In 2012 werd door Jaguar de F-type geïntroduceerd als spirituele opvolger van de legendarische E-type. Weer een echte sportauto en voorzien van een hemels klinkende V6 of roffelende V8.
Na de E-type volgden de XJ-S en de XK8, mooie auto’s maar geen echte sportwagens. Veel meer op comfort gericht en daardoor wat bedaagde rij-eigenschappen. In 2011 kwam Jaguar met een langverwacht studiemodel, de CX-16. Een prachtige coupé geheel in lijn met de E-type van destijds. Vanaf 2013 werd het nauwelijks gewijzigde studiemodel leverbaar als F-type roadster, terwijl de coupé een jaar later volgde. Eind 2017 en in 2020 werden nog diverse facelifts doorgevoerd, maar de prachtige lijnen van m.n. de coupé bleven onveranderd. De Jaguar F-Type 400 Sport, een speciale editie die slechts één jaar te koop zou blijven, werd gelanceerd als onderdeel van een reeks wijzigingen aan de F-type. De F-Type 400 Sport wordt aangedreven door een nogmaals verbeterde versie van de 3,0-liter V6-motor met supercharger die nu een vermogen levert van (je verwacht het niet…) 400pk. Om al het geweld weer te kunnen stoppen werd het Super Performance-remsysteem (met o.a. 380 mm remschijven aan de voorzijde) gemonteerd. Daarnaast werd de 400 Sport voorzien van het Configurable Dynamics-systeem waarmee je individuele instellingen kunt kiezen voor het gaspedaal, schakeltijden van de automaat, de zwaarte van de stuurinrichting en de schokdempers. Verder heeft de F-Type 400 Sport speciale lichtmetalen 20-inchwielen. Daarnaast is de auto voorzien van '400 Sport'-badges op de voorspatborden en de achterzijde van de auto, evenals op de middenconsole, het stuurwiel, de profielplaten en de hoofdsteunen. De F-Type 400 was verkrijgbaar als coupé of cabriolet en met achterwiel- of vierwielaandrijving.
De door ons aangeboden F-type 400 Coupé V6-S, met de soepel schakelende ZF 8-bak automaat die, voor het echte sportwagengevoel, alleen de achterwielen aandrijft. Hij werd in 2018 door de RAC in Rotterdam geleverd als company car waarna de auto nog 2 particuliere eigenaren had voordat de laatste eigenaar er 4 jaar mee reed. De auto is, op een klein hoekje op het achterscherm na, meetbaar in de eerste lak. Er waren overigens 3 lakkleuren leverbaar, waarbij zwart (ultimate black) met de donkere wielen en het zwarte leer toch wel de mooiste combinatie is. Met slechts 64.000 aantoonbare kilometers is deze dealeronderhouden F-type klaar voor de nieuwe eigenaar.
Onze mening
Kortgeleden veilden we een handgeschakelde F-type Coupé en het aantal bieders gaf wel aan dat dit een bijzonder populair model is. Hoe leuk is het dat we nu ook weer een mooie gelimiteerde variant kunnen aanbieden. Een F-type is nog echt een 2-zits sportwagen zoals deze moet zijn. Een mooie en goed (zo niet één van de best) klinkende motor, een fijn afgesteld onderstel, goed zittende stoelen en achterwielaandrijving. Ga je er voor de eerste keer mee op pad, dan lijkt het een beetje een afstandelijke auto. De dynamische kwaliteiten komen wat meer naar boven als je de schakelaar in 'Dynamic' hebt geduwd. Gelukkig is ook nog de functie TracDSC. Alle hulpjes worden uitgeschakeld en met het mechanische sperdifferentieel tussen de achterwielen kun je geweldig veel plezier hebben.
Over de verkoper
De laatste eigenaar genoot 4 jaar van deze bolide voordat hij ‘m inruilde voor een Porsche Panamera. Helaas geen plek om de auto te stallen voor de leuke ritjes, maar als dagelijkse auto niet meer bruikbaar met gezinsuitbreiding op komst. Hierdoor is de auto nu te koop bij The Collectables.
Uitrusting
Met een nieuwprijs van zo’n 132.000,- euro was de F-type 400 geen koopje maar wel lekker uitgerust met onder andere de volgende opties.
- Super Performance remsysteem
- 12 voudig electrisch verstelbare stoelen met geheugen
- Configurable Dynamics-systeem
- Side skirts en diffuser
- Instelbare interieurverlichting
- Sound system
- Keyless entry
- 20-inch Dark Satin Grey wielen
- Sperdifferentieel
- Schakelbare uitlaat
- Panoramadak
- ZF-automatische versnellingsbak
Modificaties
- Geen, de F-type is volledig origineel
Opmerkingen
De auto is in zeer goede staat, alleen de velgen hebben aandacht nodig vanwege stoeprandschade. Een klein plekje op het kofferdeksel, maar zover waarneembaar nog grotendeels in de eerste lak en is alleen op de hoek van het linker achterscherm een hogere waarde meetbaar. De RestBPM voor export bedraagt plm. 9000,- euro. U biedt inclusief restBPM
• Twee sleutels
• Onderhoudshistorie- en instructieboekje
Samenvatting
Verkoper – Porsche
Verkoper type - Zakelijk
Locatie – Heteren
Chassisnummer – SAJDB1BV3JCK49159
Kenteken – SF-755-S
Eerste registratie – 21-03-2018
Kilometerstand – 64.808 KM
Aantoonbaar – Ja volledig
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie – Coupé
Motor – 3000 cc V6 Compressor, 400pk
Aandrijving –Achterwielaandrijving
Bak – ZF 8 Automaat
Exterieur – Ultimate Black
Interieur – Zwart Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3e eigenaar
In bezit sinds – 2020
Banden – AZ: Pirelli P-zero 295-30-20 DOT 2023 >5mm VZ: P-zero 255-35-20 DOT 2021 en > 4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable