Deze E31 BMW 850i uit 1990 is een prachtige youngtimer in volledig originele staat. Uitgevoerd in de zeer zeldzame introductie kleurstelling in Calypso Rood met een zwart-wit lederen interieur. Dit model was het eerste type uit de 8-Serie met de beroemde 5-liter M70B50 V12 motor, waardoor deze Collectable 300 pk en 450 Nm combineert met het ongekende souplesse van 12 cilinders en een automatische transmissie. Dit prachtige exemplaar heeft de huidige eigenaar in 2002 zelf via een bevriende relatie uit Zwitserland gehaald. De auto had toen, in de eerste 12 jaar van zijn leven, slechts 21.000 km gereden.
Sindsdien heeft de huidige eigenaar, met name tijdens toerritten en speciale gelegenheden, daar een kleine 35.000 km aan toegevoegd, waardoor de kilometerstand nu 56.000 bedraagt. Al het onderhoud in de afgelopen 18 jaren is verricht door BMW specialist Sterkens uit de directe omgeving. De auto kostte indertijd ongeveer 125.000 EUR. In 1990 was dat een extreem hoog bedrag en ook significant hoger dan een volledig uitgeruste BMW 7-Serie.
Wouter's mening
Een BMW uit de tijd toen klassieke elegantie (nog wel) hoog in het vaandel stond bij het Beierse merk. Combineer dit met een zijdezacht lopende V12 met een automatische versnellingsbak en je hebt een ultieme, tijdloze, GT. Als je ooit overwoog een BMW 8-Serie te kopen, dan is dit je auto!
Uitrusting
Dit was op dat moment het ultieme Freude am Fahren model met de volgende specificatie:
223 Dynamic Damper Control
240 Leather Steering Wheel
401 Sliding/vent Roof, Electric
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning
528 Automatic Air Recirculation Control (AUC)
655 Satellite Radio
801 Germany Version
Modificaties
De auto is 100% origineel.
Opmerkingen
Naast minimale gebruikssporen voor een auto van deze leeftijd, merkt de eigenaar het volgende op:
Hemelbekleding laat op aantal kleine plekken los
Hoedenplankbekleding laat op kleine plekken los
Remvloeistof is aan vervanging toe
Niet alle pixels van de autoradio zijn zichtbaar
Zie ook de foto's. Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto heeft de afgelopen 18 jaar zijn onderhoud genoten bij BMW specialist Sterkens in Made.
Inbegrepen bij de verkoop
Twee sleutels
Alle handleidingen
Autohoes (binnen)
Twee druppeladers (voor de twee accu's)
Taxatierapport april 2019 - getaxeerd op 40.000 EUR
Over de verkoper
John heeft in 2002 zijn droom gerealiseerd door deze prachtige BMW 850 te kopen. Ondanks en mede dankzij het feit dat hij al zijn hele leven een fervert motorrijder is, was BMW echt zijn merk. En deze 850i was al sinds de introductie op de Frankfurt Motorshow in 1989 echt de ultieme BMW. Toen John er hiervan 2 nieuwe zag staan in Rotterdam tijdens het wekelijkse zwem-uitstapje met zijn zonen in 1990, sprak hij de profetische woorden: “Als papa groot is, koopt hij er ook een”.
Een kleine 12 jaar later werd dit werkelijkheid. John kijkt nog steeds verliefd naar de bijzondere details zoals de klapkoplampen, de raamstijlloze deurportieren en de stoelen met de ‘zwevende’ hoofdsteunen. En het geluid van die 12-cilinder blijft uniek en dat begint iedere keer opnieuw als je de sleutel omdraait. Het geluid van de startmotor en het gezoem van die twaalf cilinders verveelt simpelweg nooit.
De klok is nu 18 jaar verder en John merkt dat hij de auto steeds minder gebruikt. En zijn twee zonen zijn meer een fan van tweewielers dan van vierwielers. En dus is John begonnen om, met lichte pijn in zijn BMW-hart, toch afscheid te nemen van de auto en met een deel van de opbrengst hiervan de Route 66 te gaan rijden op een motorfiets.
Samenvatting
Verkoper
John
Verkoper type
Particulier
Locatie
Noord-Brabant
Aantal eigenaren
2
Chassisnummer
WBAEG21030CB02287
Bouwjaar
1990
Kilometerstand
56.000
NAP
Ja
Carrosserie
Coupé
Motor
V12, 5.0l
Aandrijving
Achterwielaandrijving
Versnellingsbak
Automaat
Exterieur kleur
Calypso rood
Interieur kleur
Two-tone (Zwart met licht zilver-grijs)
Bekleding
Leder
Niet-rokersauto
Ja (nooit in gerookt)
Banden
Toyo Proxes - 2015 - goed profiel
Vragen (3)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
IggyDV
2022-03-15 15:30:40
Deze wagen werd in 2020-2021 door een Nederlandse klant gekocht die er een aantal honderden kilometer mee gereden heeft, wat cosmetischer herstelwerk heeft laten uitvoeren met zoveel mogelijk respect voor het origineel. De hemelbekleding werd door een bedrijf op kwalitatieve wijze vernieuwd...aleen jammer dat de grijze kleur niet behouden bleef...maar dat is een detail. Voor het overige heeft deze klant - zoals alle vorige eigenaars - zeer goed zorg voor deze klassieke dame gedragen en men mag stellen dat het voertuig heel weinig kilometer gelopen heeft in vergelijk met zijn leeftijd (ouder dan 30 jaar !). Het voertuig is mechanisch en elektronisch helemaal is orde en gezond. In november 2021 werd dit voertuig door een Belgscie klant overgekocht. Tot nu toe is deze heel tevreden met dit voertuig waar hij sporadisch ritjes mee maakt. Binnenkort als het weer wat beter wordt wat langere.... Het enige dat de Belgische klant stoorde (maar dit was een euvel waarvan hij door de voorlaatste eigenaar op de hoogte was gesteld), met name de defecte pixels op de originele radio-cassete combo van Bavaria. De eigenaar koos ervoor om deze achtehaalde combo te vervangen door een radio-cd combo van Bavaria...gelet ook op het feit dat daar alle pixels werken en hij nog stapels cd's heeft liggen waarvan hij nu in de BMW kan genieten... uit voorzorg heeft hij echter de originele radio-cassettespeler comboi bijgehouden. Die zou hij dan - mocht hij het ooit in zijn hoofd halen dit juweeltje te verkopen (maar dan enkel aan een echte passionata die niet tegen Ferrari's, Aston Martins e.d. wil gaan racen maar die de aard en ouderdom van dit klassieke voertuig zal weten te waarderen en respecteren) a
IggyDV
2022-03-15 15:31:37
vervolg...aan de nieuwe eigenaar terug mee geven. Maar tot nader order gaat de actuele eigenaar zelf nog wat van dit elegante monster genieten ;-)
IggyDV
2022-03-15 15:34:33
BTW : het zou leuk zijn om de eerste Nederlandse eigenaar, de heer John eens te ontmoeten.... nu de pandemie stilaan langzaamaan uit het beeld verdwijnt kan er misschien een gezellig ontmoetingsmoment geregeld worden.