Als je als surveillant bij de Rijkspolitie hebt gewerkt, blijft er natuurlijk één auto echt op je netvlies staan, een 911 Targa! Guido vervulde zijn droom in 2012 en heeft er veel plezier mee gehad. Een echte rijdersauto om van te genieten, met veel historie. 175pk lijkt misschien niet veel vandaag de dag, maar zoals bekend tellen (voelen) de PK's bij Porsche dubbel.
In 1973 maakte het “F-model” (ook wel het oer model genoemd) van Porsche plaats voor het “G-model”. De nieuwe generatie had buiten een geüpgradede motor ook een groter budget gekregen voor veiligheidsmaatregelen. Dit was ook noodzakelijk om het G-model ook te mogen leveren in Amerika.
De hier aangeboden 911 is er nog één van het eerste uur met de smalle heupen, voortbordurend op de vroege 911’s. Een paar jaar later werden de heupen steeds breder en de turbo carrosserie deed daar nog een schepje bovenop. Het G-model is het langst in productie gebleven model van de 911. Maar liefst 16 jaar bleef het model, in diverse variaties, in de verkoop. Deze “S” uitvoering en heeft 175pk. Naar huidige maatstaven lijkt dat weinig, maar gevoelsmatig lijken het er veel meer, wat mede wordt veroorzaakt door het lage gewicht van nog geen 1100 kilo…….
De hogergeplaatste bumpers, met zwarte stootrubbers zijn kenmerkend voor het G-model. Gelukkig bleef het klassieke 911 silhouet bij de productie van dit model in takt. Maar daarnaast draait het natuurlijk allemaal om de rijbeleving, welke in deze vroege 911 enorm is. Het is nog echt werken om de prestaties uit de auto te ontlokken en het stuurgedrag is avontuurlijk. Met de juiste stuurman aan boord echter in staat tot hoge bochtsnelheden. Niet alleen sportieve automobilisten wisten dit te waarderen, maar ook de rijkspolitie maakte graag gebruik van de mogelijkheden van de 911. Veel snelheid, veel gezag, geen problemen met achteruit rijden op de vluchtstrook door de luchtgekoelde motor EN natuurlijk het Targadak wat de mogelijkheid gaf om staand in de auto het verkeer te instrueren. Daarmee werd het een iconische auto die tot vandaag de dag veel ontzag inboezemt.
Deze 911 is zo’n Targa in de kleur wit zoals ook gebruikt werd door de rijkspolitie. Uiteraard gewoon in “burger” uitvoering. De huidige eigenaar kocht de auto van een liefhebber die de auto naar Nederland had gehaald direct van de eerste eigenaar. De 1e NL eigenaar mocht de auto van zijn vrouw niet houden vanwege het geluid…. (onvoorstelbaar, maar waar). De Targa is nieuw gekocht in Duitsland door een Amerikaanse militair, gelegerd in Duitsland die na zijn diensttijd de auto naar Amerika meenam. In 2011 liet hij de motor reviseren, de carrosserie overspuiten in de originele witte kleur en de stoelen opnieuw bekleden. De eerste eigenaar heeft een uitgebreide documentatie en rekeningen bijgehouden. De complete levenswandel van de auto is gedocumenteerd. De huidige eigenaar kocht de auto met 139.000 miles en heeft ruim 12 jaar genoten van zijn 911. Nu is het tijd voor wat anders. Hij hoopt dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van gaat hebben als hij heeft gehad.
Onze mening
Een 911 Targa spreekt toch wel tot de verbeelding. Zeker in Nederland waar de Rijkspolitie er gebruik van maakte tot halverwege de 90’r jaren. Maximaal rijplezier met een open dak en de stijfheid van een coupé. In een vroege 911 moet je nog echt werken wat de beleving compleet maakt. Een leuke instapper in de 911 wereld!
Over de verkoper
Guido was altijd al gek van Porsche en met name de 911 Targa. Als verkeerssurveillant van de Rijkspolitie te Driebergen is hij het merk nog meer gaan waarderen en had altijd de wens er eentje te bezitten. Na wat financiële meevallers, is hij twee jaar lang op zoek geweest naar een goede 911 Altijd al gek geweest van Porsche en met name de 911 Targa. Telkens als hij er eentje gevonden had kwam er na een keuring een waslijst aan problemen naar voren. Uiteindelijk kocht hij deze Targa van een liefhebber uit Eemnes, die de auto pas net had maar van zijn vrouw moest verkopen….. Guido heeft de auto sinds 2012 in bezit en ook het reguliere onderhoud gedaan. Ook hiervan zijn alle rekeningen aanwezig. Toen hij de auto kocht stond de teller op 139.000 mls. Hij heeft de auto met plezier bereden en motorisch loopt hij prachtig. Guido komt nu in een nieuwe levensfase en daarom wil hij afscheid nemen van de Targa. Hij hoopt dat de auto weer bij een nieuwe liefhebber terecht komt.
Opmerkingen
Ook bij deze Targa hangt er onder het bekende magnesium motorblok van dit type 911 een druppel olie bij de oliepijpjes en de koeler. Met de gereden 2.000km op jaarbasis moest er ongeveer een half liter olie per jaar worden bijgevuld. Motorisch loopt de Targa prachtig, stuurt, remt en schakelt zoals het hoort. De bekleding is niet origineel en heeft een beschadiging aan de instapzijde. De auto is wegenbelasting vrij en na oktober 2024 ook APK vrij. De auto is volledig getectyleerd.
Recente onderhoudshistorie
Het originele boekje is nog aanwezig.
De laatste paar beurten en reparaties zijn onder andere:
• 29-08-2019 - 151.353mi - Porsche Gelderland
• 26-04-2022 - 154.350mi - Porsche Gelderland
• 24-08-2022 - 154.644mi - Oldtimerland
Verder is er heel veel documentatie aanwezig van de reparaties en het reguliere onderhoud wat periodiek is uitgevoerd.
Modificaties
• Stoffen bekleding
• Alpine radio
Inbegrepen bij verkoop
Documentatie inclusief facturen
Originele boekjes
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie - Ingen
Chassisnummer – 9117210849
Kenteken – 88-YB-80
Bouwjaar/-datum – 30-06-1977
In bezit sinds – 16-10-2012
Kilometerstand – 157.102mi
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie
Garantie – nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Targa
Motor – 2.7 boxer zescilinder met 175 pk
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Wit
Interieur – Grijs
Bekleding – Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – Zover bekend 1 Amerikaanse eigenaar en 2 NL eigenaren
Banden – Vredestein Sprint Classic 215-60-15 en 185-70-15 DOT 2018 en >5mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
JonasH
2024-08-22 23:03:17
Op welke kilometerstand is de revisie uitgevoerd in 2011? Alvast bedankt!
Ton - The Collectables
2024-08-23 09:09:58
Beste Jonas, dat is in 2011 gedaan, dus vlak voordat de auto naar Nederland kwam met 139.000mi. Zal dus rond de 135000mi geweest zijn.