In de 993 serie werd de laatste luchtgekoelde Porsche Turbo gebouwd en iedereen vreesde dat met de komst van de “waterkokers” alle beleving zou verdwijnen. Waar de “normale” 996 al wist te overtuigen met een fantastisch toeren draaiende motor, deed de Turbo daar nog een paar schepjes bovenop tijdens de introductie van de 996 Turbo (996TT). Ook hier werd, net als bij de 993 Turbo, de auto voorzien van 2 Turbo’s, een vierwielaandrijvingsysteem en werd ook het basisblok (de beruchte Mezgermotor) overgenomen van de 993/964. Dat er inmiddels ook waterkoeling op werd toegepast maakte de weg vrij voor nog veel meer modificaties en een verminderde uitstoot. Uiteraard nam ook het vermogen toe en zo was de 996 Turbo met 420pk en 560NM ineens ook nog eens een betere en snellere auto dan de 993 Turbo. Daarnaast werd de Turbo ook leverbaar met Automaat, maar de echte die-hards kiezen natuurlijk voor de handgeschakelde versnellingsbak.
Naast een formidabele reis- en sportauto was (en is) de 996TT een gelieft object voor serieuze en minder serieuze tuners. Het basisblok is makkelijk te tunen tot 800pk en met wat versterkingen worden er vermogens van 1500pk of meer uitgepeuterd. De goedkopere tuners beperken zich meestal tot de software en behalen hier al meer dan 100pk winst mee. Niet altijd even zorgvuldig getuned leverde het ook nog wel eens de nodige problemen.
Het door ons aangeboden exemplaar is een vroege en origineel Nederlands geleverde 996TT met handgeschakelde versnellingsbak, die perfect is onderhouden door de dealer en Porsche Specialist Waalgarage. Door onbekende oorzaak werd bij 127.100km een ruilmotor gemonteerd en werd de auto voorzien van een Manthey K520 pakket. Dit bestaat onder andere uit: Grotere Turboladers van de Porsche GT2, grotere intercoolers, aangepaste uitlaat en inlaat, aangepaste koeling, software op maat, een versterkte koppeling en een remsysteem van de Porsche GT3 Cup met 6 zuigers en 350mm remschijven. Voor wie het niet weet, Manthey is een dusdanig serieuze Porsche verbeteraar, dat ze een aantal jaren geleden zijn overgenomen door Porsche en alle Manthey onderdelen gewoon via de Porschedealer te bestellen zijn. Dankzij het K520 pakket levert de 996TT een gezonde 520pk en zo’n 700NM koppel. Daarmee is het een serieus snelle auto die echter ook gewoon kan worden bereden zonder iedere keer de hooligan uit te hangen. Dat de techniek het makkelijk aankan blijkt wel uit het feit dat 90.000 km na de ombouw de auto gewoon nog super rijdt, zonder een hoog olieverbruik of lekkages. De vorige eigenaar vond de kleur Sealgrau wat saai en liet de auto wrappen in Speedyellow. Ook de dorpels, de binnenkant van de spiegelkappen en de achterzijde van hardbackseats werden netjes meegenomen. De lak onder de wrap verkeerd nog in zeer goede staat, dus de keuze is aan de koper welke kleurencombi hij kiest. De huidige eigenaar kocht de auto met een bijgeluid in de versnellingsbak. Dankzij het vervangen van de lagers van de prise-as (een bekend 996TT probleem) is de versnellingsbak weer zoals hij moet zijn. Tegelijkertijd werd preventief de startmotor vervangen. In April dit jaar werd het hydraulisch systeem van de achterspoiler gereviseerd.
Onze mening
De 996 (Turbo) heeft al een tijdje weer de stijgende lijn te pakken. Goedkope exemplaren zijn vaak dubieuze auto’s uit het verre Oosten, het midden Oosten, USA of hebben een (dubieus) schade- of kilometerverleden. Wij zijn van mening dat deze 996 met volledige historie en mooie modificaties een niet te versmaden auto is voor de liefhebber. Handgeschakelde versnellingsbak, volledige service historie, origineel Nederlands en perfect geoptimaliseerd, onderhouden en bereden. De kilometerstand lijkt hoog, maar het betreft hier een kwalitatief zeer goed onderhouden auto. Ook op Autoblog is de auto beschreven in dit artikel.
Over de verkoper
De verkoper heeft meerdere Porsches (gehad) en moet helaas keuzes maken. De 996TT heeft hem het afgelopen jaar nooit in de steek gelaten en is ook ingezet om naar Zuid Duitsland te rijden wat natuurlijk een feestje is met dit vermogen. Na de reparatie van de versnellingsbak bij 206.500km eind 2023 heeft hij er nog ruim 12.500km mee gereden. Hij reed eerder in een 997 Turbo, maar vindt deze 996TT K520 eigenlijk leuker vanwege het rauwe randje dat de auto heeft.
Uitrusting
Deze 996 Turbo is af-fabriek uitgerust met o.a.:
• Climate Control
• Cruise Control
• Lederen bekleding
• Metallic lak
• Lederen Dashboard
• 18 inch Turbovelgen (Holle spaak)
• Porsche Radio CDR-21
• Boardcomputer
• Ruitenwisser achter
De auto heeft normale gebruikssporen, maar verkeert overall in zeer goede conditie. De voorspoiler heeft, zoals bij vele exemplaren wat te lijden gehad. Voor zover bekend heeft de auto nooit serieuze schade gehad en hooguit wat cosmetisch spuitwerk aan de voorzijde. Lakdikte geeft als gevolg van de wrap hogere waarden af (rond de 230um) en aan de voorzijde rond de 450um.
Recente onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is volledig in het boekje afgestempeld.
06-06-2000 – 00.069km – Aflevering Porsche Leusden
07-03-2002 – 24.901km – Beurt Porsche Leusden
10-07-2002 – 27.102km – Beurt Porsche A-Point
16-04-2004 – 45.364km – Beurt Porsche Huiskes Kokkeler
29-03-2006 – 67.053km – Beurt Theo Jansen Porsche
01-12-2006 – 82.525km – Beurt Waalgarage Porsche Service
13-06-2007 – 101.466km – Beurt Waalgarage Porsche Service
23-02-2008 – 123.000km – Beurt Waalgarage Porsche Service
14-05-2008 – 127.100km – Ruilmotor incl. K520 set Waalgarage Porsche Service
19-04-2010 – 142.150km – Beurt Waalgarage Porsche Service
13-05-2011 – 153.533km – Beurt Waalgarage Porsche Service
16-05-2012 – 153.550km – Beurt Waalgarage Porsche Service
04-04-2013 – 157.900km – Beurt Waalgarage Porsche Service
18-05-2017 – 163.755km – Beurt Waalgarage Porsche Service
22-03-2019 – 166.714km – Beurt Waalgarage Porsche Service
11-05-2020 – 178.488km – Beurt Waalgarage Porsche Service
01-04-2022 – 191.835km – Beurt Waalgarage Porsche Service
05-05-2023 – 201.866km – Beurt Waalgarage Porsche Service
24-08-2023 – 206.416km – Taxatie Maikel de Munnik
14-11-2023 – 206.416km – Reparatie Versnellingsbak incl. nieuwe startmotor
10-04-2024 – 218.852km – Revisie hydraulisch systeem achterspoiler
Inbegrepen bij de verkoop
• Boekjes, diverse facturen
• 2 sleutels
Samenvatting
Verkoper - Hans
Verkoper type - Privé
Locatie – den Bosch
Chassisnummer - WP0ZZZ99Z1S680488
Kenteken – 31-FR-SF
Eerste registratie – 06-06-2000
Kilometerstand – 218.950km (motor ca. 90.000km)
Aantoonbaar – Ja, a.d.h.v. boekjes, keuringsrapporten en NAP
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupe
Motor – 3.6 liter 6 cilinder Bi-Turbo Boxer met 520pk en 700NM
Aandrijving – Vierwiel
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Sealgrau Metallic (Speedyellow wrap)
Interieur – Zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 5 prive en 1 zakelijk volgens RDW
In bezit sinds – augustus 2023
Banden – Michelin PS2 225-40-18 > 5mm en 295-30-18 > 4mm DOT 2021 resp. 2020
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Jim
2024-04-18 09:41:26
Is deze auto ook te bezichtigen?
Ton - The Collectables
2024-04-18 17:09:45
Goedemiddag Jim, jazeker, mail even voor een afspraak naar [email protected] of bel 026 - 356 09 60