Over deze Collectable
Porsche 912 1969
Deze 912 wordt ook getoond tijdens het Wheels event op Mariënwaerd op de stand van The Collectables!
Heel eenvoudig gezegd is een 912 in wezen een 911 met een van de 356 afgeleide viercilindermotor. Toen de nieuwe Porsche 911 in 1963 werd onthuld op de Frankfort Auto Show, werd hij alom geprezen om zijn styling en technische vooruitgang. De 911 werd o.a. vanwege het toegenomen gewicht, voorzien van een krachtige 6 cilinder motor. Aanvankelijk was Porsche niet van plan om de 911 als directe vervanger van de 356 te gebruiken, maar omdat de 911 de 356 dreigde te overschaduwen, zocht Porsche naar een manier om de 911aan te passen tot een opvolger voor de 356. Om dit te bereiken, monteerde Porsche de 4-cilinder motor van een 356 in de carrosserie van een 911. Het bleek een perfecte en acceptabele Porsche was. Zo werd de Porsche 912 geboren.
De nieuwe 912 was uitgerust met een 90 pk motor, Ondanks minder vermogen en meer gewicht, was de 912 sneller dan de 356SC dankzij de betere stroomlijn en onderstel. Om kosten te drukken monteerde Porsche matzwarte dashboards, slechts 3 klokken en geen sierlijsten. Tevens had de 912 een 4-versnellingsbak, hoewel een 5-versnellingsbak kon worden besteld voor 35,- dollar (!) extra. De nieuwe Porsche 912 was in vele opzichten een succes, waarvan Porsche sommige misschien niet had bedoeld. De motor van de eerste generatie 911 bood slechts een bescheiden toename van de cilinderinhoud en het aantal pk's ten opzichte van de 912-motor, maar woog wel 200 kilo meer en wat het nog erger maakte, was dat dit extra gewicht aan de achterkant van de auto kwam, voorbij de achteras. Het resultaat was dat de nieuwe 911 een extreem gevoelige auto was, zo erg zelfs dat Porsche gewichten aanbracht aan de voorkant om te proberen de balans enigszins te herstellen. Vergeleken met de 911 was de nieuwe 912 extreem goed uitgebalanceerd, hij stuurde fantastisch en was in veel rijomstandigheden zelfs sneller dan de 911. Ook qua onderhoud was de 912 motor relatief eenvoudig. De eerste 912's werden gemaakt in het voorjaar van 1965, samen met de laatste 356’s en vanaf 1969 werd de wielbasis van de auto iets verlengd voor een betere wegligging. Eind 1969, toen de prijs van een nieuwe 912 bijna gelijk was aan die van de goedkoopste 911-variant, besloot Porsche de 912 bij de 911-lijn te voegen.
De 912 bleef altijd in de schaduw van de 911 staan, de waarde daalde harder en dus meestal ook de kwaliteit van het onderhoud. Ook de benaming als instapmodel bleef aan de auto hangen i.p.v. “opvolger van de 356”. Dat de 356 en de vroege 911 echte verzamelaarsauto’s werden hielp ook niet echt. De 912 werd veelvuldig gebruikt als donorauto om 356’s en 911’s weer op te lappen
Inmiddels is bij de meesten het kwartje gevallen en hebben de prijzen van de 912’s hun weg naar boven gevonden. Ze worden meer en meer gewaardeerd door het uitgekiende ontwerp en de sportieve rij-eigenschappen. Daarnaast zijn ze nog steeds vriendelijker geprijsd dan de 911 alhoewel nette exemplaren, mede vanwege de zeldzaamheid (velen werden opgeofferd voor onderdelen of een 6-cilinder transplantatie…), inmiddels duur aan het worden zijn.
Het door ons aangeboden exemplaar is er één van het laatste productiejaar (1969) en dus met de zeldzame lange wielbasis. Er werden later nog wel 912 gebouwd op basis van het G-model, maar die hadden een VW motor. Overall een nette auto die in de USA is geleverd. Kardex en geboortecertificaat zijn aanwezig en geven aan dat het een matching auto is zowel qua motor als versnellingsbak. Voorzien van leuke opties zoals een 5-bak (dogleg), geventileerde en verchroomde velgen, getint glas en een airconditioning. Dit laatste staat niet op de optielijst en is bij de leverende dealer uit Las Cruses (New Mexico) gemonteerd. Dankzij het droge en zoutvrije klimaat is de auto nog in zere goede conditie en zelfs deels nog in de eerste lak. De overige lakdiktes zijn iets hoger maar geven een gave carrosserie weer. Er is lichte roestvorming waarneembaar rondom de plaats van het reservewiel. Volgens de documentatie van concullega RM Sotheby’s heeft de auto origineel 24.576 mijl gelopen en is de motor in 2013 aangepakt voor 8500,- dollar door Porsche specialist Steve Rowe uit Denver.
Onze mening
Nooit verwacht dat een 912 zo’n leuke en levendige auto zou zijn. Het motortje reageert goed op het gaspedaal en maakt het, in combinatie met de 5 versnellingsbak en lage gewicht een hele vlotte auto die zich makkelijk de hoek om laat gooien. Nu nog redelijk betaalbaar en qua basis een mooie harde auto. Een projectauto verslindt al snel 3x de aanschafwaarde als het niet teveel tegenzit. Een nette auto met, volgens de documentatie, slechts 3 eigenaren, deels originele lak en slechts 24.576 miles. Waarschijnlijk 1 van de meest originele overlevers van de 912 serie!
Over de verkoper
De vorige eigenaar voegde de auto toe aan zijn uitgebreide verzameling en heeft er nauwelijks mee gereden. Om ruimte te maken voor 2 andere auto’s heeft hij een aantal auto’s ingeruild die nu worden geveild via The Collectables.
Uitrusting
Deze 912 is o.a. uitgerust met:
- 5- versnellingsbak
- Geventileerde Chromen velgen 5,5x15
- Getint glas
- Antenne
- Airco
Modificaties
De airco is door de leverende dealer destijds gemonteerd
Opmerkingen
Deze 912 verkeerd in een goede originele conditie. Nauwelijks roest (alleen rondom het reservewiel waarneembaar), deels eerste lak en een gaaf interieur dat slechts wordt verstoord door een scheur in het dashboard. De motor loopt netjes en levert goed vermogen en de versnellingsbak schakelt zoals het hoort. Belastingen en invoerrechten zijn voldaan, maar de auto wordt geleverd met een USA title.
Recente onderhoudshistorie
Er is geen onderhoudshistorie aanwezig. De auto start, stuurt, rijdt en remt. We adviseren wel een beurtje en 4 nieuwe banden voor ingebruikname
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze 912 zit inbegrepen:
● 1 sleutel
● Diverse onderdelen zoals aircopomp
Samenvatting
Verkoper – Porsche
Verkoper type – Zakelijk
Locatie – Gelderland
Kenteken – USA Title
Chassisnummer – 129020983
Bouwjaar/-datum – 13 november 1968
Kilometerstand – 24.576 miles
Aantoonbaar – Volgens eerdere beschrijving uit de USA origineel
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge
Carrosserie – Coupé
Motor – 1600cc, 90 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakeld (5-versnellingen)
Exterieur – Ivoorwit
Interieur – Zwart
Bekleding – Skai
Rokersauto – Onbekend
Eigenaren – 2 eigenaren in USA en 1 in Nederland
Banden – Vredestein Sprint 165 SR15, DOT onbekend, voldoende profiel, maar zeer oud
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.