De 964 is een icoon en combineert het beste van twee werelden. Bij de introductie in 1989 bleven de iconische lijnen van de oer-911 grotendeels intact, maar intussen was 85% van de auto nieuw en kreeg ABS en stuurbekrachtiging.
De Porsche Mezger motor werd opgeboord naar 3.6 liter die nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Deze was goed voor 250 pk.
Het onderstel werd ook flink gemoderniseerd, met achter schroefveren in plaats van torsiestaven en MacPherson-ophanging voor.
Eind 1989 besloten een aantal Porsche ingenieurs een opvolger te bouwen voor de Porsche 944 Cup. De 964 werd kaalgetrokken, voorzien van een gelaste Matter rolkooi, Sperdifferentieel, de stuurbekrachtiging werd verwijderd en de motor werd geblueprint en het motormanagement werd wat aangepast. Het onderstel werd voorzien van stijvere veren en dempers en het remsysteem werd vergroot.
De 964 Cup was een succes en startte in 1990 en liep door tot 1994 waarna de 993 Cup het stokje overnam.
Aangezien er nooit een echte opvolger van de 73’er Carrera RS was gebouwd werd er van de 964 Cup een straatlegale versie gemaakt, de Carrera RS die in 1992 het levenslicht zag. Eigenlijk een Cup auto zonder rolkooi en met een (dun) tapijtje erin. Stug, geen stuurpomp en een enkelmassavliegwiel waardoor de bak rammelde als een dolle. Er zijn er zo’n 1900 van geproduceerd in de straatversie.
Aangezien er toch ook Porsche klanten waren die met een 964 RS clubwedstrijden en of trackdays wilde rijden, besloot Porsche een kleine serie van 290 NGT exemplaren te bouwen. De NGT wijkt nauwelijks af van de Cup versie en is dus eigenlijk een Cup met kenteken.
Het door ons aangeboden exemplaar is extra bijzonder vanwege de “sonderwunschfabe” Blutengelb. Zover we hebben kunnen nagaan slechts 6x geleverd op de 964 RS.
Daarnaast betreft het hier een auto met nog geen 67.000 km (dat is ruim 2000 km per jaar….). In 1997 is bij 27.860 km de teller unit vervangen bij de Porschedealer vanwege een defect. Het is allemaal keurig gedocumenteerd in het originele onderhoudsboekje dat alleen is afgestempeld door de officiële Porsche dealer. Wat het verhaal niet verteld is of er een nieuwe teller is geïnstalleerd met een “0” stand of dat de teller op de oude stand is gezet. Als we de historie zien, lijkt het zeer waarschijnlijk dat de nieuwe teller op de oude stand is gezet en de huidige afgelezen kilometerstand van 66.984 km dus correct is.
De 964 NGT is volledig matching en staat, zover bekend bij de huidige eigenaar, nog geheel in de eerste lak. Ook Porsche Eindhoven omschrijft de auto als een plaatje, met kurkdroge motor, die nog het volle vermogen geeft en nog niks van het scherpe stuurkarakter verloren heeft.
In Duitsland heeft de auto 3 eigenaren gehad waarna de auto door de huidige eigenaar naar Nederland is gehaald in 2003. Binnen de familie is de auto 1x overgeschreven in 2008.
De huidige eigenaar heeft de auto slechts sporadisch gebruikt, maar wel om de paar jaar laten onderhouden door de specialisten van Porsche Centrum Eindhoven.
Onze mening
Een auto die maar zelden op de markt komt, zeker in deze originele, onverprutste en goed gedocumenteerde conditie. Ten tijde van dit schrijven worden er slechts 2 originele NGT’s aangeboden in Europa.
Ben je in de markt voor één van de meest spartaanse Porsches ooit gemaakt, voorzien van een kenteken, sla je slag!
Niet verstoppen in een schuur onder een doek, maar kilometers mee maken, het liefst op een terrein waar die thuishoort (juist “het circuit”). Natuurlijk met beleid, want je wilt niet dat deze pure auto schade rijdt, maar niets is zo lekker als het uitwringen van deze icoon. Wat ons betreft een echte Collectable!
Zoals reeds aangegeven is in 1997 bij 27.860 km de teller unit vervangen. Gezien de opbouw van de kilometerstand is het aannemelijk dat de nieuwe teller destijds op de oorspronkelijke stand is gezet en de huidige kilometerstand van 66.984 dus juist is.
Recente onderhoudshistorie
22-06-1992 – 4.023 km – Beurt Porsche Osnabruck
05-01-1996 – 17.310 km – Beurt Porsche Osnabruck
22-04-1997 – 27.860 km – Nieuwe teller geplaatst Porsche Osnabruck
22-05-1999 – 41.617 km – Beurt Porsche Munster
12-07-2001 – 50.242 km – Beurt Porsche Munster
26-04-2006 – 64.702 km – Beurt Porsche Eindhoven
27-06-2016 – 65.634 km – Beurt Porsche Eindhoven
Inbegrepen bij verkoop
2 originele sleutels
Complete boordmap met onderhoudsboek
Over de verkoper
Deze 964 Carrera veilen we in opdracht van een liefhebber die de auto al sinds 2003 in de familie is. Ze vielen destijds voor de kleur, uitvoering en fantastische staat van de auto. Om de auto in deze staat te houden is er slechts sporadisch mee gereden. Omdat de eigenaar verwacht dat er in de toekomst nog maar heel weinig gebruik zal worden gemaakt van de auto mag deze de collectie verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Michiel
Verkoper type - Prive
Locatie - Eindhoven
Chassisnummer - WP0ZZZ96ZNS499054
Kenteken – 76NFRX
Eerste registratie – 02-01-1992
Eerste registratie NL – 20-08-2003
Kilometerstand – 66.984
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. onderhoudsboekje
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor, 260 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur - Blutengelb
Interieur - Zwart
Bekleding – Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2 eigenaren binnen de familie, 3 eigenaren in Duitsland
In bezit sinds – 20-08-2003
Banden – Michelin PS2 zgan 2016
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
911 GT3 RS
2024-01-19 14:26:29
WoW!
robwest
2024-02-06 19:59:00
Denk dat we nog niet eens in de buurt zijn van wat deze auto waard is...