Verkocht

Over deze Collectable

De Porsche 991 is misschien wel de meest interessante gebruikte 911: modern genoeg als daily driver en qua afschrijving is de ergste pijn geleden. Deze Carrera 4S is Nederlands geleverd en voorzien van alle must-have opties, waaronder Sport Chrono, PASM en PTV Plus. Met een verlengbare Porsche Approved-garantie. 

De Porsche 991 behoeft geen introductie. Jarenlange perfectionering van het recept van de 911 heeft geresulteerd in een auto die van A tot Z klopt. De ‘S’ van de Carrera 4S betekent dat deze auto over het atmosferische (!) 3,8 liter blok beschikt in plaats van de 3,4 liter boxermotor. Het resultaat van deze extra cilinderinhoud: 400 pk en 440 Nm in plaats van 350 pk en 390 Nm. En dankzij de vierwielaandrijving kun je dit vermogen ook uitstekend kwijt op het asfalt, in elke omstandigheid. De brede heupen die bij de vierwielaangedreven versie horen zijn natuurlijk een mooie bonus. Het oog wil immers ook wat.

De eigenaar van deze Porsche had eerst een 997 met Tiptronic, maar heeft in 2018 een mooie upgrade gedaan naar deze 991 met PDK. Deze auto is ook voorzien van het sportstuur, wat betekent dat je de schakelflippers hebt in plaats van knoppen.

Deze Carrera 4S is verder buitengewoon compleet uitgerust met onder meer het 50 Years-optiepakket, bestaande uit het Sport Chrono-pakket, PCM met navigatie, ParkAssist voor & achter en stoelverwarming. Verder is deze auto af fabriek uitgerust met de Porsche sportuitlaat, sportstoelen, Porsche Active Suspension Management en Porsche Torque Vectoring Plus (met elektronische geregeld sperdifferentieel). Kortom: zo’n beetje alle opties die je je maar kunt wensen.

De auto is in 2013 in Nederland geleverd en heeft sindsdien twee eigenaren gehad. Deze 911 heeft een bescheiden (uiteraard volledig aantoonbare) kilometerstand van 82.700 km. De auto beschikt op dit moment nog over Porsche Approved-garantie, die desgewenst verlengd kan worden. 

Wouter's mening

Ik zou bijna zeggen: ik had 'm zelf niet beter samen kunnen stellen. Oké, als autojournalist moet ik natuurlijk de voorkeur geven aan achterwielaandrijving, maar in de praktijk zal de 4S de meer allround optie zijn. Qua opties klopt deze 991 helemaal. En die brede heupen blijven natuurlijk ook lekker.

Als je het hebt over een auto die werkelijk over alles beschikt, kom je al snel bij een Porsche 911 uit. Geen wonder dat er bij mij een 996 voor de deur staat. Maar ondanks dat ik al voorzien ben, kriebelt een overstap naar een 991 nog steeds. Hij is chique, strak, sportief, betrouwbaar en ook nog eens comfortabel. En dan bij voorkeur nog een atmosferische zoals deze.

Uitrusting

Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:

  • 261 Buitenspiegel elektrisch inklapbaar, automatisch dimmend en geheugen
  • 284 Buitenspiegel rechts convex
  • 636 Parkeerhulp voor en achter
  • XDH Platinum gelakt velghart
  • 674 Inbouw vooraf Vehicle Tracking System
  • 454 Cruisecontrol
  • 594 Hemel alcantara
  • 603 Xenon plus dynamische bochtverlichting
  • 276 Binnenspiegel automatisch dimmend
  • 840 Sportstuurwiel met schakelflippers
  • 656 Stuurkolom elektrisch hoogte- en lengteverstelbaar met geheugen
  • 672 PCM navigatie
  • 423 Carrera S wiel (III) 20 inch
  • UX6 RDK-klep zilver
  • 023 Wijzerplaten instrumentengroep in zilver
  • 025 Wijzerplaten stopwatch in zwart
  • 140 Dynamische motorsteunen, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM)
  • 176 Sportuitlaatsysteem
  • 196 Accu 80 Ah
  • 221 Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus, elektronisch geregeld sperdifferentieel
  • 250 PDK-transmissie (dubbele koppeling)
  • 265 Binnenspiegel automatisch dimmend met regensensor
  • 268 Regensensor
  • 288 Koplampreinigingssysteem
  • 323 Sportstoel-Plus links, elektrisch, 18-voudig verstelbaar
  • 324 Sportstoel-Plus rechts, elektrisch, 18-voudig verstelbaar
  • 335 Automatische 3-puntsgordels, achter
  • 446 Wieldop holrond met gekleurd wapen
  • 475 Elektrische demperregeling, Porsche Active Suspension Management (PASM)
  • 482 Bandenspanningscontrole, RDK 433 Mhz
  • 521 Hellingsensor
  • 534 Alarm
  • 555 Veiligheidsgordels in zwart
  • 567 Voorruit boven sterk ingekleurd
  • 573 Airconditioning
  • 640 Sport-chrono-pakket Plus
  • 658 Servotronic
  • 665 PCM basismodule incl. radio
  • 666 PCM telefoonmodule
  • 680 Soundpakket BOSE
  • 936 Stoelbekleding achter, leder
  • 983 Stoelbekleding voor, leder
  • 991 Airbagmodule in leder
  • XSC Porsche wapen in reliëf in hoofdsteun
  • XXV Aluminium pedalen
  • XXZ Aluminium voetensteun
  • 342 Stoelverwarming links en rechts
  • 812 Sierkap deurpaneel gegalvaniseerd

Modificaties

Er is een aansluiting voor de druppellader (bij de verkoop inbegrepen) geplaatst in de kofferbak. Verder is deze auto nog volledig origineel. 

Opmerkingen

Er zijn wat minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:

  • Lichte steenslag op de neus
  • Minimale velgschade rondom
  • Lichte slijtage van het leer rondom het portier aan de bestuurderszijde
  • Krasjes op het plastic op de dorpel aan de passagierszijde

Op de achterbumper rechts is spotrepair uitgevoerd in juli 2021, vanwege een veeg in de lak, veroorzaakt door een andere auto.

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Deze Porsche is in 2013 geleverd door Porsche Centrum Gelderland en heeft daar sindsdien ook zijn beurten conform schema gehad. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:

  • 25 juni 2021 - 81.623 km - Porsche Centrum Gelderland: klein onderhoud + remvloeistof
  • 29 oktober 2018 - 71.993 km - Porsche Centrum Gelderland: klein onderhoud + nieuwe aandrijfiem en bougies

In november 2019 is er een 111 puntencheck uitgevoerd in verband met de activering van de Porsche Approved-garantie. Zie de foto's voor de recente facturen.

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Druppellader (CTEK)
  • Klasse 5 alarm (Clifford)

Over de verkoper

Een 911 bezitten, wie droomt er niet van? De eigenaar maakte deze droom waar met de aanschaf van een 997 Carrera met Tiptronic. Na een paar jaar werd het in 2018 tijd voor een upgrade naar deze 991. De eigenaar (een keurige heer op leeftijd, wiens vrouw eerder afscheid nam van deze BMW Z1) wilde graag een 911 met vierwielaandrijving en PDK. Uiteindelijk viel de keuze op deze 991 Carrera 4S met alle juiste opties. Het is een weekend auto waar in de praktijk helaas weinig gebruik meer van wordt gemaakt, dus de Porsche mag naar een nieuwe liefhebber. Wel met pijn in het hart, want daarmee neemt hij afscheid van zijn jongensdroom.

Samenvatting

Verkoper - Ruud
Verkoper type - Particulier
Locatie - Noord-Brabant
Chassisnummer - WP0ZZZ99ZES110876
Bouwjaar/-datum - 23 juli 2013 (modeljaar 2014)
Eerste registratie - 8 augustus 2013
Kilometerstand - 82.700 km
Aantoonbaar - Ja, NAP
Garantie - Ja, Porsche Approved-garantie t/m 10-02-2022
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,8 liter zescilinder boxermotor met 400 pk
Aandrijving - Vierwielaandrijving
Bak - 7-traps PDK
Exterieur - Achatgrau Metallic (M7S)
Interieur - Zwart
Bekleding - Volleder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 2 (inclusief huidige)
Banden -  Pirelli P Zero (voor: 2015, achter: 2016, profieldiepte: ca. 3-4 mm)

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.