In 1963 kwam de eerste Maserati Quattroporte (QP) uit als (geheel in lijn met de hier aangeboden auto) 4.2 V8, een uit de racerij afkomstige motor bedoeld om geslaagde zakenlieden en beroemdheden snel van A naar B te vervoeren. Voor Maserati-begrippen best een succesvolle auto. In tegenstelling tot de QP-2 die onder het Citroen regime werd gebouwd. Er werden er (gelukkig) slechts 15 geproduceerd van dit veruit lelijkste model dat Maserati ooit heeft gemaakt. Eind 70’r jaren kwam de derde serie die tot 1990 werd gebouwd. Een enorm apparaat van meer dan 5 meter lang, 2 meter breed en ruim 2000kg. De 4e serie stamt uit het Fiat tijdperk. Niet de allerbeste QP zullen we maar zeggen. Ze werden geleverd als V6 en V8 beide met (best wel gevoelige) biturbo motoren. Min of meer gebaseerd op de Biturbo Maserati’s werd dit wel de meest succesvolle tot dat moment.
De hier aangeboden Quattroporte 4.2 stamt uit de 5e serie en is een opzienbarend model, die sportiviteit, luxe en praktische bruikbaarheid combineert. Voorzien van een Ferrari V8, die onder andere ook in de F430 en de spectaculaire Alfa 8C werd gemonteerd. Voorzien van de een F1 Cambio Corsa versnellingsbak die razendsnel schakelen mogelijk maakt dankzij een gerobotiseerde schakeling. De meesten die er een mening over hebben, hebben er of nooit mee gereden of nooit mee leren rijden. Onder vollast een supersnel schakelende bak die zeer effectief de volgende versnelling erin knalt, iets wat je handmatig nooit voor elkaar krijgt. Maar, bij de juiste bediening, ook prima rustig te rijden als een soepel schakelende automaat.
Gekocht door de vorige (en eerste) eigenaar bij Ferrari-Maserati dealer Francorchamps in Brussel in de kleur Grigio Nuvolari. Deze Belgische arts deed deze auto aan zichzelf cadeau aan het einde van zijn loopbaan. Hij stalde en onderhield hem netjes tot aan het moment dat hij er niet meer mee kon rijden. Na een aantal jaren stilstand besloot hij hem te verkopen aan de volgende eigenaar. Die heeft de auto volledig onder handen genomen en de voor- en achterbumper deels laten spuiten vanwege wat kleine krasjes. Verder is al het noodzakelijke en preventieve onderhoud uitgevoerd. Zo zijn de motor en versnellingsbak gespoeld en zijn ook de schakelrobot en pomp geflusht en ververst. Daarnaast is de koppeling opnieuw gesteld en uitgelezen (nog 61%, wat duidt op een relatief lage slijtage), wat uiteraard de levensduur en vooral het schakel comfort ten goede komt.
Verder zijn alle vloeistoffen, filters en bougies ververst en vervangen, nieuwe (Marelli) accu, multiriem en 4 nieuwe Michelin PS4-S banden.
Ook het interieur werd niet vergeten. De hemel werd opnieuw bekleed en ook de “sticky” buttons werden vervangen.
Onze mening
Vergeet wat er verder op het net te koop staat. Vaak voor weinig te koop, maar vervolgens ben je aan de beurt en kost de auto ineens het 4-voudige aan versleten onderdelen of achterstallig onderhoud. Een unieke kans om een Quattroporte te kopen die werkelijk in topstaat verkeerd, zowel optisch als technisch. Een Italiaans raspaard van de 3e eigenaar met een lage aantoonbare kilometerstand voor de prijs van een 2e hands Passat. Geen koopje, maar z’n geld dubbel en dwars waard, wij wisten het wel!
Over de verkoper
De Vorige eigenaar van de Quattroporte is een Maserati man van het eerste uur. Zijn familie zweert bij het merk en het is er met de paplepel ingegoten. Hij heeft er alles aan gedaan om de, in de basis al heel goede, auto in topstaat te krijgen. De 3e (en huidige) eigenaar kocht de auto een half jaar geleden vanuit een stukje sentiment en omdat hij het gewoon de mooiste sedan vindt die er is. Hij is er echter achter gekomen dat het er niet van komt om met de auto te rijden en heeft besloten de auto via The Collectables te verkopen aan een liefhebber die er de tijd voor kan vinden om te doen waar de auto voor is gemaakt: rijden dus!
Uitrusting
Deze Maserati is onder andere voorzien van:
• Multifunctioneel Stuurwiel
• Creme lederen bekleding
• Maserati logo in de hoofsteunen
• Electrisch verstelbare stoelen
• Parkeersensoren achterzijde
• Electronic climate control
• Maserati Entertainment system met navigatie
• Schakelflippers
• Bose soundsystem
• Electrisch bedienbare ramen voor- en achter
• RVS instaplijsten
• Notenhouten afwerking
• Cruise control
De auto heeft kleine gebruikssporen behorende bij leeftijd en kilometerstand. Er zit wat steenslag op de motorklep, een klein restyle deukje rechtsachter en wat wielrandschade op de velgen. Voor leeftijd en kilometers ziet de auto er zeer netjes uit en niet te vergelijken met een doorsnee Quattroporte die worden aangeboden.
Inbegrepen bij verkoop
• 2 sleutels
• Complete documentatie
Samenvatting
Verkoper – CWC
Verkoper type – Zakelijk
Locatie – Maastricht
Chassisnummer –ZAMCD39B000020077
Kenteken – T-417-GV
Bouwjaar/-datum – 29-07-2005
Eerste registratie NL – 10-06-2023
Kilometerstand – 48.128 km
Aantoonbaar – Ja (oa Carpass)
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Sedan
Motor – 4,2 liter V8 met 400 pk en 451 NM
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Cambio Corsa
Exterieur – Grigio Nuvulari
Interieur – Creme / Cognac
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 2 vorige eigenaren
Banden – DOT 2023, Michelin PS4-S als nieuw
In bezit sinds – 2023
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable