De Z1 is een van de meest bijzondere modellen die ooit de fabriekspoorten van BMW heeft verlaten, al was het alleen maar vanwege de knotsgekke deuren die naar beneden zakken. Deze Z1 is origineel in Nederland geleverd en heeft twee eigenaren gehad. Samen hebben ze slechts 27.300 kilometer op de teller van deze unieke roadster gezet.
Bij BMW kennen we de letter Z als de aanduiding voor de roadsters. Wat niet iedereen weet is dat deze letter oorspronkelijk stond voor 'Zukunft'. Een hele toepasselijke naam voor het eerste Z-model, de Z1. Waarom? Het is eigenlijk een experimenteel prototype. Maar wel eentje die gewoon in productie is gegaan.
Een van de bekendste en meest opvallende kenmerken van de BMW Z1 zijn natuurlijk de deuren. Deuren die naar voren, naar achteren en naar boven openen waren er al. BMW bedacht echter dat het ook nog anders kon. De Z1 kreeg deuren die naar beneden open gaan. Met een druk op de knop verdwijnen de deuren in de dorpels. Als je wilt kun je in deze auto de hele dag met de deuren open rijden. Gewoon, omdat het kan.
De Z1 moet het echter niet alleen van zijn deuren hebben. Er is nog veel meer wat deze auto bijzonder maakt. Het koetswerk bijvoorbeeld. Daarvoor maakt BMW gebruik van diverse soorten speciaal kunststof. De deuren en zijpanelen zijn gemaakt van Xenoy thermoplastic, terwijl de motorkap en de kofferklep gemaakt zijn van GRP (Glass Reinforced Plastic).
Wat eveneens van kunststof is: de vlakke bodemplaat. Dit zorgt voor optimale downforce, evenals de ingenieus ontworpen voor- en achterbumper. Zelfs de unieke uitlaatdemper (bij deze Z1 nog origineel met alleen het pijpje links) fungeert als spoiler. En dan is er natuurlijk ook nog de wigvorm. Tel daar het relatief lage gewicht bij op en je hebt een auto die zich uitstekend door de bochten laat jagen. Dit alles is overigens ontworpen door onze landgenoot Harm Lagaaij. Daar mogen we best wel een beetje trots op zijn.
Onder de motorkap is het M20-blok te vinden, de 2,5 liter zes-in-lijn die afkomstig was uit de E30 325i. De voorwielophanging was eveneens geleend van de 325i. Voor de achterwielophanging werd gekozen voor een multilink ophanging. Ook dit was een noviteit: samen met de 8-serie was de Z1 de eerste BMW die hiermee uitgerust was.
In totaal zijn er welgeteld 8.000 stuks gebouwd van de Z1. Daarvan zijn er slechts enkele tientallen origineel in Nederland geleverd. Dit rode exemplaar is er een van. Met slechts twee eerdere eigenaren, 27.300 kilometer op de teller en een prachtige kleur is dit een bijzonder begeerlijk exemplaar.
Onze mening
Het klassieke recept voor een roadster, maar dan verbeterd. Bij zijn introductie vrij prijzig en vooral concurrerend op design, noviteiten en wegligging. De Z1 is daarmee een beetje vreemde auto: de 2.5 liter zes-in-lijn met 170 pk is een heerlijk blok, maar BMW verzette de bakens er niet mee. Een proefrit met een Z1 moet dan eigenlijk ook langer duren dan het bekende uurtje. Want de prestaties in rechte lijn zijn goed, maar niet spectaculair (0 naar 100 in 7,9 seconden met een top van 225 km/u). Ga er langer mee op pad, en je valt voor z'n kwaliteiten.
We zijn een keer 2 weken op pad geweest met een Z1, naar de Grand Prix van Monaco en weer terug. Via voornamelijk N-wegen en natuurlijk de Route Napoleon. Simpelweg fantastisch. Heerlijke wegligging, het uitwringen van de smeuige zes-in-lijn en natuurlijk de verbaasde blikken als de deuren verdwijnen. Meer open dan dit kun je in een cabriolet niet rijden. Aangekomen in Monaco kregen we meer bekijks dan welke Ferrari dan ook; 'where are the doors?!?'.
Het maakt de BMW Z1 tot een Collectable die iedere liefhebber een keer gehad moet hebben. Deze Z1 heeft dan ook nog een (aantoonbaar !) lage kilometerstand en het rood is nog rood. Zo vind je ze niet meer.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek uitgerust met onder meer:
BMW LM wiel BMW styling II (S283)
Lederen bekleding
Reservewiel
Modificaties
De eerste eigenaar heeft een Sony-radio CDX 7580 met CD speler laten plaatsen. Verder is deze BMW Z1 nog volledig origineel.
Opmerkingen
Er zijn wat minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Minimale steenslag op de motorkap
Kleine scheurtjes in beide kunststof voorschermen op het punt waar ze vastgeschroefd zitten (niet zichtbaar met de motorkap dicht, bekend fenomeen bij Z1's)
De auto staat nog volledig in de originele lak en van verkleuring is ook geen sprake. De auto heeft verder geen last van bekende Z1-kwaaltjes als scheurtjes in de kunststof carrosserie of krassen op de deuren.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
29 april 2021 - 26.802 km - BMW Dusseldorp: o.a. versnellingsbakolie ververst, differentieelolie ververst, brandstoffilter pakkingen vervangen
2 april 2021 - 26.590 km - BMW Dusseldorp: APK + o.a. distributieriem, multiriem, kleppendekselpakking vervangen, remvloeistof en koelvloeistof ververst
7 oktober 2019 - 25.979 km - Rob Leeuwenburgh B.V.: hulpkoppelingcylinder vervangen
6 juli 2018 - 25.000 km - BMW Den Haag (nu Dusseldorp): nieuwe accu
28 augustus 2017 - 24.254 km - Rob Leeuwenburgh B.V.: cilinderkoppakking, thermostaathuis vervangen, olie + oliefilter, koelvloeistof
13 maart 2017 - 24.049 km - Rob Leeuwenburgh B.V.: distributieriem, waterpomp vervangen, koelvloeistof ververst
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Windscherm
Boekjes & onderhoudshistorie
Over de verkoper
De huidige eigenaar is naar eigen zeggen al jaren BMW-liefhebber. En dan moet er op een gegeven moment toch echt een keer een héle speciale auto van het Beierse merk in de (verwarmde) garage komen. Dat werd in 2012 deze Z1. De auto was destijds afkomstig van de eerste eigenaar, een ware BMW-verzamelaar met meerdere auto’s van het Duitse merk in zijn garage, wat ook de bijzonder lage kilometerstand verklaart. De van origine Nederlandse Z1 won in het bezit van de huidige eigenaar ooit eens de eerste prijs voor mooiste en meest originele BMW tijdens een evenement bij Classic Park. De reden van de verkoop? Na zo’n tien jaar van de cabriolet genoten te hebben wordt het nu tijd voor wat anders. De eigenaar is er naar eigen zeggen al die jaren bijzonder zuinig op geweest (dit blijkt ook uit de onderhoudshistorie) en heeft de BMW in een goed geventileerde garage staan.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.