De firma Maserati behoeft geen introductie bij autoliefhebbers. Opgericht in 1914 in Bologna door de zes broers Binda, Ernesto, Alfieri, Mario, Ettore en Carlo Maserati. Aanvankelijk producenten van accu’s en bougies, werd het bedrijf in 1926 constructeur van racewagens. Er werden al spoedig talloze successen behaald op lokale en internationale evenementen.
Al voor WO2 kwam het bedrijf toenemend in financiële problemen, en in 1937 werd Maserati verkocht aan industrieel en visionair Adolfo Orsi, wiens zoon Omar plaats nam in de directie. Een viertal van de broers bleven 10 jaar aan als adviseurs, en werden nadien actief in de autosport met hun eigen merk OSCA. In de 50-er jaren had Maserati al een bescheiden aantal sportwagens gebouwd, maar dat was niet voldoende om de fabriek rendabel te houden.
Orsi pakte de zaken grondig aan met de introductie van het model 3500GT in 1957, een succesvolle sportwagen, die 7 jaar in productie zou blijven en waarvan er meer dan 2000 verkocht werden in coupé en cabrio vorm. Hierna volgde het 2-zits model Mistral, ontworpen en gebouwd door Pietro Frua. Tevens werden modellen ontwikkeld met meer binnenruimte, zoals de Sebring, de Mexico en de 4-deurs Quattroporte. Ook zag in 1959 het zeer exclusieve model 5000GT het licht, waar een V8 motor in te vinden was met DNA van de roemruchte race-historie.
In 1966 kwam het einde in zicht van het model Mistral, en Maserati moest omzien naar een waardige opvolger. De internationale sportwagenmarkt was booming, en met argusogen werd gekeken naar concurrent Ferrari, die een toenemend dominerende rol speelde. Op de autoshow van Turijn van 1966 werd op de stand van Carrozzeria Ghia een spectaculaire nieuwe 2-zits coupé Maserati voorgesteld, de Ghibli. Het beeldschone design was van de hand van de toen pas 28-jarige ontwerper Giorgetto Giugiaro uit Turijn, die zijn eerste schetsen voor het model al maakte in 1965.
De Ghibli was een internationale sensatie. Het uiterst strak en modern gelijnde, 2-volume coupé koetswerk werd en wordt beschouwd als een mijlpaal en een meesterwerk als het gaat om modern sportwagen-design. Daarbij was een potente motor ontwikkeld, een 4700 cc V8 met 330PK. Voorzien van zgn. dry-sump (droog carter) met aparte olietank, waardoor deze zo laag mogelijk, en achter de vooras geplaatst kon worden. Het carrosserie-ontwerp werd in razend tempo, in minder dan 8 maanden omgezet in een rijdende auto, waardoor de pure vormen en proporties vrijwel zonder compromissen behouden bleven.
De Ghibli op de Collectables veiling chassis nr. AM115*1426*
Heden nog in buitengewoon goede staat, had deze klassieke Maserati tot vandaag maar 3 eigenaren. Nieuw werd de auto aan het eind van 1969 geleverd aan de textielfirma Oscar Loupart in Ensival, België. Deze behield de auto bijna 20 jaar, toen de bekende Maserati coureur en verzamelaar Edmond Pery uit Blegny bij Luik de auto in 1988 kocht. Na 16 jaar, in 2004 werd de auto eigendom van een volgende Belgische verzamelaar. Deze gaf in Italië bij Carrozzeria Granturismo (heden Carrozzeria Touring) in Milaan opdracht voor een professionele restauratie van het koetswerk en het interieur. Daarbij behield de auto de orginele kleuren Celeste chiaro, lichtblauw metallic met een beige interieur. Bij een specialist werden tevens motor & aandrijflijn onder handen genomen.
In 2021 werd de laatste service uitgevoerd bij MV Classic cars in België. De km. stand sinds de restauratie is slechts 1528km. Deze Ghibli is verder uitgerust met de befaamde aluminium Borrani spaakwielen; in 1969, en ook heden nog een kostbare fabrieksoptie.
Al met al biedt deze Ghibli de kans om een icoon te verwerven. In optimale staat, met originele motor en aandrijving, en met volledige historie. Voorzien van een Belgische registratie, maar kan ook met Nederlands kenteken worden afgeleverd.
Op afspraak kan de auto worden bezichtigd in Heteren. Een hefbrug is eventueel beschikbaar. Alle keuringen zijn toegestaan.
Onze mening
Een Supersportwagen uit de late zestiger- begin zeventiger jaren. Nog steeds een machtige machine om mee te rijden en al helemaal bijzonder door de perfecte staat waarin deze verkeerd. Origineel in de Benelux geleverd en een heldere historie. De estimate lijkt misschien stevig maar een schijntje ten opzichte van wat er aan werk en geld in is gestoken. Daarom ook niet te vergelijken met een doorsnee exemplaar van vaak Amerikaanse afkomst of het Midden Oosten.
Uitrusting
Deze Maserati Ghibli is onder andere uitgerust met:
Borrani Spaakwielen 15 inch
Lederen interieur
Originele Toolkit
Voxson Stereo radio
Modificaties
Deze Ghibli is volledig origineel
Recente onderhoudshistorie
Na aanschaf in 2004 volledige restauratie door o.a. Carrozzeria Touring
Laatste onderhoud in 2021 door MV Classic Cars bij een geschatte 1400km.
Inbegrepen bij verkoop
Bij deze Ghibli worden de volgende zaken meegeleverd
4 sleutels
Originele toolkit
Indien gewenst kan deze Maserati ook op Nederlands kenteken worden geleverd. Vraag naar de voorwaarden.
Over de verkoper
De Maserati wordt verkocht in opdracht van een Belgische verzamelaar die ons meerdere auto’s toevertrouwd. De verzameling bevat vele Italiaanse en Duitse raspaardjes en wordt deels verkocht wegens herziening van het wagenpark
Samenvatting
Verkoper type – Particulier
Locatie – Belgie
Chassisnummer – AM115*1426*
Bouwjaar/-datum – 1970
Kilometerstand – 1.528 kilometer
Aantoonbaar – Ja
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 4.7 liter zescilinder boxermotor met 330 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – handgeschakeld
Exterieur – Celeste chiaro
Interieur – Creme
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 3 (inclusief huidige)
Banden – Michelin Radial X 225-70VR15
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable