Verkocht

Over deze Collectable

Het is een absoluut icoon, een van de weinige sportauto’s die prima ingezet kan worden als daily driver. Dat kan er maar één zijn: de Porsche 911. Serieus sportief als je daar zin in hebt, maar ook comfortabel wanneer dit nodig is. Zeker in klassiek zwart/zwart en uitgerust met PDK is dit exemplaar perfect voor iemand die zonder al te veel op te vallen elke dag wil genieten van het moois dat een echte Porsche te bieden heeft.

Welke generatie van de 911 de beste is blijft een eeuwig durende discussie. Een zilveren 996 komt volgens sommigen aardig in de buurt, terwijl anderen beweren dat het persé een luchtgekoeld exemplaar moet zijn. Echter, de laatste ongeblazen 911 komt wat ons betreft ook in aanmerking voor het predikaat ‘beste versie van de Elfer’. Het is absoluut een moderne auto die van alle gemakken is voorzien. Maar dan wel eentje met een atmosferische 3.8 liter boxermotor, en een geluid waar de meeste turboblokken niet eens bij in de buurt komen…

De flat six produceert 400 pk en 440 Nm koppel, waardoor de sprint van 0 naar de 100 km/h al in 4,3 seconden gedaan kan zijn. De topsnelheid doorbreekt de magische grens van 300 kilometer per uur, want pas bij een snelheid van 302 km/h houdt de Carrera S op met versnellen. Dit alles gaat gepaard met de rauwe sound van de zescilinder boxermotor, die achter in de auto ligt. De 911 klimt lekker door zijn toeren en bouwt zijn vermogen erg mooi op. Door het ontbreken van een turbo is de gasrespons heel direct, wat zeker bij sportief rijden de rijbeleving helemaal afmaakt.

Niet alleen qua techniek, ook qua lijnen maakt de 991 absoluut kans om tot de beste generatie gekroond te worden. De auto is als Carrera S lekker breed en beschikt uiteraard over de iconische aflopende daklijn die uitmondt in een (uitklapbare) achterspoiler. Het Basaltschwarz in combinatie met de zwarte velgen geven ‘m een lekker sportief en sinister voorkomen, maar de chromen sierlijsten bieden een mooi contrast. Ook het interieur is zwart, wat goed aansluit bij de lakkleur en de velgen. Een mooi totaalpakket, zeker als je naar de uitgebreide optielijst kijkt. 

Dit exemplaar betreft een origineel Nederlands geleverde 911 met 60.300 kilometer op de teller. De drie eigenaren die de auto sinds 2013 heeft gehad hebben de auto met liefde behandeld, want op de gebruikssporen die passen bij een auto van 8 jaar oud na is de Porsche vrij van beschadigingen. Daarnaast is de volledige onderhoudshistorie inclusief facturen vervoegbaar. Zeker met de lage kilometerstand van 60.300 kilometer is dit een auto die nog heel wat mooie kilometers kan gaan maken.

Wouter’s mening

De 991 is in mijn zoektocht naar een Porsche ook kandidaat geweest. De reden dat hij destijds afviel: er kwam bij een kennis van mij een leuke aanbieding voorbij voor een nette 996. Maar anders had dit zomaar mijn auto kunnen zijn. De klassieke zwart/zwart kleurstelling maakt ‘m voor mij stiekem nog wat leuker dan een felrode. Een perfecte daily driver. Want zonder al te veel op te vallen rijd je eigenlijk in dé leukste uitvoering van de 911: atmosferisch en achterwielaangedreven. Ik ga toch maar eens kijken of wij thuis nog een extra parkeerplek kunnen realiseren…

Uitrusting

Deze Porsche 911 is af fabriek uitgerust met:

  • 636 Parkeerhulp voor en achter
  • 340 Velgen in basiskleur gespoten
  • 674 Vehicle Tracking System (momenteel geen abonnement)
  • 454 Cruise control
  • 594 Hemel alcantara
  • 603 Xenon plus dynamische bochtverlichting
  • 276 Binnenspiegel automatisch dimmend
  • 840 Sportstuur (met schakelpaddels)
  • 656 Stuurkoklom elektrisch lengte- en hoogteverstelbaar met geheugen
  • 672 -2008 PCM 2, 2009- PCM 3 navigatie offroad
  • 427 Carrera Classic wiel (II) 20"
  • 023 Wijzerplaten instrumentengroep in zilver
  • 025 Wijzerplaten stopwatch in zwart
  • 140 Dynamische motorsteunen PADM (Porsche Active Drivetrain Mounts)
  • 176 Sportuitlaatsysteem
  • 221 PTV (Porsche Torque Vectoring) plus, elektronisch geregeld sperdifferentieel
  • 250 PDK-transmissie (dubbele koppeling)
  • 265 Binnenspiegel automatisch dimmend met regensensor
  • 268 Regensensor
  • 288 Koplampreinigingssysteem
  • 323 Sportstoel-Plus links, elektrisch, 18-voudig verstelbaar
  • 324 Sportstoel-Plus rechts, elektrisch, 18-voudig verstelbaar
  • 335 Automatische 3-puntsgordels, achter
  • 446 Wieldop holrond met kleurig wapen
  • 465 Mistachterlicht links
  • 475 Elektrische demperregeling PASM (Porsche Active Suspension Management)
  • 521 Hellingsensor
  • 555 Veiligheidsgordels in zwart
  • 559 Aluminium sierlijsten
  • 573 Airconditioning
  • 625 Porsche Entry and Drive (keyless entry)
  • 640 Sport Chrono-pakket Plus
  • 653 Glazen schuif-/kanteldak
  • 658 Servotronic
  • 665 PCM 3 basismodule inclusief radio
  • 679 Startblokkering
  • 680 Soundpakket BOSE
  • 810 Vloermatten
  • 870 Universele multimedia-interface
  • 936 Stoelbeklelding achter, leder
  • 983 Stoelbekleding voor, leder
  • 991 Airbagmodule in leder
  • XSC Porsche wapen in reliëf in hoofdsteun
  • 342 Stoelverwarming links en rechts
  • 642 Start/Stop Funktion
  • 812 Sierkap deurpaneel gegalvaniseerd

Modificaties

Geen, deze Carrera S is volledig origineel.

Opmerkingen

Deze Porsche verkeert in zeer goede staat. De auto heeft enkele kleine gebruikssporen, zoals te zien is op de foto’s:

  • Lichte steenslag op de neus van de auto.
  • Lichte steenslag op de beschermstickers en bij de flanken voor de achterwielen
  • Klein krasje op de kofferklep

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Deze Porsche is altijd in onderhoud geweest bij Porsche centra. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:

  • 15-03-2021 - 59.348 kilometer - een tussenbeurt bij Porsche Centrum Gelderland, waarbij tevens de remvloeistof en remblokken zijn vervangen.
  • 05-04-2019 - 52.241 kilometer - onderhoudsbeurt waarbij de bougies, de V-snaar en remvloeistof zijn vervangen, eveneens bij Porsche Centrum Gelderland.
  • 13-06-2017 - 40.123 kilometer - tussenbeurt bij Porsche Centrum Twente (nieuwe koelers)
  • 30-03-2016 - 34.266 kilometer - onderhoudsbeurt bij Porsche Centrum Gelderland (ook remvloeistof vervangen)
  • 07-07-2014 - 19.852 kilometer - tussenbeurt bij Porsche Centrum Gelderland (ook remvloeistof vervangen)

De gehele historie is uiteraard aantoonbaar en op verzoek beschikbaar. 

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze Porsche 911 zit inbegrepen:

  • Twee sleutels
  • Volledige documentatie
  • Optioneel: extra set winterwielen (type Carrera Classic S, zelfde velgen als zomerset, met Michellin Alpine winterbanden, tegen meerprijs over te nemen)

Over de verkoper

De verkoper van deze Porsche is een echte 911-adept. Nadat hij zijn 996 Carrera 4S verkocht, kwam er een prachtige 997 Carrera 4 voor in de plaats. Omdat het na een tijdje toch weer begint te kriebelen en het 911 rijden erg goed beviel, was het een logische stap om een 991 aan te schaffen. Ditmaal wel eentje met alleen achterwielaandrijving. De verkoper vindt de klassieke lijn nóg beter uitkomen op de 991 en stelt dat de auto met name qua rijgedrag een flinke stap vooruit is ten opzichte van zijn voorgangers. Eén proefrit in een 991 met PDK was destijds genoeg om tot aanschaf over te gaan, maar vanwege de (te) weinige kilometers die er nu met de Carrera S gemaakt worden is het tijd om de auto naar een andere liefhebber te laten gaan. De verkoper vindt (terecht!) dat zulke auto’s gemaakt zijn om lekker mee te rijden, dus hij hoopt dat de Porsche bij een nieuwe eigenaar de kilometers mag gaan maken waar hij voor bedoeld is.

Samenvatting

Verkoper – Op aanvraag
Verkoper type – Particulier
Locatie – Doetinchem
Chassisnummer – WP0ZZZ99ZDS110123 
Bouwjaar/-datum – 18 juni 2012 (modeljaar 2013)
Kilometerstand – 60.300 kilometer
Aantoonbaar – Ja
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 3,8 liter zescilinder boxermotor met 400 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – PDK, automaat
Exterieur – Basalt Schwarz (C9Z)
Interieur – Zwart  
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – Vier (inclusief huidige)
Banden – Pirelli P-zero (N-codering) - LV 6 mm, RV 6 mm, LA 4,7 mm, RA 4,6 mm

 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.