Over deze Collectable
We hebben het al vaker gezegd: de 964 combineert het beste van twee werelden. Bij de introductie in 1989 bleven de iconische lijnen van de oer-911 grotendeels intact, maar intussen was 85% van de auto nieuw. Moderne vernuftigheden als ABS en stuurbekrachtiging zorgen ervoor dat het een klassieker is welke, voor klassieker begrippen, eenvoudig en goed te besturen is. De bumpers kregen een modernere styling en omwille van de wegligging op hoge snelheid kreeg de auto een uitklapbare spoiler, iets wat Porsche vandaag de dag nog steeds toepast. Waar de klassieke 911-reeks eindigde met de 3.2, ging Porsche bij de 964 verder met een nieuw ontworpen luchtgekoeld 3.6 liter blok welke nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Deze is goed voor 250 pk. Daarmee komt deze 964 ook voor hedendaagse begrippen nog uitstekend van zijn plek. Het onderstel is ook flink gemoderniseerd, met schroefveren in plaats van torsiestaven en een MacPherson-ophanging aan voorzijde. Bij deze auto gaat het om een echte rijdersvariant. De uitvoering spreekt tot de (sportieve) verbeelding, leest u even mee:
Coupé, achterwiel aangedreven, handgeschakeld, geen schuifdak, de fraaie kleur Midnightblue Metallic en als kers op de taart, de code M220, oftewel het optionele sperdifferentieel. Bijna een RS-specificatie maar dan wel met het comfort van een werkende(!) airco, normale stoelen, stuurbekrachtiging en een airbag! Gebouwd in september 1992 en voor het eerst toegelaten in juli 1993. Zover we kunnen nagaan eerst ingezet als company car bij Porsche dealer Verellen in België en ook tot 2002 onderhouden bij Belgische Porsche dealers. In 2004 is de 964 naar Nederland gekomen met naar schatting zo’n 80.000km. Een auto die is gebruikt waarvoor hij is gemaakt. Er is door 2 Porschespecialisten uitgebreid aan gesleuteld de afgelopen jaren. Buiten het normale onderhoud zijn diverse zaken aangepakt zoals uitlaat, airco, onderstel etc. Een exemplaar dat niet is verbouwd en in keurige originele staat is.
Onze mening
Na de RS en Turbo uitvoeringen is dit wel zo’n beetje de meeste gezochte versie onder de Porsche 964 modellen, een handgeschakelde Coupé met achterwielaandrijving en sper. Zeer zeldzaam in deze specificatie. De auto heeft wat gebruikerssporen, wat absoluut niet vreemd is voor de leeftijd en kilometerstand. We hebben genoeg exemplaren gezien met een veel lagere kilometerstand die er (veel) slechter uitzien. Overigens is zo’n 9.000km per jaar natuurlijk gewoon weinig. Een auto die gelukkig niet is opgeofferd aan één of ander backdate project, maar gewoon origineel is gehouden.
Uitrusting
220 Sperdifferentieel
425 Achterruitenwisser
573 Airco
Modificaties
Alpine Radio en 17 inch velgen
Opmerkingen
Het betreft een auto van 32 jaar oud met een respectabele kilometerstand, die normaal gebruikt is. Net boven de bumper op het rechter achterscherm zit een klein roestwratje dat moet worden aangepakt en op sommige plekken heeft de lak wat blistering. In de NAP staat een typefoutje, maar verder heeft deze een logische opbouw in combinatie met het onderhoudsboekje. Over het algemeen ziet deze 964 er heel netjes uit, het interieur vertond gebruikssporen maar niet versleten en alles (ja ook de airco) werkt zoals het hoort. Geen rook of overmatige olielekkage, gewoon een gezonde motor die netjes loopt zonder bijgeluiden. Een keurige auto voor leeftijd en kilometers.
Recente onderhoudshistorie
Deze 964 heeft nog het originele onderhoudsboekje erbij in de boordmap. Daarnaast veel recente facturen van Porsche specialist 611 en Vlasblom.
30-10-1992 – 3.000km – Onderhoud Porsche centre Verellen
24-05-1993 – 20.000km – Onderhoud Porsche centre Verellen
13-02-1995 – 35.000km – Onderhoud Porsche centre Verellen
13-05-1996 – 38.000km – Onderhoud Porsche centre Verellen
10-10-1996 – 41.500km – Onderhoud Porsche centre Verellen
22-07-1998 – 48.616km – Onderhoud Porsche centre Penders
27-11-2002 – 65.376km – Onderhoud Porsche centre Penders
2004 - 2014 zie NAP
18-11-2015 – 214.551km – Zeer groot onderhoud + koppeling + vliegwiel + bougiekabels + schokdempers Vlasblom Porsche Uden
05-03-2019 – 258.776km – Onderhoud Porsche Service 611
06-04-2021 – 260.149km – Onderhoud Porsche Service 611
17-06-2021 – 262.732km – Startmotor + Uitlijnen Porsche Service 611
19-05-2022 – 271.138km – Aircoservice Porsche Service 611
19-07-2022 – 272.580km – Oliethermostaat vervangen Porsche Service 611
21-03-2024 – 283.029km – Onderhoud Porsche Service 611
07-10-2024 – 286.858km – Aircoservice + complete uitlaat Porsche Service 611
Inbegrepen bij verkoop
Sleutels
Complete boordmap
Map met facturen
Over de verkoper
Deze 964 Carrera veilen we in opdracht van een Porsche die de auto hebben ingeruild.
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Verkoper type - Zakelijk
Locatie - Gelderland
Chassisnummer - WP0ZZZ96ZPS400915
Kenteken – 93-NT-JK
Eerste registratie – 06-07-1993
Eerste registratie NL – 16-02-2004
Kilometerstand – 287.271
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. onderhoudsboekje / facturen en NAP
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor, 250 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld met sper
Exterieur – Midnightblue metallic
Interieur – Donkerblauw
Bekleding – Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 vorige eigenaar (20 jaar in bezit van 2004 tot eind 2024)
Banden – 17 inch Michelin PilotSport 205-50-17 en 255-40-17, DOT 2021, > 4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.