Over deze Collectable
In lijstjes met de mooiste GTs van de afgelopen 20 jaar vind je gegarandeerd de Maserati GranTurismo terug. Ook de soundtrack van de V8 is door heel weinig auto’s overtroffen. Dit alles maakt een normale GranTurismo al een begeerlijke auto, maar dit is geen normale GranTurismo. Deze Collectable is de ultieme versie van de GranTurismo: de MC Stradale. Dit exemplaar is er één van de 497 tweezits MC Stradale's en is speciaal door de huidige eigenaar uit Dubai geïmporteerd vanwege de bijzondere samenstelling met het rode interieur. Nu is het één van de veertien MC Stradale's die momenteel op Nederlands kenteken staat.
Waar het standaard model vooral een GT is - de naam doet al zoiets vermoeden - is de MC Stradale op alle vlakken sportiever. Zo zijn er carbon-keramische remschijven en carbon kuipstoelen uit de Ferrari Enzo gemonteerd om gewicht te besparen en is het onderstel 8% stijver. De diverse ingrepen maken de auto 110 kg lichter, terwijl het vermogen met 10 pk stijgt ten opzichte van de GranTurismo S.
Dit laatste is het resultaat van een op F1-techniek geïnspireerde coating die de interne weerstand van de motor verminderd. Niet alleen de V8 is door Ferrari gebouwd, ook de versnellingsbak heeft een link met Ferrari. De MC Race Shift-bak deelt namelijk componenten met de bak van de onvolprezen Ferrari 599 GTO. In Race-modus kan de gerobotiseerde handbak zodoende in 60 milliseconden schakelen.
Waar de GranTurismo altijd een vierzitter was, is de MC Stradale een tweezitter. Dat wil zeggen: de MC Stradale’s van vóór 2013. Daarna werd de auto namelijk wederom een vierzitter. Deze Collectable uit 2011 behoort tot de tweezitters, waar er maar 497 van geproduceerd zijn. Daarvan zijn er slechts 225 in Europa geleverd.
De aanpassingen gaan ook gepaard met aerodynamische upgrades, zonder dat daarmee het fraaie lijnenspel verpest wordt. De MC Stradale is onder meer te herkennen aan de gewijzigde voorbumper, twee uitlaatpijpen die meer naar het midden zijn geplaatst en de carbon fiber spoiler. Dit alles zorgt niet alleen voor betere downforce en koeling, maar ook voor een agressiever uiterlijk. Door de aanpassingen is de auto 48 mm langer en 10 mm lager dan een reguliere GranTurismo.
Wouter's mening
Als je een Maserati koopt dan wil je een geweldig geluid. Dat is met een normale GranTurismo al dik in orde, maar een MC Stradale in Race-modus klinkt helemaal briljant. Het is ook nog steeds een bloedmooie auto. Zelfs als MC Stradale doet deze auto de naam 'GranTurismo' nog steeds eer aan, maar er is wel serieus veel aangepast. Daarmee is dit echt een exotische Italiaan en dat zijn de auto's die bij mij altijd de juiste snaar weten te raken.
Uitrusting
Deze Maserati beschikt onder meer over de volgende opties:
- Bekleding in rood leer en alcantara
- Carbon stuur en interieurdelen
- Carbon-keramische remmen
- Carbon kuipstoelen
- Airco en climate control
- Navigatie
- Parkeersensoren achter
Modificaties
Deze Collectable is nog volledig origineel en schadevrij.
Opmerkingen
Er zijn een paar kleine cosmetische puntjes (ook zichtbaar op de foto's):
- Lichte lakschade uiteinde portier bestuurder
- Gebruikerssporen linkerwang bestuurdersstoel
- Beschadiging bekleding deurpaneel rechts
Het Finnik-rapport van deze Collectable vind je hier.
Recente onderhoudshistorie
De auto was in Nederland in onderhoud bij The Engineer's Garage in Breukelen, die naast BMW ook gespecialiseerd is in Ferrari en Maserati. Dit zijn de belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie (zie foto's voor kopie facturen):
- November 2020 - koppeling vervangen - The Engineer's Garage Breukelen
- Juli 2020 - revisie F1-systeem versnellingsbak - The Engineer's Garage Breukelen (uitbesteed aan een Engelse specialist)
Ook de facturen van het onderhoud in Dubai zijn aanwezig (zie foto's).
Inbegrepen bij verkoop
- Twee sleutels
- Onderhoudshistorie met facturen
Over de verkoper
Als Alpina- en BMW-specialist is het duidelijk waar de merkvoorkeur van de eigenaar ligt. Toch draagt hij ook Maserati een warm hart toe. De namen van zijn honden zeggen genoeg. Die heten namelijk Merak, Shamal en Ghibli.
Hij liet al eens een oogje vallen op een 224 Racing, maar zijn eerste Maserati werd uiteindelijk deze MC Stradale. Niet de eerste de beste Maserati dus. Aangezien de eigenaar op loopafstand van zijn werk woont heeft hij geen auto voor woon-werkverkeer nodig. De Maserati was er dus puur voor de liefhebberij, net als zijn collectie Alpina's.
Nu de MC Stradale weg gaat, kan hij weer op zoek naar een nieuwe liefhebbersauto. Welke auto dat gaat zijn? Daar heeft hij nog geen idee over. We twijfelen er niet aan dat het weer iets bijzonders zal worden.
Samenvatting
Verkoper | Lennard |
Verkoper type | Particulier |
Locatie | Zuid-Holland |
Chass. Nr. | ZAMLN45F6B0059622 |
Bouwjaar | 2011 |
Km stand | 54.296 km |
NAP | Nee (geïmporteerd uit Dubai) - km-stand logisch en aantoonbaar |
Garantie | Nee |
Carrosserie | Coupé |
Motor | 4,7 liter V8 met 450 pk |
Aandrijving | Achterwielaandrijving |
Bak | Zestraps semi-automaat |
Exterieur | Grigio Granito |
Interieur | Zwart en rood |
Bekleding | Leder en alcantara |
Rokersauto | Nee, nooit in de auto gerookt |
Eigenaren | 3 |
Banden | Pirelli P Zero, LV: 5,9 mm RV: 5,8 mm, LA: nieuw, RA: nieuw |
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, vooraf worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.