Over deze Collectable
De Porsche 997 Turbo was de opvolger van de eerste watergekoelde 996 Turbo. Bijzonder was, dat deze 997 Turbo 2 Turboladers had die waren voorzien van een variabele geometrie, de zgn. VTG. Het was de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met deze techniek! Hierdoor was bij een laag toerental van rond de 2000tpm al het royale koppel aanwezig, bij 1,0bar turbodruk, van 620NM en in combinatie met het Sport Chrono pakket, zelfs 680NM koppel bij 1,2bar. Alhoewel door de automatische versnellingsbak in de 996 de rijbeleving wat minder was, was het in de 997 juist een extra sensatie. Dankzij de automaatbak was er meteen veel koppel en schoot de 997 in 3,7 seconden naar de 100kmh, wat sneller was dan de handgeschakelde versie. De peperdure keramische remmen waren als optie leverbaar. Het vierwielaandrijving systeem werd volledig nieuw ontwikkeld voor optimale tractie en er kwamen (nog) grotere remmen onder met 6-pots klauwen die precies in de 19inch velgen passen, die voorzien waren van nog bredere banden. De 997 Turbo was, samen met de 997 GT3, de laatste 911 die werd voorzien van de, als onverwoestbaar bekendstaande, Mezger motor. Sommige tuners halen er duizelingwekkende vermogens uit zonder ingrijpende aanpassingen en toch blijft het gewoon heel.
Het hier aangeboden exemplaar werd op 15 november 2007 nieuw geleverd door AMAG in Zwitserland. Tot en met 2018 werd de auto bij de Porsche dealer en specialist in Geneve onderhouden, waarna de auto in Nederland arriveerde en bij Porsche specialist Blankemeijer werd aangepakt. De huidige eigenaar kocht de auto bij sportwagenspecialist van de Rijt in Uden met zo’n 100.000km op de klok en liet hem daarna onderhouden door de Porsche monteur die voorheen werkzaam was bij datzelfde bedrijf. De auto is voorzien van een aantal mooie opties zoals lederen bekleding op middenconsole, adaptieve sportstoelen in cocoa leder en een schuifdak. Alle 3 de eigenaren hebben goed voor de auto gezorgd en vorig jaar heeft de 997 nog een uitgebreide beurt gehad met o.a. nieuwe bougies.
Onze mening
Dit Zwitsers geleverde exemplaar heeft een mooie kleurencombinatie van GT zilver met cocoa leder. Netjes onderhouden en dankzij de sportuitlaat een sound die de auto verdiend. Turbo’s zijn nou eenmaal best stil en dit geeft net dat beetje extra geluid zonder storend te zijn. Met een kilometerstand van net 133.000km is een Mezger motor net ingereden. De prijzen voor nette exemplaren zijn al aan het stijgen dus tast toe nu het nog kan.
Over de verkoper
De huidige eigenaar verkocht in 2019zijn bedrijf en besloot zichzelf te verwennen met een 911 Turbo. Niet om neer te zetten, maar om lekker te gebruiken. Hij reed er zo’n 35.000km mee en liet de Turbo onderhouden door de sportwagenmonteur van Brut Mobility. De eigenaar heeft besloten om afscheid te nemen van de auto en ‘m te veilen via The Collectables.
Uitrusting
Deze 997 Turbo is af-fabriek uitgerust met o.a.:
- Lederen bekleding
- Stoelverwarming
- Tiptronic met stuurbediening
- Volautomatische airconditioning
- 16 voudig Electrisch verstelbare sportstoelen met stoelverwarming
- Lederen Dashboard en middenconsole
- Electronisch geregelde Schokdempers
- Boardcomputer
- Verdikt Stuurwiel
- Cruise control
- Schuif-kanteldak
- Sport chrono
- Aluminium voetsteun
- PASM
- Rode achterlichten
Modificaties
Deze 997 Turbo is, zover bekend, voorzien van een gemodificeerd Uitlaatsysteem van Carnewal
Opmerkingen
Deze Turbo is in nette staat voor leeftijd en kilometers. Na aankoop heeft de huidige eigenaar de steenslagstikkers laten vervangen. Hierbij is de blanke lak beschadigd en zijn de achterschermen professioneel nieuw gespoten. Foto’s hiervan zijn beschikbaar. De voorspoiler en bumper zijn ook opnieuw gespoten na een aanrijding met een vogel. Hiervan is een taxatierapport (plm. 1.300,- euro) aanwezig. De banden hebben nog voldoende profiel, maar zijn van 2015 en daarom verstandig om ze te vervangen. Verder zijn de remblokken binnenkort aan vervanging toe.
Recente onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is volledig in het boekje afgestempeld.
15-11-2007 – 54km – Auto nieuw geleverd Porsche AMAG Birrfeld
01-07-2009 – 9.076km – onderhoud AMAG Geneve
18-04-2011 – 29.784km – Groot onderhoud AMAG Petit Lancy
08-01-2013 – 60.064km – Onderhoud Porsche Geneve
28-07-2015 – 88.885km – Onderhoud Garage GTA
12-03-2018 – 90.640km – Onderhoud Auto Geneve SA
21-01-2019 – 93.430km – Groot onderhoud Blankemeijer Porsche
17-09-2020 – 104.512km – Onderhoud van de Rijt
20-08-2021 – 111.793km – Onderhoud van de Rijt
31-10-2022 – 117.077km – Onderhoud van de Rijt
14-04-2024 – 125.611km – Onderhoud (+bougies) Brut mobility
Inbegrepen bij de verkoop
Boekjes, facturen en Keuringsbewijzen
2 sleutels
Samenvatting
Verkoper - Christoph
Verkoper type - Prive
Locatie – Auto staat in Heteren
Chassisnummer - WP0ZZZ99Z8S780817
Kenteken – TH-438-J
Eerste registratie – 15-11-2007
Kilometerstand – 133.198 KM
Aantoonbaar – Ja, a.d.h.v. boekjes, keuringsrapporten, facturen
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupe
Motor – 3.6 liter 6 cilinder BiTurbo Boxer met 480pk
Aandrijving – Vierwiel
Bak – Tiptronic
Exterieur – GT Zilver
Interieur – Cocoa
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3 eigenaren NL
In bezit sinds – 2019
Banden – Michelin PS2 N2 305-30-19 en 235-35-19, Rondom > 3mm, DOT 2015
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.