De eerste generatie Ford Focus was standaard al een prima rijdersauto, dus daarmee vormde dit model een perfecte basis voor een hot hatch. Dat betekende niet dat Ford het zichzelf makkelijk maakte. Integendeel, in vergelijking met een reguliere Focus was 70% van de onderdelen nieuw. Daarbij deed Ford een beroep op diverse gerenommeerde partijen, zoals Brembo, OZ Racing, Sparco, Garrett en Quaife. Het feit dat er maar 4.501 stuks van gebouwd zijn maakt deze hot hatch nog eens extra bijzonder.
Dit exemplaar is origineel Nederlands en heeft nog maar 55.500 km op de teller staan. Net als zijn verre voorvader (de T-Ford) was de Focus RS maar in één kleur leverbaar: Imperial Blue. Dat is dan ook precies de kleur waarin deze auto is uitgevoerd.
De productieversie van de eerste Ford Focus RS werd aan het publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2001. De RS was gebaseerd op de driedeurs hatchback van reguliere Focus, maar de smaakvol uitgebouwde wielkasten (65 mm bredere spoorbreedte, hetzelfde als de WRC Focus) en de 25 mm verlaging maakten snel duidelijk dat deze auto nog maar weinig met de Focus van je buurman te maken had.
Ford’s WRC Team, waar op dat moment Colin McRae actief was, heeft eraan bijgedragen dan zo’n 70% van alle onderdelen van de RS nieuw danwel volledig opnieuw ontwikkeld zijn. Alleen de motorkap, deuren, dak en verlichtingsunits voor en achter bleven ongewijzigd.
Vele onderdelen werden ook gehaald bij zeer gerenommeerde leveranciers. Remmen bij Brembo, stoelen en pedalen bij Sparco, wielen bij OZ Racing, turbo bij Garrett, differentieel bij Quaife, koppeling bij AP Racing en schokdempers bij Sachs. In de wandelgangen is bekend dat Ford mede hierdoor verlies heeft gemaakt op elke verkochte Focus RS. Betrouwbare bronnen (lees: het internet) geven aan dat dit tussen de £4.000 en £6.000 per auto zou kunnen zijn. Geld heeft Ford dus niet verdiend met deze eerst Focus RS. Als versterker van het imago van Ford en de Focus was de auto echter zeer geslaagd.
Motorisch was de RS gebaseerd op Ford’s bewezen 2 liter Duratec DOHC viercilinder. De eerdergenoemde Garrett-turbo hielp het vermogen naar 215 pk bij 5.500 toeren en het koppel naar 310 Nm bij 3.500 toeren. Dit leverde een (geclaimde) acceleratie van 6,7 seconden naar 100 op en een topsnelheid van 232 km/h. Tegenwoordig misschien niet meer zulke spannende specificaties, maar een kleine 20 jaar geleden was dat wel anders.
Het op de vloer krijgen van dit vermogen was zelfs met het Quaife-differentieel niet altijd even makkelijk, waardoor sommige auto’s (die niet goed uitgelijnd waren of op ‘verkeerde’ banden stonden) een ‘schaatsend’ karakter hadden. Deze volledig originele Focus RS is echter voorzien van recent en hoge kwaliteit rubber (Bridgestone Potenza) en heeft hier geen last van.
De productie in de Saarlouis fabriek in Duitsland startte in oktober 2002 en eindigde in november 2003, toen de laatste van de 4.501 exemplaren van de productielijn rolde. Bijna de helft (2.147, oftewel 48%) van alle auto’s waren rechtsgestuurd en werden verkocht in Engeland.
Deze Collectable is nummer 4.011 en is een origineel Nederlands geleverde auto. De eerste eigenaar heeft de auto nieuw gekocht op 21 november 2003. Na diens overlijden, heeft de tweede eigenaar (Richard, een echte Ford-fanaat) de RS gekocht in februari 2014. Ongeveer twee jaar later, in februari 2016, heeft Tom de Focus RS van Richard overgenomen met zo’n 40.000 km op de teller. Omdat Tom toen nog in het buitenland woonde heeft hij de auto initieel op naam van zijn vader geregistreerd. Dit heeft hij bij terugkomst in Nederland 'rechtgezet'. Inmiddels staat er een kleine 55.500 km op de teller. De auto is volledig schadevrij.
Wouter's mening
Kijk, nu wordt het leuk. De Focus RS gaf het woord 'worstelen' een nieuwe betekenis. Want oh oh oh, wat was dit 20 jaar geleden een monster. FrankenFord! Wel tweehonderdvijftien pk op de voorwielen. Met een uniek differentieel om het allemaal op de weg te krijgen.
Inmiddels zijn we heel wat meer gewend en blijkt dat kwispelen ook wel mee te vallen. Maar wat blijft dit een leuk bommetje. Toen deze auto uitkwam heb ik vele nachten doorgehaald met de Focus RS op zanderige B-wegen. Ok, dat was op de Playstation, maar toch. Nu begint het een moderne klassieker te worden. Een WRC Youngtimer, waarom ook niet?
Uitrusting
Deze Ford Focus RS komt uit 2003 en is voorzien van de volgende items:
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Lederen stuurwiel
Sportstoelen
Sportstuur
Stuur verstelbaar
Lichtmetalen velgen 18"
Airbag bestuurder
Airbag passagier
Anti Blokkeer Systeem
Elektronisch Stabiliteits Programma
Bekleding half leder/alcantara
Alarm klasse 1 (startblokkering)
Gelimiteerd slipdifferentieel
Start-knop
Modificaties
De Focus RS is technisch volledig origineel, afgezien van het uitlaatsysteem. De originele uitlaatsystemen van de Ford Focus RS zijn helaas niet meer leverbaar. Daarom is er een alternatief systeem gekozen, met een iets fruitiger geluid, maar cosmetisch (qua eindstuk) vergelijkbaar. Daarnaast zijn er twee kleine cosmetische aanpassingen gedaan: de RS sticker bij de start-knop op de middenconsole en de spatlappen. Beide zijn desgewenst makkelijk ongedaan te maken.
Opmerkingen
De auto verkeert in nette staat, op wat lichte steenslag op de voorbumper en motorkap na (vastgelegd op de foto's).
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto is door de tweede eigenaar in onderhoud gebracht bij een van de Cosworth/RS-specialisten van Nederland, Arjan van de Riet, die werkzaam is bij Autobedrijf John Peeters in Zegge. Hier zijn in de afgelopen 5 jaar de volgende werkzaamheden verricht:
15 december 2020 - 52.500 km - Kleine beurt, onder meer remblokken achter vervangen, schakelmechanisme afstellen, remolie verversen plus diverse kleine werkzaamheden - €1.053,53
27 november 2017 - 44.804 km - APK-keuring en airco servicebeurt, motorblok uit- en inbouwen, geheel de- en monteren, blok boren en cilinderbussen monteren (werk derden), vervangen van zuigers, kleppen en cilinderkop, geheel schoonmaken en alle kleppen inslijpen, originele software in computer laten zetten, vervangen van diverse pakkingen, oliekeerringen, kopbouten, olie en luchtfilter, verversen van olie en koelvloeistof - €6.206,90
31 juli 2016 - 41.206 km - Vervangen voorpijp (sportkatalysator), motor- en versnellingsbaksteunen plus accu 52AH vervangen - €1.952,05
De RS heeft net een verse APK gekregen. Goed om te weten: de Focus, ondertussen toch alweer 18 jaar oud, heeft nog nooit een opmerking heeft gekregen bij zijn jaarlijkse APK-keuringen.
Inbegrepen bij verkoop
Alle sleutels
Alle handleidingen, inclusief de lederen Ford Focus RS map
Ford Focus RS-pen (die perfect in de middenconsole past)
Over de verkoper
Tom is een echte petrolhead. Hij heeft in de loop der jaren een zeer diverse vloot van auto’s verzameld, simpelweg door meer auto’s te kopen dan te verkopen. Maar de 'collectie' is ondertussen toch echt wel een beetje te groot geworden. Als gevolg hiervan heeft hij op dit moment helaas onvoldoende tijd om van deze Focus RS en verschillende andere Collectables te genieten. Daarom is hij voor deze prachtige RS op zoek naar een nieuwe liefhebber.
Samenvatting
Verkoper - Tom Verkoper type - Particulier Locatie - Utrecht Chassisnummer - WF0BXXGCDB3Y61975 Bouwjaar/eerste levering - 21 november 2003 Kilometerstand - 55.500 km NAP - Ja Garantie - Nee Carrosserie - Hatchback Motor - 2,0-liter 4-cilinder turbo (215 pk en 310 Nm) Aandrijving - Voorwielaandrijving Bak - Handgeschakelde 5-bak Exterieur - Imperial Blue Interieur - Zwart + blauw Bekleding - Leder + alcantara Rokersauto - Nee Eigenaren - 3 (inclusief huidige) Banden - Bridgestone Potenza 225/40 R18 (voor: 2017- 2,8/3,0 mm, achter: 2014 - 4,0 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
John
2021-09-20 23:54:07
Spatlappen en RS logo op middenconsole zijn ook niet orgineel.
Motor had schade, is hersteld.
Ik ken Mk1 Focus RS’sen met hogere km stand in betere conditie ☺️
Tom - The Collectables
2021-09-21 13:58:31
John, bedankt voor je opmerking over de spatlappen en het logo, we hebben dit aangepast in de kavelbeschrijving. De motor had inderdaad schade (vanwege een vorige tune) en is volledig gereviseerd, zie derekening van oktober 2017. Wij kennen trouwens ook Mk1 Focus RS'sen met een lagere km stand in slechtere conditie :-)
Motor had schade, is hersteld.
Ik ken Mk1 Focus RS’sen met hogere km stand in betere conditie ☺️