De Z1 is een van de meest bijzondere modellen die ooit de fabriekspoorten van BMW heeft verlaten, al was het alleen maar vanwege de knotsgekke deuren die naar beneden zakken. Deze Z1 is origineel in Nederland geleverd en komt van de tweede eigenaresse, die de auto al 27 jaar in haar bezit heeft.
Bij BMW kennen we de letter Z als de aanduiding voor de roadsters. Wat niet iedereen weet is dat deze letter oorspronkelijk stond voor 'Zukunft'. Een hele toepasselijke naam voor het eerste Z-model, de Z1. Waarom? Het is eigenlijk een experimenteel prototype. Maar wel eentje die gewoon in productie is gegaan.
Een van de bekendste en meest opvallende kenmerken van de BMW Z1 zijn natuurlijk de deuren. Deuren die naar voren, naar achteren en naar boven openen waren er al, maar BMW bedacht dat het ook nog anders kon. De Z1 kreeg deuren die naar beneden open gaan. Met een druk op de knop verdwijnen de deuren in de dorpels. Als je wilt kun je in deze auto de hele dag met de deuren open rijden. Gewoon, omdat het kan.
De Z1 moet het echter niet alleen van zijn deuren hebben. Er is nog veel meer wat deze auto bijzonder maakt. Het koetswerk bijvoorbeeld. Daarvoor maakt BMW gebruik van diverse soorten speciaal kunststof. De deuren en zijpanelen zijn gemaakt van Xenoy thermoplastic, terwijl de motorkap en de kofferklep gemaakt zijn van GRP (Glass Reinforced Plastic).
Wat eveneens van kunststof is: de vlakke bodemplaat. Dit zorgt voor optimale downforce, evenals de ingenieus ontworpen voor- en achterbumper. Zelfs de unieke uitlaatdemper (bij deze Z1 nog origineel met alleen het pijpje links) fungeert als spoiler. En dan is er natuurlijk ook nog de wigvorm. Tel daar het relatief lage gewicht bij op en je hebt een auto die zich uitstekend door de bochten laat jagen. Dit alles is overigens ontworpen door onze landgenoot Harm Lagaaij en daar mogen we best wel een beetje trots op zijn.
Onder de motorkap is het M20-blok te vinden, de 2,5 liter zes-in-lijn die afkomstig was uit de E30 325i. De voorwielophanging was eveneens geleend van de 325i. Voor de achterwielophanging werd gekozen voor een multilink ophanging. Ook dit was een noviteit: samen met de 8-serie was de Z1 de eerste BMW die hiermee uitgerust was.
In totaal zijn er welgeteld 8.000 stuks gebouwd van de Z1. Daarvan zijn er slechts enkele tientallen origineel in Nederland geleverd. Dit zwarte exemplaar is er een van. Nadat de vrouw van de eigenaar van de BMW-dealer er een tijdje in rond had gereden, is de auto nu al in 27 jaar in handen van de tweede eigenaresse.
Wouter's mening
Het klassieke recept voor een roadster, maar dan verbeterd. Bij zijn introductie vrij prijzig en vooral concurrerend op design, noviteiten en wegligging. De Z1 is daarmee een beetje vreemde auto: de 2.5 liter zes-in-lijn met 170 pk is een heerlijk blok, maar BMW verzette de bakens er niet mee. Een proefrit met een Z1 moet dan eigenlijk ook langer duren dan het bekende uurtje. Want de prestaties in rechte lijn zijn goed, maar niet spectaculair (0 naar 100 in 7,9 seconden met een top van 225 km/u).
Ga er echter een dag mee op stap en je gaat de auto meer en meer waarderen. Heerlijke wegligging, het uitwringen van de smeuige zes-in-lijn en natuurlijk de verbaasde blikken als de deuren verdwijnen. Meer open dan dit kun je in een cabriolet niet rijden.
Het maakt de BMW Z1 tot een Collectable die in iedere collectie van een BMW-liefhebber behoort.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Lederen bekleding
Elektrische deuren
Radio (niet meer origineel, zie modificaties)
Modificaties
Nadat de originele radio kapot was gegaan, is deze vervangen door een modernere Pioneer-radio met Bluetooth. Verder is de auto nog volledig origineel.
Opmerkingen
Er zijn diverse gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte stoeprandschade op de velgen (linksvoor, linksachter, rechtsvoor)
Kleine kras op de velg rechtsachter
Steenslag op de motorkap
Schaafplekje op de bumper linksvoor
Kras op deksel cabriokap (+bijgewerkt krasje)
Kras op kofferdeksel
Gaatje in het cabriodak bij de B-stijl links
Slijtage van het leer op de dorpel, stoelen en tellerkoepel
Diverse kleine krasjes
De tankklep is twee keer afgebroken en vervangen door een nieuw gespoten tankklep. Verder is de auto nog volledig in de originele lak.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto is altijd bij dezelfde BMW-dealer (BMW Van der Sluis, in 1999 ovegenomen door Ekris) onderhouden en heeft dit jaar nog een grote beurt gehad. De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
18 maart 2021 - 70.045 km - BMW Ekris: grote beurt + apk
5 april 2018 - 68.899 km - BMW Ekris: grote beurt (inclusief distributieriem) + apk
9 april 2009 - 62.948 km - BMW Ekris: beurt en nieuwe accu
2 mei 2006 - 56.816 km - BMW Ekris: beurt en distributieriem
De onderhoudshistorie sinds 1999 is aanwezig. Zie de foto's voor een uitdraai van het onderhoud en het onderhoudsboekje (met daarin ook de beurten voor 1999).
Inbegrepen bij verkoop
De originele (2) sleutels, inclusief de originele sleutelhoesjes
Afgestempeld onderhoudsboekje
BMW boordgereedschap (compleet)
Over de verkoper
In 1994 werd de 7-serie van de eigenaresse door gezinsuitbreiding wat onpraktisch en werd deze ingeruild op een 5-serie Touring. Bij de BMW-dealer zag zij een BMW Z1 staan en was op slag verliefd. Ze besloot deze als funauto te kopen naast de gezinsauto. Ze heeft geen spijt gehad van haar keuze, want ze heeft de Z1 27 jaar in haar bezit gehad en er zo'n 40.000 km mee gereden. Maar aan alles komt een einde. Er werd de laaste jaren te weinig gereden met de Z1 en de lenigheid die vereist is voor het instappen begint ook wat minder te worden. Daarnaast speelt een voorgenomen verhuizing waarbij de Z1 niet meer binnen gestald kan worden mee. Daarom heeft de eigenaresse besloten dat nu het moment is aangebroken om de Z1 - uiteraard met pijn in het hart - weg te doen.
Samenvatting
Verkoper - Monique Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WBABA91030AL05010 Bouwjaar/-datum - 31 juli 1990 Eerste registratie - 3 september 1990 Kilometerstand - 70.250 km Aantoonbaar - Ja, NAP Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabriolet Motor - 2,5 liter zes-in-lijn met 170 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Traumschwarz Metallic (278) Interieur - Grau/Dunkelgrau Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2, inclusief huidige Banden - Voor: Uniroyal Sport 2 (2008, 5 mm), achter: Fulda Extremo (2004, 4 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.