Verkocht
Over deze Collectable
"Simplify, then add lightness". Niet onze woorden, maar die van een zekere Colin Chapman. Met zijn sportwagenmerk Lotus bouwde hij iconen als de Seven en de Elan, maar wellicht het bekendste model is de Elise. De Britten weten als geen ander hoe je een puristische rijdersauto moet bouwen. Een Elise is al speciaal, maar een Exige is pas écht een hardcore sportauto. Wel ging Lotus met de S2 voor iets meer dagelijkse bruikbaarheid, want de Exige S1 was voor sommigen iets te extreem.
Dit is de Exige S, wat betekent: met supercharger. Dit exemplaar is ook nog eens aangepakt door gerenommeerde Lotus-tuner Komo-Tec. Op de rollenbank levert deze Lotus daarom maar liefst 270 pk, 50 pk meer dan een standaard Exige S. En dat op een gewicht van zo'n 910 kg.
Het is een origineel links gestuurd exemplaar uitgevoerd in Alpen White met 44.500 km op de teller. Origineel geleverd in België en door de tweede (Belgische) eigenaar bij Komo-Tec voorzien van een KT280-kit. Bovendien is deze Exige voorzien van een optionele softtop, dus op de zonnige dagen kan het harde dak vervangen worden door een makkelijk te openen versie (en verandert je Exige in een hardcore Elise). De huidige eigenaar heeft de Lotus twee jaar geleden zelf naar Nederland geïmporteerd.
Om bij het begin te beginnen moeten we terug naar 1996. Dit was het jaar dat Lotus de Elise introduceerde, die het merk moest redden van een faillissement. De lichtgewicht sportwagen werd echter zó goed ontvangen dat er al snel ruimte was voor een wat heftiger model. Het leuke aan de Elise is dat hij zo licht is en over een strak onderstel beschikt, waardoor de kleine Brit een geniale wegligging heeft. Mocht het nog een tandje scherper, dan kocht je een Exige. Een vast dak, meer vermogen, en alles aangescherpt naar standje 11. Dit was de versie die je moest hebben als het allemaal nog wat ruiger mocht zijn of zo nu en dan graag een circuit bezocht.
Fast forward naar 2006. Zowel de Elise als de Exige hebben inmiddels een opvolger gekregen. De auto heeft nog steeds een 1.8 liter grote viercilinder, maar het blok luistert vanaf nu naar de naam 2ZZ-GE en men verruilde het blok van Rover voor een betrouwbare Toyota motor. Een supercharger zorgt er voor dat de motor goed is voor 220 pk en 215 Nm. Nou is 220 pk op zich niet zo heel veel, maar met dank aan het lage gewicht is dit een auto waar je jezelf aardig bang mee kunt maken. 0 naar 100 is gepiept in slechts 4,1 seconden. Het witte exemplaar op de foto's is echter nóg wat sneller dankzij een Komo-Tec KT28 kit.
Ondanks dat dit toch echt een snelle wagen is, vertellen deze cijfers van de Exige S maar een deel van het het verhaal. Om het verhaal wat completer te maken hebben we een ander getal nodig: 933. Dit is het gewicht van de Exige S in kilo's. Dat maakt 'm bijzonder agiel, want wat je niet meesleept hoef je ook niet af te remmen of te verplaatsen. Een Lotus stuurt super strak, maar danst tegelijkertijd over het asfalt. Het gehuil van de supercharger is fantastisch en elke bocht zorgt voor een grote glimlach op je gezicht. De auto mag dan serieus sportief zijn, Lotus zelf claimt dat 'ie geschikt is voor dagelijks gebruik. Ga er in de praktijk echter vanuit dat dit een raceauto met kentekenplaat is.
Minder dan 2.000 kilometer geleden heeft deze Exige nog onderhoud gehad bij Van der Kooi in Houten. Alle boekjes zitten bij de auto en ook de facturen van de complete onderhoudshistorie zijn grotendeels aanwezig. Al met al gaat het hier om een gave Exige S die er erg goed bij staat.
Wouter's mening
Ik pas er zelf maar nauwelijks in, maar wat gestuntel bij het instappen is het meer dan waard. Een Lotus blijft iets unieks en daar is een Exige voor mij het beste voorbeeld van. Al na 100 meter voel je dat je in iets bijzonders rijdt. Zo licht, zo makkelijk en tegelijk zo agressief met een wegligging waar je 'u' tegen zegt. Het is een rijdersauto pur sang, die vaak (onterecht!) vergeten wordt door potentiële sportwagen-kopers.
Uitrusting
Deze Lotus Exige S is af fabriek uitgerust met onder meer:
- Airconditioning
- Softtop
- Elektrische ramen
- Radio
- Alarmsysteem
Modificaties
De Lotus is door de vorige eigenaar voorzien van een Komo-Tec KT280 kit waarmee de auto rond de 280 pk levert. Daarnaast beschikt de Exige over een Momo-sportstuur. Op deze modificaties na is de auto volledig origineel. De originele onderdelen zijn voorhanden en blijven bij de auto.
Opmerkingen
Omdat er goed voor de Lotus is gezorgd verkeert hij in nette onverprutste staat. Uiteraard heeft de auto kleine gebruikssporen die je kunt verwachten bij een sportwagen van 14 jaar oud, zoals te zien is op de foto’s:
- Strepen op de dorpels van het instappen.
- Steenslag aan de voorzijde van de auto.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Deze Exige S heeft op 26-05-2021 bij een kilometerstand van 43.992 een service beurt bij Lotus importeur Van der Kooi in Houten gehad. Olie en vloeistoffen zijn hierbij uiteraard ook vervangen.
Op 16-03-2018 is de Lotus bij 31.210 kilometer bij Komo-Tec geweest, waar de KT280 kit is geïnstalleerd. Hiervan is uiteraard een factuur aanwezig. Verder heeft Komo-Tec de airbox, remvloeistof en elektrische waterpomp vervangen en zijn er een sportkatalysator en stahlflex remleidingen geplaatst.
Op 20-06-2017, bij een kilometerstand van 28,857 km was de auto in onderhoud bij Frédéric Koninckx Motors bvba, de Lotus dealer in Antwerpen. De olie, remvloeistof, luchtfilter en het hitteschild was vervangen en de airconditioning werd bijgevuld.
Inbegrepen bij verkoop
- Twee sleutels
- Softtop
- Origineel stuurwiel
- Originele supercharger
Over de verkoper
De verkoper, of eigenlijk verkopers, zijn een vader en zoon met een passie voor speciale auto's. Ze waren destijds op zoek naar iets bijzonders, maar het mocht niet té exotisch worden qua onderhoud en betrouwbaarheid. Wel moest de auto in staat zijn om het zijn soortgenoten flink lastig te maken. Zodoende kwamen ze uit bij deze witte Exige S, mét KT280 kit. Ze hebben de Lotus zelf opgehaald in België bij een boerderij met een grote schuur. Die schuur stond er niet zomaar, maar bood plaats aan een aantal bijzondere exoten waaronder een AC Cobra V8. De eigenaren vinden elk ritje met de Exige nog steeds bijzonder en indrukwekkend, maar omdat ze nog een hoop andere droomauto's hebben op het verlanglijstje mag de Lotus na twee jaar de garage verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Peter
Verkoper type - Particulier
Locatie - Zuid-Holland
Chassisnummer - SCCVA111X7HP81717
Bouwjaar - 2007
Kilometerstand - 44.500 km
NAP - Import uit België, kilometerstand logisch en aantoonbaar
Garantie - Nee
Carrosserie - Coupé
Motor - 1,8 liter viercilinder met 270 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde zesbak
Exterieur - Aspen White
Interieur - Zwart
Bekleding - Alcantara
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3 (inclusief huidige)
Banden - Yokohama Advan Neova AD08R
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.