Van de Z4 E89 is er nooit een M-versie geweest, maar eigenlijk was dat ook niet nodig. Er was namelijk de Z4 sDrive35is. Deze heeft hetzelfde blok als de befaamde 1M Coupé, een adaptief M-onderstel en een 7-traps DCT-bak. Dit specifieke exemplaar is een zeldzame Design Pure Impulse-uitvoering, met een Atacamageel exterieur. Een snoepje.
Na de Z3 en eerste generatie Z4 (de E85), gooide BMW het met deze E89 over een andere boeg. In plaats van afzonderlijk een coupé en een cabrio uit te brengen combineerde BMW deze twee in één auto. De Z4 E89 heeft namelijk een opvouwbare hardtop. Het dak is daarmee sterker, het is stiller in het interieur én deze cabrio ziet er in gesloten toestand uit als een fraaie coupé.
Deze Z4 is niet de eerste beste, want het gaat hier om de topversie, de sDrive35is. Deze heeft het blok dat ook in de BMW 1M is gebruikt: een twin-turbo zes-in-lijn die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. Daarmee heeft de sDrive35is vrijwel net zoveel vermogen als de E85 Z4 M en nog een flink stuk extra koppel. Met de overboost-functie heb je zelfs 500 Nm (!) op de achterwielen.
De Z4 sDrive35is heeft niet alleen M-waardige cijfers, maar is ook uitgevoerd met een adaptief M-onderstel en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Een launch control-functie is ook aanwezig, waarmee je in 4,8 seconden op 100 km/u zit.
Met de sportieve looks zit het ook wel goed, want deze Z4 is uitgerust met het M Aerodynamica-pakket. Bovendien is dit specifieke exemplaar af fabriek uitgevoerd in een hele bijzondere kleur: Atacamagelb.
Deze kleur werd exclusief geleverd op de Design Pure Impulse-uitvoering. Dat betekent dat deze Z4 ook een bijzonder interieur heeft. Dit is uitgevoerd in een smakelijke combinatie van zwart en geel, waarbij gebruik is gemaakt van alcantara, Nappaleder en pianolak. De contrasterende gele stiksels zijn de kers op de taart.
Dit exemplaar uit 2011 is oorspronkelijk in Duitsland geleverd (gezien de unieke uitvoering en ruime optielijst hoogstwaarschijnlijk aan een medewerker van BMW), maar al binnen een jaar naar Nederland geïmporteerd. Er staat 83.400 km op de teller en de auto is volledig dealeronderhouden. Kortom: dit is een van de lekkerste E89 Z4's die er te vinden zijn.
Onze mening
Een tweezits roadster is bij uitstek een auto die je niet nodig hebt, maar wél wilt hebben. Helemaal als het een roadster van BMW is. De Z4 E89 is een auto waarmee je ontspannen kunt cruisen, maar ook lekker door bochten kunt jagen. Met de fraaie lange neus en de korte kont heeft de Z4 de klassieke roadster-proporties die je nog maar op weinig moderne auto’s ziet.
Maar misschien wel het belangrijkste, de kleur. Atacama geel. We moesten het opzoeken, maar het blijkt een woestijn in Chili te zijn die je ooit in je leven bezocht moet hebben. Net zo'n Bucket List dingetje als een BMW roadster met drieliter zes-in-lijn, dubbele turbo en 340 pk.
Uitrusting
Deze Z4 is af-fabriek uitgerust met onder meer:
S2TCA Sportversnellingsbak met dubbele koppeling
S2VFA Adaptief M-onderstel
S216A Hydrobesturing Servotronic
S249A Multifunctioneel stuurwiel
S423A Vloermat velours
S481A Sportstoel
S7XAA Lederen stuurwiel + schakelpaddels
S715A M Aerodynamica-kit
S775A Dakhemel antraciet
S1CDA Brake Energy Regeneration
S2MVA BMW LM velg M dubbele spaak 326
S248A Stuurwielverwarming
S302A Alarmsysteem
S322A Comforttoegang
S387A Windvanger
S4MLA Interieurlijsten pianolak-zwart
S4UTA Skiluik met geïntegr. skifoedraal
S430A Binnen-/buitenspiegel, automatisch dimmend
S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
S441A Roker-kit
S459A Stoelverstelling elektrisch met memory
S488A Lendensteun bestuurder en passagier
S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
S5ACA Grootlichtassistent
S502A Koplamp reinigingsintallatie
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Regensensor
S524A Adaptieve koplampen
S534A Automatische airco
S544A Cruise control met remfunctie
S563A Lichtpakket
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Aansturing teleservices
S6FLA USB-/audio-interface
S6NFA Muziek-interface voor smartphone
S6VCA Regeling Combox
S609A Navigatiesysteem Professional
S612A BMW Assist
S614A Internet voorbereiding
S616A BMW Online
S620A Spraakinvoersysteem
S677A HiFi System Professional DSP
P7HPA Connectivity Pakket II
P7R7A Innovatiespakket
P7SMA Design Pure Impulse
P981A Comfort Plus Pakket
Modificaties
Geen, deze auto is nog in originele staat.
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte velgschade rechtsvoor
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Deze Z4 is altijd door de BMW dealer onderhouden. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
18 mei 2022 - 83.267 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + remvloeistof ververst
12 mei 2021 - 75.980 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + o.a. motorolie ververst, oliefilter, microfilter vervangen, nieuwe achterbanden
27 mei 2020 - 63.552 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + remvloeistof ververst
Zie de foto's voor de facturen en het onderhoudsboekje.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Afgestempeld onderhoudsboekje
Set Michelin Alpin 5 winterbanden + originele BMW-velgen (Style 276)
Over de verkoper
De eigenaar raakte tijdens zijn HBO-stage bij Auto Flevo in Harderwijk (tegenwoordig onderdeel van Pouw) besmet met het cabriovirus toen hij op een mooie zomerdag voor het eerst een stukje mocht rijden in een Audi A4 Cabriolet. Vanaf dat moment wist hij: ooit komt er een cabrio.
Niet veel later begon hij als testredacteur bij Rijtesten.nl. Daar ontdekte hij waarom zoveel mensen zo dolenthousiast zijn over de rijbeleving die veel BMW's kenmerkt. Zo kocht hij in 2017 zijn eerste Z4, een 35i in Tiefseeblau. Daarmee maakte hij prachtige roadtrips naar onder andere Oostenrijk en Italië. Die waren extra onvergetelijk vanwege de unieke beleving die zo'n roadster biedt ten opzichte van een dichte auto. Toen twee jaar later deze 35is in de zeldzame kleur Atacamageel en met een goede historie werd aangeboden, ging hij gelijk overstag. Bijna drie jaar lang reed hij met veel plezier in deze auto, maar door gezinsuitbreiding is het nu tijd om de auto - met pijn in zijn hart, dat wel - over te dragen aan een volgende liefhebber.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Overijssel Chassisnummer - WBALM11020E761408 Kenteken - 53-TJZ-6 Bouwjaar/-datum - 19 april 2011 Eerste registratie - 16 mei 2011 Kilometerstand - 83.400 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabriolet Motor - 3,0 liter zes-in-lijn Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - 7-traps DCT Exterieur - Atacamagelb (B21) Interieur - Schwarz Bekleding - Alcantara/leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 3, inclusief huidige In bezit sinds - November 2019 Banden - Voor: Michelin Pilot Super Sport (2016), achter: Michelin Pilot Sport 4 S (2020)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable