Eén van de eerste Porsche 928’s, origineel in Nederland geleverd en volgens de eigenaar nieuw aan hem geleverd. Daarbij ook nog voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak en een lage NAP kilometerstand. Bij de 928, vanaf modeljaar 1978 in productie, lag de focus op een laag gewicht. De portieren, beide voorschermen en motorkap waren van aluminium. De bumpers waren van kunststof en geïntegreerd in de carrosserie, De aluminium profielen achter de bumper konden een aanrijding tot maximaal 8 km/h weerstaan.
De 928 had kenmerkende ronde, elektrisch bediende klapkoplampen. Alle 928 modellen werden aangedreven door een watergekoelde V8-motor met een blokhoek van 90°. In deze eerste serie had de motor een inhoud van 4,5 liter om later door te groeien tot maar liefst 5,4 liter. De versnellingsbak zat volgens het transaxleprincipe bij de achteras die een revolutionaire ontwikkeling was met dubbele draagarmen (zgn. Weissachas, Winkel einstellende, selbststabilisierende Ausgleichs-Charakteristik) die zich gedroeg als een soort passieve achterwielbesturing.
De 928 heeft in deze eerste basisuitvoering 240 pk onder de motorkap. Bescheiden naar huidige maatstaven, maar in die tijd ruimschoots boven wat Porsche te bieden had (op de 911 Turbo na). Volledig uit aluminium-silicium legering opgebouwd met 2 bovenliggende nokkenassen, een motor volgens het boekje!
De door ons aangeboden 928 uit 1978 is volgens eigen zeggen, door de huidige en eerste eigenaar nieuw gekocht. Hij reed er sporadisch mee en liet de auto rijdend houden door diverse garages. Helaas is er weinig van bekend en de huidige garagehouder heeft de opdracht gekregen om de auto te verkopen. De auto rijdt, stuurt en schakelt, maar we adviseren wel onderhoud na aankoop. Verder heeft de eigenaar ooit bedacht er moderne bumpers op te monteren van een later model. Het misstaat niet, maar haalt natuurlijk wel wat van de originaliteit weg. Originele bumpers zijn gelukkig nog gewoon te vinden, dus de purist kan de auto redelijk eenvoudig weer in originele staat brengen. Daarnaast is de auto oorspronkelijk geleverd in Minervablau en was het interieur in zwart/wit velours. De huidige stoelen lijken van een moderner type af te komen. Tevens heeft de auto behoorlijk wat sporen van gebruik en opslag en is er een lichte olielekkage zichtbaar.
Onze mening
Zoals al eerder gemeld een auto met een heel verhaal. Duidelijke pro’s zijn de origineel Nederlandse levering en de (volgens de eigenaar) eerste eigenaar (RDW geeft 1 eigenaar aan maar wel een tenaamstelling in 1994) en kloppende NAP volgens de RDW. Verder start, rijdt en remt de auto gewoon.
Om de auto in originele toestand te krijgen moet er wel serieus worden geïnvesteerd, dus de uitgelezen kans voor iemand die dit project wil gaan oppakken.
Over de verkoper
De eigenaar is helaas niet meer in staat om met de auto te rijden en ook niet meer aanspreekbaar. Zijn garagehouder biedt nu de auto aan. Doordat met de eigenaar niet meer kan worden gecommuniceerd is het lastig om het hele verhaal van de auto te achterhalen.
Uitrusting
De originele uitrusting is helaas niet te achterhalen
Modificaties
Deze 928 is op diverse fronten aangepast. Een korte opsomming van de onderdelen die wij hebben kunnen constateren:
Zwart overgespoten (origineel Minervablauw)
Interieur met moderne zwart lederen sportstoelen ipv zwart wit velours
Bumpers aangepast naar modeljaar 1987
Opmerkingen
Deze Porsche verkeert in redelijke staat. Gezien de lange minimale gebruik en onvolledige onderhoudshistorie adviseren we onderhoud vóór ingebruikname.
Recente onderhoudshistorie
Deze Porsche is onderhouden door diverse garages. APK en noodzakelijke werkzaamheden zijn steeds uitgevoerd om de auto rijdend te houden. De laatst bekende factuur (Porsche specialist PSNH uit Alkmaar) van serieus onderhoud is van 2012. Hier zijn destijds 2 banden vervangen, de remschijven en blokken vervangen en is de auto voorzien van een nieuwe distributieriem.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Porsche 911 zit inbegrepen:
● Twee sleutels
Samenvatting
Verkoper – Jeroen (namens de eigenaar)
Verkoper type – Particulier Locatie – Egmond Chassisnummer – 9288101130
Kenteken - NH-95-DP Bouwjaar/-datum – 07 april 1978 Kilometerstand – 68.100 kilometer Aantoonbaar – Volgens NAP Garantie – Nee Marge/BTW – Marge auto Carrosserie – Coupé Motor – 4,5 liter V8 met 240 pk Aandrijving – Achterwielaandrijving Bak – Handgeschakeld Exterieur – Zwart (oorspronkelijk Minervablauw) Interieur – Zwart (oorspronkelijk zwart wit velours) Bekleding – Leder Rokersauto – Nee Eigenaren – 1 volgens eigenaar (2 volgens RDW sinds 1994) Banden – De auto staat op banden met voldoende profiel, maar qua leeftijd over de houdbaarheidsdatum
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Rijkus
2024-01-24 04:54:40
Beste mensen, waar kan de Porsche worden bezichtigd?
Mvg
Rijkus Krabbendam
Ton - The Collectables
2024-01-25 19:52:17
Goedenavond Rijkus, het forum is niet bedoeld om afspraken te maken. Stuur een mail naar [email protected] voor het maken van een afspraak.
Mvg
Rijkus Krabbendam