snelheden is de NSX dus een supercar die als daily driver gebruikt kan worden, maar op hogere snelheden laat de auto een ander gezicht zien. Honda koos namelijk een andere weg dan de Italianen: een V6 met ‘slechts’ 3 liter, maar met VTEC. Boven de 5.800 toeren verstellen de dubbele nokkenassen zich en krijgt het blok een compleet ander karakter, de hele rit naar de 8.000 toeren.
Overigens vroegen wij de eigenaar hoe hij zelf dat karakter zou omschrijven. Zijn antwoord: “Heel eerlijk? Ik heb nooit gedurfd zoveel toeren te maken, dan gaat de auto simpelweg te hard. Maar ik begreep van de garage dat het nog prima functioneert”.
Deze NSX is een van de acht (!) origineel Nederlandse exemplaren die er momenteel nog op kenteken staan. Er staan daarnaast nog zo'n 40 geïmporteerde exemplaren op kenteken (al dan niet als Acura), maar een NSX blijft een zeldzaamheid. En een origineel Nederlandse NSX is dat dus zeker.
Wouter's mening
Een onverprutste, Nederlands geleverde NSX en dan ook nog een van de allereerste generatie. Alles voelt alsof het over 30 jaar nog steeds foutloos functioneert. Voor veel mensen was de auto daarom wellicht te klinisch, maar inmiddels blijkt dit een unieke beleving te zijn. Zo makkelijk, zo licht en tegelijk zo precies. Het schakelen en rijgevoel is met geen enkele andere sportauto te vergelijken. Ik had niet verwacht dat een Honda zoveel indruk zou maken, maar wat een icoon!
Uitrusting
Deze Honda NSX is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Gesmede lichtmetalen velgen, voor 15", achter 16"
Lederen bekleding
Cruise control
Climate control met voor- en zijruit-defroster
Elektrisch verstelbare stoelen
Elektrisch bedienbare zijruiten
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
Van binnenuit elektrisch te ontsluiten kofferruimte
In lengte- en hoogterichting verstelbaar stuurwiel
Mistlichten voor en achter
Achterruitverwarming met timer
Traction Control
ALBIII 4-kanaals Anti-BlokkeerSysteem
Getinte ruiten rondom, extra getint bovenaan voorruit
Bose radio-/casettespeler + cd-wisselaar
Honda HAS 150TS alarmsysteem
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, alarmgekoppeld
Modificaties
De enige modificatie van deze NSX is gedaan aan de voorwieluitlijning. Dit is op verzoek van de eigenaar iets meer op standje 'comfort' gezet in plaats van standje 'circuit'.
Opmerkingen
De auto verkeert in een originele, nette staat. Er zijn wat minimale gebruikssporen, behorend bij een auto van 29 jaar oud en vastgelegd op de foto's:
Krasjes op de kunstof bumperlip
Minimale beschadiging van de velgen
De eigenaar heeft de laatste jaren nauwelijks gereden (alleen naar de jaarlijkse APK), dus een onderhoudsbeurt is aan te bevelen. Zie 'Recente onderhoudshistorie' voor de technische aandachtspunten.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
2 juli 2021 - 80.060 km - Autobedrijf van Straalen De Goorn: APK + remlichtschakelaar vernieuwd.
16 juni 2020 - 80.055 km - Autobedrijf van Straalen De Goorn: APK + algehele controle
16 december 2015 - 79.376 km - Honda-dealer Welman: airco service, filter/droger vervangen
23 mei 2005 - 74.496 km - Honda-dealer Welman: distributieriem, klepdeksel-pakking en lagerpoelie van airco-spanner vernieuwd
Verder heeft de NSX de laatste jaren nauwelijks gereden. De Honda rijdt goed, maar mocht de NSX niet in een collectie verdwijnen maar gereden worden dan is een grote onderhoudsbeurt aan te bevelen. Daarbij moet rekening gehouden worden met de volgende technische aandachtspunten:
De ALB (ABS)-hogedrukpomp zit vast en treedt niet in werking (een bekend NSX-probleem bij auto's waarvan het ABS nauwelijks gebruikt wordt). Daardoor gaat na 60 seconden het ALB-lampje branden. Dit heeft verder geen negatief effect op de werking van het remsysteem, dat volkomen gescheiden is van het ABS-systeem. Om dit probleem op te lossen zou de pomp uitgebouwd en/of gereviseerd moeten worden. Daarbij moet rekening gehouden worden met circa 10 uur werk door een specialist + de kosten van de pomp. Het is echter ook een optie om dit niet te repareren, omdat bij weinig gebruik van het ABS het probleem op termijn waarschijnlijk opnieuw de kop zal opsteken (vooral na langere stilstand). Indicatie van de reparatiekosten: ca. €1.000 (10 manuren + hogedrukpump á $300).
Het Bose audiosysteem functioneert niet naar behoren, eveneens een bekend euvel. De oorzaak ligt waarschijnlijk in 1 defecte versterker printplaat en 2 printplaten die storen. Dit is op te lossen door de prints te vervangen. Een alternatief is om de prints te laten repareren door een elektronicaspecialist of een modern audiosysteem te plaatsen. Indicatie van de reparatiekosten: ca. €400.
De kofferklep en achterruit blijven niet meer goed omhoog staan vanwege verouderde gasveren.
De distributieriem is 5.000 km geleden vervangen, maar gezien de leeftijd wordt voor intensief gebruik geadviseerd deze preventief te vervangen. De vorige riem is nog aanwezig en te beoordelen; die ziet er als nog als nieuw uit. Indicatie van de kosten grote beurt: ca. €1.500 (ca. €900 als de distributieriem niet wordt vervangen).
De complete onderhoudshistorie met onderhoudsboekje en facturen is aanwezig (zie ook de foto's).
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels (1 voor contact, portieren, kofferruimte en handschoenenkastje + 1 voor
alleen contact en portieren)
Twee afstandbedieningen voor portieren en alarm
Stangslot om het stuur zichtbaar te blokkeren
Origineel Nederlands instructieboek en ingevuld onderhoudsboekje
Over de verkoper
De huidige (79-jarige) eigenaar heeft deze Honda NSX al sinds 1996 in bezit. Hij is werktuigkundig ingenieur en herkende destijds "het unieke en specifieke karakter van het technische ontwerp en het volkomen in balans zijnde design". Volgens hem is het tot op heden "nimmermeer benaderd en is het ook niet te verwachten dat zulks ooit nog lukt". Hij noemt deze eerste generatie NSX "een 'vrouwelijke' supersportwagen die de 'mannelijken' glimlachend ver achter zich laat, zoals dat een mooie vrouw betaamt". We konden het wederom niet beter formuleren. Vanwege zijn leeftijd gaat hij toch afscheid nemen van de NSX. En omdat een auto lastig te verdelen is over de (klein)kinderen, mag de NSX nu verkocht worden.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - JHMNA11500T100086 Bouwjaar/-datum - 1992 Kilometerstand - 80.400 km Aantoonbaar - Ja Garantie - Nee Carrosserie - Sportcoupé Motor - 3 liter V6 V-TEC met 274 pk Gewicht - 1.370 KG Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - R77 Formula Red met zwart dak Interieur - Type E Black Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 Banden - LV en RV: Toyo 205/50R15 met ca. 2,5 mm profiel, LA en RA: Yokohama 225/50R16 met ca. 1,6 mm profiel
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.