Over deze Collectable
Porsche 964 Carrera 2
Bij de introductie in 1989 bleef beroemde lijnenspel van de oer-911 grotendeels intact, maar ondertussen werd het meeste onderhuids volledig aangepakt. Denk aan ABS, stuurbekrachtiging, en MacPherson-ophanging, maar later ook airbags en uiteraard de verbeterde aerodynamica door de uitschuivende spoiler, iets wat Porsche vandaag de dag nog steeds toepast. Hierdoor is het een klassieker welke, voor klassieker begrippen, eenvoudig en goed te besturen is. Waar de klassieke 911-reeks eindigde met de 3.2, ging Porsche bij de 964 verder met een nieuw 3.6 liter blok welk nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Dankzij dubbele ontsteking goed voor 250 pk waarmee deze 964 ook voor hedendaagse begrippen nog uitstekend van zijn plek komt.
Het onderstel is ook flink gemoderniseerd, met voor- en achter schroefveren in plaats van torsiestaven. Bovendien was er voor het eerst Tiptronic en vierwielaandrijving te krijgen op de 964.
Bij deze auto gaat het om een echte rijdersvariant waarbij de uitvoering het tot een hele leuke auto maakt. Coupé, achterwiel aangedreven, GEEN schuifdak, de fraaie kleur Grand Prix Weiss en een verlaagd onderstel gecombineerd met de zeldzame 8x17 (ET52) Cupvelgen. De Carrera 2 is voorzien van een Tiptronic versnellingsbak. De zgn. “puristen” zullen er misschien iets van vinden, maar het maakt het ruimschoots beschikbare vermogen wel heel makkelijk en snel toegankelijk. Daarnaast is deze versnellingsbak beter dan zijn roeping en werden er zelfs 2 exemplaren voor als Cup auto opgebouwd die niet onverdienstelijk meereden in de Carrera Cup. Deze 964 zag in 1991 het levenslicht, werd verscheept naar Japan en kwam in 2011 in Nederland.
2 particuliere eigenaren in Nederland hebben er sindsdien mee gereden. Er is best veel historie aanwezig zoals op de foto’s is te zien. De afgelezen kilometerstand is af te leiden uit de (onderhouds) geschiedenis uit Japan en vanaf 2011 is er een kloppende NAP gedurende de periode in Nederland.
De huidige eigenaar reed er in de afgelopen 5,5 jaar zo’n 12.000km mee.
Onze mening
De Carrera 2 is eigenlijk wel de uitvoering die je wilt hebben. De Tiptronic maakt ‘m zeer bruikbaar en rijdt verrassend goed in combinatie met de 3.6 motor die al lekker veel koppel heeft bij lage toeren. Het is een frisse auto om te zien en zo rijdt hij ook. Het aantal 964’s dat is gesneuveld voor een back date project is enorm, waardoor er nog maar weinig echt nette 964’s over zijn, dus sla je slag!
Uitrusting
• Koplampsproeiers
• Aircosysteem
• Achterruitwisser
• Cup spiegels
• Originele Cup velgen 8x17 ET52 (Zeldzaam en duur)
• Electrisch in hoogte verstelbare stoelen
• Electrische ramen
• Boardcomputer
Modificaties
• Becker Traffic Pro radio
• Stroomonderbreker
• Verlaagd onderstel
Opmerkingen
Deze Carrera 2 is in zeer nette staat. Alle originele laspunten zijn zichtbaar en sommige delen zijn vanwege cosmetische reden gespoten. De bestuurdersstoel vertoond een paar droogtescheurtjes die weer even ingevet moeten worden. Ook de onderzijde ziet er nog netjes uit en er zijn geen olielekkages waarneembaar behalve het lichte zweten van wat pakkingen. De auto rijdt zoals het hoort en mede dankzij de 17 inch velgen en het subtiel verlaagde onderstel stuurt de auto strak. We adviseren een beurt bij ingebruikname.
Recente onderhoudshistorie
De 964 heeft helaas niet het onderhoudsboekje erbij, maar is ruimschoots voorzien van onderhoudsdocumentatie uit Japan. Verder is de NAP aanwezig evenals een aantal facturen uit Nederland (o.a. Porsche Gelderland). Omdat de datumnotatie helaas niet te ontcijferen is beperken we ons tot het vermelden van de ons bekende (onderhouds) kilometerstanden in Japan.
9.759km
14.210km
17.710km
20.285km
24.246km
34.835km
37.839km
39.174km
42.330km
46.195km
77.255km
90.412km – 03-03-2011 – Ingebruikname Nederland
96.331km – 07-08-2015 – van Staveren reparatie aandrijfassen
102.768km – 28-02-2022 – Porsche Gelderland dynamo revisie
103.130km – 16-10-2024 – Porsche Gelderland Teller herstel
Inbegrepen bij verkoop
• 2 originele sleutels
• Boordmap
• C-tec lader
• Nationale Autopas
Over de verkoper
Deze 964 Carrera veilen we in opdracht van een Porsche enthousiast. Hij heeft meerdere Porsches in bezit en wil ruimte maken voor een 911 Turbo. Daarom heeft hij besloten deze 964 te verkopen via The Collectables aan een nieuwe eigenaar.
Samenvatting
Verkoper - Mark
Verkoper type - Prive
Locatie - Zeist
Chassisnummer - WP0ZZZ96ZMS402577
Kenteken – 77-PNB-1
Eerste registratie – 01-1991
Eerste registratie NL – 17-02-2011
Kilometerstand – 103.133
Aantoonbaar – Aannemelijk, zie historie
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor, 250 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Tiptronic
Exterieur – Grand Prix Weiss
Interieur - Grijs
Bekleding – Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2 particulieren in NL, Japan onbekend
In bezit sinds – 06-05-2019
Banden – 17 inch 8x17 ET52 Porsche Cup velgen met Michelin PilotSport voor 2019, 205-50-17 en 255-45-17, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.