Ferrari en Porsche delen weliswaar niet de deelname in de Formule 1, maar wel in raceklasses van afgeleide straat auto’s. Voor beide merken is het tevens een mooie proeftuin om hun nieuwe en bestaande (straat)modellen (verder) te ontwikkelen en of te perfectioneren. De Porsche GT3 cup is er een mooi voorbeeld van, maar ook de internationale GT raceklasses worden gereden door meerdere merken als Ferrari, Porsche, Aston Martin, BMW, Lamborghini, Audi en McLaren.
In 2015 werd de Ferrari 488 onthult als opvolger van de succesvolle 458. Nu voorzien van een Turbomotor met 670pk. In 2017 bracht Ferrari de 488 Challenge uit. Een auto die competatief moest zijn in het GT kampioenschap tussen de lambo’s Porsches en McLarens. Daarnaast werd een eigen race serie opgericht en was er ook een Gentlementscup. Een soort veredelde trackday, waar de eigenaren met hun eigen auto konden strijden met respect voor elkaar materiaal, genaamd de “Passione Ferrari Club Challenge”. Om de auto nog competatiever te maken ontwikkelde Ferrari een uitgebreid aeropakket. Dit EVO pakket kon achteraf worden geïnstalleerd bij de Ferrari dealer en kostte ruim 40.000,- euro. Het maakte de 488 duidelijk sneller en stabieler op de circuits. Waar de 488 Challenge EVO het meest afwijkt van zijn drie jaar eerder gepresenteerde voorganger de 488 Challenge, is de aerodynamica. De voorkant van de auto is volledig opnieuw ontworpen met grotere inlaten, waaronder een u-vormige centruminlaat die helpt bij het koelen van de koolstof-keramische remmen van de auto, samen met een nieuwe splitter. De veranderingen geven de auto een meer intimiderende look, maar verbeteren ook de aerodynamische efficiëntie met maar liefst 30 procent . Ferrari besteedde niet alleen zijn tijd en moeite aan het fine-tunen van de voorkant van deze auto; aan de achterkant, is een nieuwe bumper voorzien van ventilatieopeningen achter de wielkasten en motorruimte om verder de koeling te verhogen. De enorme achtervleugel van de auto blijft onaangeroerd, op nieuwe endplates na, maar vooral met behulp van een nieuwe achterste diffuser is de downforce van de auto verhoogt met zo’n 50%. Maar de upgrades van de 488 Challenge EVO zijn niet beperkt tot wat je ziet. Het elektronische differentieel, de ABS en het tractiecontrolesysteem van de auto zijn ook allemaal verbeterd. Tevens zit er een comfortabeler stuurwiel in met een geïntegreerde paddleshift en een nieuwe achteruitkijkcamera. De 3,9-liter twin-turbo V8 als de 488 GTB straatauto blijft standaard en geeft meteen aan hoe capabel deze motor is.
De door ons aangeboden 488 Challenge EVO is uit het jaar 2018 en werd in 2021 voorzien van het EVO pakket door de Ferrari dealer in Noorwegen. De auto werd door de eigenaar slechts sporadisch ingezet in de “Passione Ferrari Club Challenge” en bleef daardoor in onbeschadigde staat. Het is allemaal keurig gelogd in de service historie van de dealer. De eerste 35 kilometer zijn gereden door Ferrari zelf op Fiorano, de overige kilometers zijn tijdens 5 dagen gereden door de eerste eigenaar van de auto.
Onze mening
De kans dat je een gewone 488 aantreft op een veiling is al niet groot, laat staan dat je een zeer beperkt geproduceerd exemplaar treft zoals deze 488 Challenge met EVO pakket. Dankzij de maagdelijke kilometerstand en slechts normale circuitkilometers zonder heftig competitiegebruik is het een unieke auto voor de verzamelaar of iemand die actief de autosport wil gaan beoefenen in een competatieve klasse. Een proefrit zat er helaas niet in, maar het geluid is hemels….
Over de verkoper
De laatste (en eerste) eigenaar heeft de auto nauwelijks ingezet. Hij was er zuinig op en besloot de auto te verkopen. De huidige eigenaar, zelf actief in diverse autosportklasses, kocht de auto samen met nog een ander pareltje in Noorwegen. Hij viel voor de kleur en met name de staat waarin de auto zich bevindt. Omdat hij toch heeft besloten niet met de Ferrari te gaan racen mag de auto worden verkocht via The Collectables.
Uitrusting
Deze Ferrari 488 Challenge EVO is standaard onder meer uitgerust met:
Paddle shift
Origineel EVO pakket
Airconditioning
Tracktion control (meervoudig instelbaar)
Achteruitrijcamera
Modificaties
In 2020 is de 488 voorzien van het EVO pakket, geïnstalleerd door de Ferrari dealer in Noorwegen
Opmerkingen
De auto vertoond nauwelijks gebruikssporen. Zie ook de 200 toegevoegde foto’s!
Recente onderhoudshistorie
De Ferrari is volledig onderhouden door de Ferrari dealer in Noorwegen.
De (onderhouds)historie is als volgt:
Shakedown Fiorano – 0-35km
Club Challenge Nurburgring GP Strecke – 35-165km
Diverse Events – 165-1022km
Club Challenge Mugello – 1022-1224km (22-11-21)
Club Challenge Portimao – 1224-1445km
Club Challenge Mugello – 1445-1550km
Inbegrepen bij de verkoop
Extra velgenset
Diverse Documentatie
Samenvatting
Verkoper - Ad
Verkoper type - Zakelijk
Locatie – Brabant
Chassisnummer - ZFF87EXX000243254
Kenteken – Geen
Eerste registratie – 07-11-2018
Kilometerstand – 1.590 KM
Aantoonbaar – A.d.h.v. Ferrari file
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - BTW
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.9L V8 met 670pk
Aandrijving – Achter
Bak – Ferrari DCT
Exterieur – Antraciet
Interieur – Zwart
Bekleding – Stof / Nomex
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 vorige eigenaar
In bezit sinds –2024
Banden – Slicks met Ferrari kenmerk
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
GT3-512TR
2024-09-18 17:48:58
Is er een mogelijkheid om de auto op Nederlands kenteken te krijgen?
Ton - The Collectables
2024-09-18 19:43:30
Goedenavond GT3-512TR, Er zijn in het verleden Cup versies van Ferrari en Porsche op kenteken gezet. Of dat bij dit type ook kan weten we helaas niet.