Ferrari. Rood met beige interieur. V8 die ruim 8.000 toeren draait. Handbak. Eigenlijk hebben we dan genoeg gezegd, toch? Een auto van een iconisch merk in een even iconische kleur. Enzo Ferrari zei niet voor niets: “Ask a child to draw a car, and certainly he will draw it red." De jankende achtcilinder, toen nog niet geremd door partikel-filters en dat soort geluiddempende fratsen, is een lust voor het oor. En die bak met dat beroemde schakelpatroon en het ‘klik-klak’ geluid bij het schakelen, zorgt dat ieder schakelmoment een feestje is. Niet snel, maar zoveel specialer dan welke 'flipperactie' dan ook.
Om maar met de deur in huis te vallen, deze Ferrari is gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Rijden. Bij een Porsche uit dit bouwjaar met deze km stand noemen we dat 'ingereden'. Bij een Ferrari is het ongebruikelijk, die worden veelal in een garage gestald. Deze dus niet. En zolang je 'm goed warm rijdt en netjes onderhoudt... Deze F355 komt uit Frankrijk en heeft daar flink wat zon gehad. Rode auto's en zon, inderdaad. Hij was dus ook wat krijterig uitgeslagen, een bekend (rood) F355 euvel. De huidige eigenaar zag er wel een mooi project in, zijn vak is het cosmetisch herstellen van raspaardjes. De Ferrari werd dus professioneel compleet opnieuw gespoten. Daarna een grote beurt bij Kroymans, uiteraard inclusief de prijzige riemen. En de plakkerige knoppen die iedere F355 (en 550) krijgt zijn vervangen.
Deze rode F355 Berlinetta (in de volksmond ook wel F355 GTB) werd geproduceerd op 31 juli 1995 en voor het eerst geregisteerd in augustus van dat jaar. Dat betekent dat dit een auto is uit het meer gewilde eerste modeljaar met de Motronic 2.7 ECU (OBDI), die een meer spontane en agressievere gasrespons had vergeleken met de latere bouwjaren met hun 5.2 ECU.
De F355 was een doorontwikkeling van de 348. De cilinderinhoud van de V8 steeg naar 3,5 liter en het aantal kleppen per cilinder naar vijf. Dat verklaart meteen de naam F355. De aanpassingen resulteerden in een maximum vermogen van 380 pk bij 8.250 toeren. Daarmee is het ook meteen een van de best klinkende V8 Ferrari’s ooit gebouwd.
De huidige eigenaar heeft deze Collectable nu iets meer dan een jaar in bezit maar heeft er nog maar een paar honderd kilometer mee gereden. Hij heeft de auto bij Ferrari Kroymans en bij de Ferrari Bodyshop helemaal in perfecte staat laten brengen. Het totale sommetje van die twee acties: zo'n €20.000. Veel geld, maar dat kost een setje carbon fiber velgen voor een nieuwe V8 Ferrari ook. Dus ja, zeg het maar...
Wouter's mening
Een Rossa Corsa Ferrari F355 Berlinetta met een handbak en voldoende ervaring in een prachtige staat. Dit blijft een Collectable waarmee ieder tripje een uitje wordt. Het design is tijdloos en een volledig originele F355 is nog steeds een prachtige auto. Vind ik.
Poetsen of rijden? We spreken veel eigenaren met spijt. Ze hadden de mooiste Ferrari gekocht met de laagste kilometerstand, maar durfden er niet mee te rijden. Want afschrijving, oh jee steenslag of 'daar durf ik 'm niet te parkeren'. En doen er dan jaren later afstand van, zonder echt van hun Collectable genoten te hebben. Deze Collectable heeft gemiddeld 4.000 km per jaar gereden. Dus zoek je een F355 om van te genieten zonder al die zorgen, dan is dit je Ferrari.
Uitrusting
Deze Ferrari komt nog uit een tijd dat een Ferrari met alle opties uit de fabriek kwam rollen. Er zitten dan ook geen bijzondere opties af-fabriek op.
Modificaties
Er is een 'period correct' Pioneer-radio geïnstalleerd. De auto is verder volledig origineel. Wel zijn alle 'sticky parts' (het bekende Ferrari F355-probleem) op dashboard, middenconsole en bij de portieren vervangen.
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat na de technische en cosmetische werkzaamheden die vorig jaar zijn verricht. Er zijn alleen wat kleine aandachtspuntjes die passen bij een auto van 25 jaar oud en deze kilometrage. Dit alles is vastgelegd op de foto's:
Gebruikssporen bestuurderstoel
De voorbumper is eerder vervangen door een origineel Ferrari exemplaar na een lichte parkeerschade
Barstje in de knipperlichten links en rechts
Barstje in de mistlampen
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
96.558 km - 24 december 2020 - Uitgebreide service beurt van €7.275, inclusief riemenwissel bij Ferrari Kroymans (details zijn ter inzage)
96.400 km - april 2020 - Volledige restauratie van de carrosserie. Auto is in zijn geheel gespoten door een officiële Ferrari restaurateur voor €12.400 bij de Ferrari Bodyshop.
83.411 km - 4 maart 2014 - Uitgebreide service beurt bij Ferrari Gauduel Sport (F) (details zijn ter inzage)
75.004 km - 1 september 2011 - Ferrari dealer Gauduel Sports Lyon - zie foto's
67.857 km - Ferrari dealer Gauduel Sports Lyon - zie foto's
65.241 km - Ferrari dealer Gauduel Sports Lyon - zie foto's
De (interne) servicegeschiedenis van de Ferrari dealer in Lyon is beschikbaar en opvraagbaar.
Inbegrepen bij verkoop
CTEK druppellader
Over de verkoper
Gerrit-Jan heeft een hoog octaangehalte benzine door zijn aderen stromen. Zijn vak is het optisch restaureren van raspaardjes voor de bekende dealers. Hij heeft deze F355 Berlinetta gekocht als privéproject. Een technisch goede auto, maar duidelijk geen 'garage queen' en dus verkleurd. Hij heeft de Ferrari helemaal in orde gemaakt, wat zoals bij al deze projecten enigszins uit de hand liep. In zijn garage staat ook nog een Ferrari F430 F1 en een volledige gerestaureerde Jeep CJ7 V8. Eerder heeft bij genoten van een origineel Nederlands geleverde Honda NSX, een BMW 635 CSi Coupé, een BMW 2500 en een BMW 2002.
Hij omschrijft deze F355 zelf als een Ferrari in haar puurste vorm en een onbetwiste schoonheid. Een atmosferische V8 in de rug en een handgeschakelde transmissie is volgens hem een gouden combinatie die garant staat voor onbeperkt plezier.
Samenvatting
Verkoper - Gerrit-Jan Verkoper type -Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - ZFFPR41B000103117 Bouwjaar - 1995 Kilometerstand - 96.650 km NAP - Nee Garantie - Nee Carrosserie - Coupe Motor - 3.5 liter V8 met 380 pk Aandrijving - achterwielen Bak - handgeschakeld Exterieur - Rosso Corsa Interieur - Beige Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - Vermoedelijk 3 (1 in Parijs, 1 in Lyon, 1 in NL) Banden - Pirelli P Zero - V: 5 mm; A: 4 mm - alle DOT 4012.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Bimmerbart
2021-05-03 16:35:06
Waanzinnig mooie auto. Vooral die combinatie van atmosferische V8 en handgeschakelde transmissie maakt het een echte collectable!