De techniek van de E36 M3, maar dan in een kleine tweezitter zonder dak. Dat is exact wat BMW gedaan heeft met de M Roadster. Het resultaat? Een bijzonder vermakelijke auto, die door de lage productieaantallen ook nog eens vrij zeldzaam is. Als deze sportieve Duitser dan ook nog eens is uitgevoerd met een zwarte carrosserie, zwart/rood leder, én slechts 39.160 kilometer op de teller heeft, weet je zeker dat je met een Collectable te maken hebt.
In 1996 kwam BMW voor het eerst na de Z1 weer met een ‘Z’-model op de proppen. Er werd gebruik gemaakt van het platform van de E36-generatie van de 3 Serie. Het werd een leuke, toegankelijke cabriolet met een sportief karakter. Maar waar de 3 Serie een topmodel had, was deze er van de Z3 nog niet. Daar brachten de Duitsers in 1997 verandering in door de befaamde S50B32 zescilinder onder de lange motorkap van de Roadster te plaatsen. Ook kreeg de auto een limited slip differentieel, werd de sporing achter een stuk breder en monteerde BMW grotere remmen die afkomstig waren van de E36 M3. Het enige dat niet van de M3 kwam is de versnellingsbak. De zesbak paste namelijk niet, waardoor alle M Roadsters een handgeschakelde vijfversnellingsbak van ZF hebben gekregen.
Het uiterlijk van de ‘M Roadster’, zoals de auto officieel heet, werd absoluut niet vergeten. Een aangepaste voorbumper geeft de tweezitter een sportievere aanblik, maar het grootste verschil is aan de achterkant te zien. Doordat de sporing van de auto achter een stuk breder is geworden heeft de M Roadster significant bredere heupen dan een normale Z3. De opnieuw vormgegeven achterbumper, specifiek voor de M-uitvoering, biedt plaats aan vier opvallende uitlaateindstukken. Combineer dit met de brede vijfspaaks velgen – ook uniek voor de M – en het mag duidelijk zijn dat dit hét topmodel van de Z3 reeks is. Ondanks dat de auto eigenlijk niet eens Z3 heet! Uniek is de auto absoluut, want met slechts 5070 geproduceerde exemplaren is een M Roadster zeker geen sportwagen die je vaak tegen zal komen.
Als het uiterlijk van de auto zijn potentie nog niet verraadde, doet de sound van de 3.2 liter zescilinder dit wel. Dit heerlijk klinkende blok produceert 321 pk, waardoor de Roadster in slechts 5,5 seconden vanuit stilstand de 100 kilometer per uur kan aantikken. Doorversnellen doet de BMW tot een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Dat was in 1997 serieus rap. Wie destijds de snelste tweezits roadster wilde aanschaffen had eigenlijk geen andere keuze dan te shoppen bij BMW. Andere (Duitse) merken boden wel sportieve cabriolets aan, maar geen enkele evenaarde het vermogen van 321 pk dat de M Roadster wél heeft. Pas in 2001 kwam de concurrentie met auto’s die meer vermogen hadden, maar BMW had intussen een modelupdate klaarstaan voor de M Roadster. Hiermee steeg het vermogen naar 325 pk dankzij de S54B32 uit de E46 M3. Door het iets lagere gewicht en een andere overbrenging was de BMW echter wél net zo snel als zijn concurrenten. Uiteindelijk viel in 2002 het doek voor de Z3, en kwam er ook een einde aan de productie van de M Roadster.
Dit exemplaar van de M Roadster is met zijn lage (uiteraard gedocumenteerde) km stand van 39.160 km een vrij uniek exemplaar. Fraai uitgevoerd met een zwarte lakkleur en zwart/rood leder en in erg goede staat. Het gaat om een origineel Nederlandse auto van de tweede eigenaar. Beide eigenaren zijn zorgvuldig met de BMW omgegaan, waardoor er nauwelijks gebruikssporen te ontdekken zijn.
Onze mening
Ah, de BMW Z3 M Roadster. Of… M Roadster? De naam van deze auto blijft altijd een dingetje. Dat het een gaaf totaalpakket is, dáár is echter geen discussie over mogelijk. De techniek van de E36 (en later E46) M3, met de sportieve voordelen van een lage roadster. Het is dé perfecte ‘oude’ sportwagen. Lekker dik, lekker old school. Dit exemplaar is met zijn unieke kilometerstand bij uitstek een M Roadster om toe te voegen aan een collectie met bijzondere auto’s. Of eentje om lekker mee op roadtrip te gaan! Want de zescilinder de sporen geven werkt érg verslavend…
Uitrusting.
Deze auto is af-fabriek uitgerust met:
0209 Sperdifferentieel
0243 Airbag meerijder
0302 Alarmsysteem
0314 Buitenspiegel / bestuurdersslot verwarmd
0380 Hardtop-voorbereiding
0388 Kap zwart
0395 Koprolbeveiligingssysteem
0410 Elektr. bediende portierruiten voor
0423 Vloermatten velours
0441 Roker-kit
0481 Sportstoel
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
0502 Koplamp reinigingsinstallatie
0510 Koplichthoogteverstelling
0530 Airconditioning
0548 Kilometersnelheidsmeter
0687 Radiovoorbereiding
0710 M Sportstuurwiel multifunctioneel
0806 Derde remachterlicht
0818 Hoofdschakelaar accu
0863 Dealerlijst Europa
0877 Vervallen gecombineerde bediening
0886 Boorddocumentatie Nederland
0925 Dummy-SALAPA
0999 Opdrachtsturing “HEA”
Modificaties.
In de portieren zijn de speakers geupgrade met Jehner speakerpanelen. Verder is deze M Roadster is volledig origineel.
Opmerkingen.
Deze BMW verkeert in zeer nette staat. Uiteraard heeft de auto minimale gebruikssporen die te verwachten zijn bij een auto van 23 jaar oud, zichtbaar op de foto's:
Lichte beschadiging op de rechter voorbumper.
Kleine kras op de rechter portier.
Klein deukje langs de tankdop.
Kleine beschadiging aan de velgen
Boven het aircoknopje is een stukje van het plastic frame gebroken, een bekende Z3 kwaal. Daar is een stukje zwart kunststof teruggezet.
Op het kenteken staat een 1-tje, de vorige eigenaar had de auto mee verhuisd naar Belgë. Bij terugkomst in Nederland heeft de BMW weer het originele NL kenteken gekregen, waarbij het RDW een 1 toevoegt.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie.
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
02-03-22 - 39.120 kilometer - APK keuring - geen opmerkingen
29-01-2021 - 38.524 kilometer - onderhoudsbeurt bij Dusseldorp BMW. (o.a. remblokken voor en achter en vloeistoffen vervangen)
25-01-2021 - 38.496 kilometer - afleverbeurt bij Dusseldorp BMW. (o.a. APK en olie vervangen)
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze BMW M Roadster zit inbegrepen:
Twee sleutels
Hardtop
Over de verkoper.
De verkoper van deze speciale M Roadster mag zich inmiddels een verzamelaar noemen. Het bezit van een Collectable is hem dan ook niet vreemd. De BMW werd eerder dit jaar aangeschaft als zomerauto. De eerste eigenaar had de Roadster ruim 22 jaar in bezit gehad en heeft er maar iets meer dan 38.000 kilometer mee gereden. De auto is zelfs met de eerste eigenaar meeverhuisd naar België, en is later weer mee terug gekomen naar Nederland. De huidige eigenaar heeft in de 14 maanden dat hij de BMW in bezit heeft gehad zelf slechts 600 kilometer met de auto gereden. Naar eigen zeggen heeft hij er zo weinig mee gereden omdat de M zó’n uniek lage kilometerstand heeft, dat hij het zonde vond om serieuze meters te maken. Maar zal ongetwijfeld ook komen door de andere Collectables in zijn garage. De M Roadster mag daarom voordat de winter begint naar een andere eigenaar, die de auto wil toevoegen aan zijn of haar collectie.
Samenvatting
Verkoper – Patrick Verkoper type – Particulier Locatie – Limburg Chassisnummer –WBSCK91050LD20175 Bouwjaar/-datum – 1997 Kilometerstand – 39.160 km Aantoonbaar – Ja Garantie – Nee BTW- of marge-auto - Marge auto Carrosserie – Roadster Motor – 3,2 liter zescilinder-in-lijn met 321 pk. Bak – Vijf versnellingen, handgeschakeld. Exterieur – Cosmosschwarz-metallic (303) Interieur – Q6IM zwart/rood Bekleding – Leder Rokersauto – Nee Eigenaren – Twee (inclusief huidige) Banden – Continental Conti SportContact. Vóór: 225/45/17. Achter: 245/40/17.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.