Wat is een Collectable?

Oud? Limited Edition?

Wat is een Collectable?

Een Collectable is vaak een auto die je niet nodig hebt, maar wel wilt hebben. Tot nu toe is dat de stelling die de lading dekt….. denk je dan.

Meestal is het geen rationele aankoop, alhoewel steeds meer kopers in hun achterhoofd hebben dat de auto die ze op het oog hebben een betere investering is dan een aandeel of rente op de bank. Vaak wordt er gekocht omdat het “anders” is. Een speciale motor, unieke rij-eigenschappen of apart design. Steeds vaker wordt ook gekeken naar rijplezier per euro. Je hoeft geen 1000pk te hebben om sportief te rijden. Sterker nog: PK’s kunnen een belemmering zijn omdat je de auto nooit eens echt kunt uitwringen, behalve op een circuit waar je nou niet dagelijks komt. Daarom zijn de Clio Williams of RS of een Peugeot 205 Gti geliefde Youngtimers of Collectables. Genoeg vermogen, weinig gewicht en daardoor brilliante rij-eigenschappen en vaak een “aaibaar”uiterlijk. Want er zijn hoogstwaarschijnlijk goedkopere, betere, makkelijkere en meer betrouwbare opties.

De discussies liepen hoog op toen we een Fiat 695 SS Abarth en een Cayenne van 2022 op onze site adverteerden. Die Fiats word je mee doodgegooid klonk het en zo’n Cayenne is toch een doodgewone auto? Beiden werden prima verkocht, een Cayenne blijft qua aantallen in NL exclusiever dan een 911 (met een Cayenne wordt alleen veel meer gereden en daarom zie je ‘m vaker en een 911 wordt al 60 jaar geproduceerd, maar toch) en is niet een SUV die je zomaar aanschaft omdat je ruimte nodig hebt. Dan zijn er veel goedkopere alternatieven. De Fiat verkochten we aan een autocoureur van 19 jaar. Wie zegt er nu dat de jeugd geen interesse meer heeft in leuke auto’s?

De door ons als Collectable aangeprezen Alpina kwam niet aan zijn verwachte waarde. Eigenlijk teveel km’s, Automaat en 4-wielaandrijving. Misschien net niet wat een Alpina rijder zoekt?

Een Porsche Boxster RS60 dan? Gelimiteerd, dus altijd goed, maar wel weer een automaat (daar is niks mis mee) die misschien weer net niet door de liefhebber wordt gezocht. Daar komt bij dat niet alle gelimiteerde Porsches allemaal echt afwijken van het basis exemplaar. Dan komt een 987 Spyder (met dat tentdakje) meer in de buurt, maar ook met een dienovereenkomstig prijskaartje. Wellicht mede dankzij een leuk verhaal erbij omdat de auto ooit was gespot op een aanhanger onder(!!!) een boot onderweg naar het Gardameer achter een dikke Camper

Ook de M-modellen van BMW, AMG van Mercedes en RS-modellen van Audi komen regelmatig aan ons voorbij. Vaak is het: hoe ouder, hoe exclusiever (met name qua aantallen) en hoe minder uitgemolken. Helaas hebben veel merken tegenwoordig de neiging om al snel een badge te plakken op iets wat het eigenlijk net niet is, zeker niet in vergelijking met wat vroeger als apart werd neergezet. Toen had je echt afwijkende motoren, onderstellen en interieurs, speciaal gemaakt voor dat type. Nu is het veelal een ander motormanagement waar de PK’s uit worden ontlokt en wat extra opsmuk om het uiterlijk wat meer “body” te geven.

Eigenlijk mag iedereen voor zichzelf bepalen wat hij of zij nou een Collectable vindt. De één zweert bij een lage kmstand, de ander bij een gelimiteerde versie van een model of type. Voor sommigen is het verhaal achter de auto belangrijk. Nieuw gekocht en al 32 jaar in bezit en nu wordt ie ineens verkocht, wat is de reden, waarom doet men zoiets? Een combinatie van alles (it ticks all the boxes) is natuurlijk de ultieme versie.

Een originele Mazda MX5 NA zonder roest, nooit aan gelast of gespoten en weinig kilometers. Ga ‘m maar eens vinden. 25 jaar geleden keken we er niet naar om, nu brengt een gaaf exemplaar de hoofdprijs op. Je zou kunnen zeggen dat een Collectable groeit gedurende zijn levenscyclus. Dat geldt lang niet voor alle merken en types. Sportieve rij-eigenschappen, merkhistorie en evt. racegenen zijn vaak een belangrijke factor.

Uiteraard zijn er ook nieuwe Collectables. Helaas voor velen onbereikbaar zoals een 911 ST of een Ferrari 812 Competitione. Niet alleen qua prijs, maar ook al uitverkocht voordat het eerste plaatje van de auto verscheen. Wat jammer is dat vaak alleen de eigenaar er (statisch) van geniet vanwege de kilometers en daarmee het waardebehoud. Terwijl juist deze auto’s gereden moeten worden, het liefst on track, leuk voor eigenaar en bezoeker!

Collectables zijn vaak ook auto’s die je echt betrekken bij het rijden. Zelf schakelen, koppelen, geen stuurhulpen of andere redders in nood. Gewoon alles zelf doen. Het geeft veel voldoening en houd je bij de les.

De ratio geldt natuurlijk voor het aan- of verkoopproces. Je wilt zekerheid dat alles goed verloopt. Daarvoor dus The Collectables.