Over deze Collectable
Volkswagen Kever 1951 (Bril)
De Volkswagen Kever is een icoon die bij iedereen direct een herkenning oproept. Er zijn namelijk weinig auto’s met zo’n lange historie als de Kever. Het is dan ook een van de meest succesvolle, langst geproduceerde en meest invloedrijke modellen uit de geschiedenis van de auto. Maar liefst 21,5 miljoen exemplaren werden er geproduceerd. In Duitsland kwamen er ruim 15 miljoen van de band waarvan nog geen 2% als de zgn. bril Kever die later werd opgevolgd door het “ovaaltje”. Toen in 1937/1938 de kever ontworpen werd door Ferdinand Porsche, had de Kever helemaal geen achterruit want je keek toch naar voren….. Om toch de wens voor zicht naar achteren te honoreren werd de kever met de gedeelde achterruit gemaakt: de zgn. bril kever of spijlkever. In Duitsland heette de auto de “Brezelkäfer” omdat de ruitjes de vorm van een krakeling hadden.
De Bril Kever is - afgezien van de vooroorlogse modellen – de oudste Kever. Zoals bij bijna alle verzamelaarsobjecten zijn ook de brilkevers echte liefhebbers oldtimers geworden. De productie startte net na de oorlog en werd tot 1953 voortgezet en daarna opgevolgd door de zgn. ovaal kever. De brilkever haalde een topsnelheid van 100 kmh, en had een 25 PK sterke 1100 cc motor (1131 cc). Het oude motortje had ook nog maar 1 uitlaatpijpje, wat later 2 pijpjes werden De eerste Kevers hadden ook geen hydraulische remmen. Net als bij een fiets werden de remmen bediend door middel van kabels. Het gaspedaal had een zgn. roller en richtingaanwijzers kwamen uit de zijstijl en werden ook wel pinkers genoemd. Een benzine meter had de Brilkever niet. Peilen deed je met een houten stok net als bij de Trabant dat nog moest tot in de 70’r jaren. De brilkever werd gedurende zijn looptijd wel steeds verbeterd d.m.v. hydraulische remmen en een gesynchroniseerde versnellingsbak.
De ventilatiekleppen in de voorschermen brachten in werkelijkheid alleen maar tocht. In Duitskland werden ze ook wel “Reumaklappe” genoemd omdat je er stijve knieën van kreeg
De meeste Kevers hebben het niet overleefd. Vaak tot het einde ge(s)r(t)eden en op de sloop beland. Slechts weinigen bevinden zich in zo’n goede staat, als deze door ons aangeboden Kever uit 1951. Nieuw geleverd in Duitsland. Lak, interieur, kap, alles is zeer verzorgd netjes en heel erg belangrijk, geheel origineel. Aan dit “brilletje” is nog nooit gelast en er is alleen ooit in de 60’r jaren een nieuwe laklaag aangebracht. Alle technische delen zijn waar nodig opgefrist met behoud van de originaliteit. Het betreft het type 11G en is nog helemaal origineel met de matching motor en versnellingsbak. De motor is gereviseerd en de remmen, schokdempers en banden zijn onlangs vernieuwd. Kortom een unieke survivor zoals je eigenlijk nooit meer tegenkomt.
Onze mening
Deze Bril Kever is een plaatje en een zeldzaam origineel exemplaar van de allereerste Kevers. Het is bijna onvoorstelbaar dat de auto in zo’n goede staat is gebleven. Een exemplaar om te koesteren en te zorgen dat hij in deze staat blijft, ongerestaureerd en onverprutst.
Over de verkoper
De verkoper heeft een uit de hand gelopen hobby en een grote verzameling Kevers. Om ruimte te kunnen maken voor nieuwe projecten mag deze Brilkever worden geveild via The Collectables.
Uitrusting
Deze Brilkever is o.a. uitgerust met:
- Roldak
- Ventlatiekleppen
Modificaties
Voor zover bekend is de auto geheel origineel
Opmerkingen
Deze Kever is ongerestaureerd. Slechts 1x gespoten in de 60’r jaren en ongelast! De motor is onlangs gereviseerd en de ophangingsdelen zoals schokdempers, remmen en banden zijn vernieuwd.
De auto kan, indien gewenst, op Nederlands kenteken worden geleverd zonder meerprijs.
Recente onderhoudshistorie
Er is geen onderhoudshistorie aanwezig. De auto start, stuurt, rijdt en remt.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Kever zit inbegrepen:
● sleutels
Samenvatting
Verkoper – Zakelijk
Locatie – Limburg
Kenteken – Nog aan te vragen
Chassisnummer – 261981
Bouwjaar – 1951
Kilometerstand – 9.173 kilometer
Aantoonbaar – Nee 5-cijferige teller
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge
Carrosserie – 2-deurs
Motor – 1131cc, 24,5 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Gebroken-wit
Interieur – Licht Grijs
Bekleding – Stof
Rokersauto – Onbekend
Eigenaren – Onbekend
Banden – Heidenau 5.00-16, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.