Over deze Collectable

Al in 1988 werd de Porsche 964 geintroduceerd maar bleven de iconische lijnen van dé oer-911 grotendeels intact, ondertussen was 85% van de auto herzien met onder andere stuurbekrachtiging, ABS en een modern en instelbaar onderstel met schroefveren. Verder is het een klassieker die, voor klassieker begrippen, eenvoudig en goed te besturen is en gewoon dagelijks inzetbaar. Dat geldt lang niet altijd voor klassiekers en sportwagens! De bumpers kregen een modernere styling en omwille van de wegligging op hoge snelheid kreeg de auto een uitklapbare spoiler, iets wat Porsche vandaag de dag nog steeds toepast. Voor de 964 werd een nieuw 3.6 liter blok ontwikkeld vanuit het bestaande 3.2 Mezgerblok, die nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Deze is goed voor 250 pk. Daarmee komt deze 964 ook voor hedendaagse begrippen, mede dankzij de vierwielaandrijving nog uitstekend van zijn plek. Bij Porsche tellen de PK’s altoijd dubbel werd wel eens gezegd en dat is bij een 964 geen uitzondering. Vierwielaandrijving was nieuw voor Porsche en ontstaan vanuit de rally activiteiten met onder andere de 959. Een betrouwbaar concept wat ongemerkt zijn werk doet en zorgt dat alle PK’s op de weg kunnen worden gebracht.

De door ons aangeboden 964 Coupe heeft een handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving. Nieuw geleverd in Nederland op 31 januari 1991, matching numbers, in de kleur “Nachtblau” metallic en een werkende (!) airconditioning. Voorzien van een AST onderstel in combinatie met de 17 inch Fuchsvelgen geven de auto een geweldige uitstraling en wegligging. Alle eigenaren hebben er goed voor gezorgd en rond de 175.000km is de motor gereviseerd. De koppeling is toen ook meteen vervangen. Ooit is de auto voorzien van een nieuwe laklaag en ziet er daardoor als nieuw uit. Nergens roest of sporen van eerdere schade, kortom een hele frisse 964 en niet te vergelijken met wat er aan doorsnee auto’s wordt aangeboden op dit moment.

Onze mening

Een 964 is de allerlaatste Porsche met de klassieke looks die worden gecombineerd met modernere techniek. De 964 modellen staan bekend als oerdegelijk en laat je genieten van de klassieke 911 sound. Een onverprutst exemplaar in topstaat waaraan veel aandacht en geld (ruim 65.000,- euro in de afgelopen 10 jaar) is gegeven door de één na laatste (zakelijke) eigenaar. Gelukkig (nog) niet opgeofferd aan een (goedbedoelde maar meestal matig uitgevoerde) Singer look a like.

Technische details

De onderstaande specificaties, upgrades en onderhoudshistorie geven een compleet beeld van de staat en uitrusting van deze Porsche.

Uitrusting

Deze 964 Coupé is af fabriek o.a. uitgerust met:

  • L37W Metallic lak “Nachtblau”
  • C20 Nederland
  • 425 Ruitenwisser achterzijde
  • 567 Voorruit met getinte baan
  • 573 Air conditioning
  • 650 Schuifdak

Modificaties

  • AST-onderstel
  • 17” Fuchs-velgen (originele Fuchs)
  • Startonderbreker

Opmerkingen

Deze 964 coupe verkeert in uitstekende staat. De auto heeft nauwelijks gebruikssporen en alles functioneert zoals het hoort. Boekjes en facturen zijn aanwezig en onderbouwen de kilometerstand. De afgelopen jaren is er serieus geïnvesteerd in de auto om ‘m in de huidige conditie te brengen. De motorrevisie is uitgevoerd in 2017 door Porsche Classic center Gelderland. Getuige de facturen is er de afgelopen 10 jaar en 30.000km meer dan 65.000,- euro in de 964 gestoken om deze in topconditie te houden.

Recente onderhoudshistorie

Het onderhoud is te vinden in het originele onderhoudsboekje en een ordner vol met documentatie en facturen.

01-02-1991 – 0km – Levering door A-point Porsche
08-03-1991 – 3.000km – Onderhoud Porsche A-point
17-12-1991 – 20.141km – Onderhoud Porsche A-point
11-12-1992 – 34.292km – Onderhoud Porsche A-point
24-11-1993 – 55.860km – Onderhoud Porsche A-point
39-09-1994 – 75.643km – Onderhoud Porsche A-point
14-08-1995 – 89.601km – Onderhoud Porsche specialist Hofstee
01-12-1996 – 114.129km – Onderhoud Porsche specialist Hofstee
06-08-2002 – 140.000km – Airco omgezet naar R134A (kmstand geschat)
03-12-2002 – 130.983km – Div werkzaamheden en APK Porsche Leusden
24-08-2004 – 145.207km – Div. werkzaamheden Porsche Leusden
28-10-2005 – 146.493km – Div reparaties motor Car Care Soest
26-11-2007 – 146.943km – Onderhoud Porsche specialist Theo Jansen
25-03-2008 – 151.068km – Onderhoud Porsche specialist Rob Goosen
24-11-2010 – 158.433km – Onderhoud Porsche specialist Rob Goosen 
05-05-2011 – 159.770km – Vervangen nokkenas keerring Rob Goossen
21-08-2012 – 162.168km – Onderhoud Porsche specialist Kraan
18-01-2014 – 163.594km – Div werkzaamheden Porsche Service Visser 
10-05-2014 – 166.511km – Beurt + aircoservice Porsche Service Visser
04-06-2014 – 168.072km – Div werkzaamheden Schmidt Oss
12-06-2015 – 170.415km – Onderhoud Porsche specialist Renntech
03-08-2015 – 172.746km – Ontsteking en remmen Schmidt Oss
19-04-2017 – 176.574km – Motorrevisie Porsche Gelderland
21-06-2017 – 178.321km – Onderhoud en kleppen stellen Porsche Classic Center Gelderland
23-11-2017 – 178.911km – Div werkzaamheden plaatwerk (PCG)
26-06-2018 – 180.155km – Herstel plaatwerk paravan en div werkzaamheden (PCG)
19-11-2018 – 180.200km – Nieuwe aandrijfassen (PCG)
18-07-2019 – 183.168km – Div werkzaamheden versnellingsbak en nieuw vliegwiel, beurt en banden (PCG)
31-07-2020 – 184.893km – Onderhoud Porsche Classic Center Gelderland
27-08-2020 – 184.958km – Testen ABS systeem (PCG)
29-09-2021 – 186.227km – Revisie ABS pomp en nieuwe koppeling (PCG)
25-06-2024 – 189.260km – Onderhoud Porsche Center Twente

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze 964 Carrera 4 zit inbegrepen:

  • Mappen met diverse facturen en documentatie
  • Originele Onderhoudsboekje
  • 2 Sleutels

Over de verkoper

De 964 coupe wordt verkocht in opdracht van een Nederlandse dealer die de auto heeft ingeruild.

Samenvatting

  • Verkoper  - Porsche
  • Verkoper type – Zakelijk
  • Locatie – Gelderland
  • Kenteken – ZF-21-FJ
  • Chassisnummer – WP0ZZZ96ZMS403519
  • Bouwjaar/-datum – 1991
  • Kilometerstand – 189.800 kilometer
  • Aantoonbaar – Ja (Facturen/boekje) en logische NAP
  • Garantie – Nee
  • Marge/BTW – Marge auto
  • Carrosserie – Coupé
  • Motor – 3600 cc zes cilinder boxermotor met 250 pk
  • Aandrijving – Vierwielaandrijving
  • Bak – handgeschakeld
  • Exterieur – Nachtblau metallic
  • Interieur – Blauw
  • Bekleding – Leder
  • Rokersauto – Nee
  • Eigenaren – 4 (volgens Finnik)
  • Banden – Michelin 205-50-17 DOT 2019 plm 6mm en 255-40-17 DOT 2019 en plm 5 mm

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.