De Murciélago is een van de meest tot de verbeelding sprekende supercars van de jaren ‘00, met zijn spectaculaire looks en atmosferische 6,2 liter V12. Dit exemplaar is uitgevoerd in Arancio Atlas, heeft 44.000 km op de teller staan en is gesigneerd door Valentino Balboni.
De Lamborghini Murciélago is nu al een iconische auto. Zoals de Countach een posterauto was voor de generatie die opgroeide in de jaren ‘70 en ‘80, zo was de Murciélago dat voor degenen die opgroeiden rond het millennium.
De Murciélago trad in 2001 in de voetsporen van de Diablo, die ruim een decennium in productie was geweest. De Murciélago kreeg een veel moderner design, getekend door de Belg Luc Donckerwolke. Maar zelfs met de strakke lijnen ziet de Murciélago er nog steeds buitenaards uit, zoals een Lamborghini betaamt. De carrosserie is grotendeels van koolstofvezel, behalve de aluminium deuren en het stalen dak.
Net als zijn voorgangers heeft ook deze auto de karakteristieke ‘scissor doors’. Uniek voor de Murciélago zijn de luchtinlaten achter de zijruiten die uitklappen als de temperatuur oploopt. Die je natuurlijk voor de show omhoog kunt zetten, zodat hij zijn naam 'Murciélago' (Spaans voor vleermuis) nog meer eer aan doet. Daarnaast is er een actieve achterspoiler.
Donckerwolke omschreef het ontwerpen van de Murciélago met de legendarische woorden “Ik ontwerp een concertzaal voor een 12-cilinder orkest.” Daarmee geeft hij aan waar het echt om draait in deze auto: de magistrale V12 onder de motorkap.
Het gaat om de old school V12 die nog door Bizzarrini is ontworpen en steeds verder doorontwikkeld is. Met de Murciélago is de atmosferische twaalfcilinder gegroeid naar 6,2 liter, wat resulteert in een vermogen van 580 pk en een topsnelheid van 333 km/u. Het geluid van deze V12 is extra imposant bij dit exemplaar, want dit exemplaar is uitgerust met een Tubi-uitlaat.
Met dank aan Audi (sinds 1998 eigenaar van Lamborghini) zijn er ook flinke stappen gezet als het gaat om rijeigenschappen, kwaliteit en betrouwbaarheid. Tegelijkertijd heeft de Murciélago alles wat een Lamborghini hoort te zijn.
Deze specifieke Murciélago is uitgevoerd in wellicht de meest iconische kleur voor dit model: Arancio Atlas. Een parelmoerkleurig oranje met relatief grote metallic vlokken, waardoor de kleur van de auto bij iedere lichtval varieert. Het interieur is net zo opvallend als het exterieur, want ook hier komt de kleur oranje veelvuldig terug.
De auto heeft 44.000 km op de teller staan. Deze Murciélago is origineel geleverd in Duitsland, heeft daarna een tijdje in Griekenland gereden (documentatie aanwezig) om vervolgens naar Nederland te komen.
Mooi detail: de auto is gesigneerd door Lamborghini-legende Valentino Balboni. Die was aanwezig bij een supercar event in Nederland en koos deze Murciélago uit de aanwezige Lamborghini's om een paar rondjes mee te rijden. Deze auto heeft dus de goedkeuring van Balboni himself.
Onze mening
De laatste 'echte' rauwe Lamborghini, maar wel onder supervisie van Audi gebouwd. Dus het beste van twee werelden en daarom nu al een klassieker. Sterker nog, na een jaar of 5 geleden de bodem te hebben bereikt zijn de prijzen de laatste jaren sterk stijgende. Belangrijkste bij een dergelijke auto: onderhoud, onderhoud, onderhoud. Deze eigenaar heeft de auto al 8 jaar in bezit en zoals de facturen laten zien, nergens op bespaard. De auto voelt ook aan alsof deze moeiteloos naar de ton gereden kan worden. Sterker nog, EVO Magazine schreef een Ownership Review over een Murciélago met 2 ton op de teller. Hier is duidelijke de kwaliteitsslag voelbaar die Audi heeft gemaakt.
Ondanks het vrij indrukwekkende uiterlijk en de imposante afmetingen is een Murcielago nog verrassend makkelijk te rijden. Althans, voor een Supercar. Ook op lange afstanden, zeker in deze E-Gear uitvoering. Alleen bij het achteruit inparkeren moeten eigenaren een trucje onder de knie krijgen; de Grote Achteruitrijshow. Op de dorpel zitten met de deur omhoog, voeten nog net bij de pedalen en dan achterom kijkend manoeuvreren.
Deze specifieke Murciélago is nog het vroege model in z'n meest pure vorm, dus zonder grote spoilers. Zoals bij de Diablo en de Countach zijn dat vaak de klassiekers van de toekomst. Het is een vrij bekende auto op YouTube, onder andere te zien in 'Autoweek - Blits Bezit'.
Dus ja, bij intensief gebruik is Lamborghini onderhoud prijzig. Maar je hebt met een Murciélago geen afschrijving en rijdt voor het geld van een aangeklede Porsche 992 in iets bijzonders. Een evenement op wielen. Dit kan wel eens de tijd zijn om de aanschaf van deze Italiaanse stier te overwegen.
Uitrusting
Deze Murciélago is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Two-tone interieur met ruitmotief
6-traps E-Gear automaat
Hercules velgen
Hydraulisch liftsysteem vooras
Modificaties
Deze Murciélago is voorzien van een Tubi-uitlaatsysteem met kleppen.
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte steenslag op de neus
Minimale beschadiging op de velg rechtsvoor en rechtsachter
De side skirt links is in 2018 overgespoten vanwege een krasje opgelopen bij het parkeren. De achterbumper is toen ook meteen overgespoten, omdat daar al wat krasje op zaten. De eigenaar vermoedt dat de voorbumper een keer is overgespoten door de vorige eigenaar.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
13 augustus 2018 - 36.424 km - Mugello Engineering - o.a. koelfan & zekering vervangen, startmotor gereviseerd, achterbumper en sideskirt overgespoten, motorolie & remvloeistof ververst - €3.245,00
26 november 2015 - 31.544 km - Louwman Exclusive: grote beurt + koppeling vervangen, differentieel voor vervangen, ABS-sensor vervangen - €23.823,09
Zie foto's voor alle facturen en het onderhoudsboekje.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Druppellader
Over de verkoper
Als er één Nederlander een autoliefhebber is, dan is het de eigenaar van deze auto. Hij werkt 'gewoon' in loondienst, maar rijdt toch zijn droomauto's door al zijn geld in zijn hobby te steken. Sommige auto's houdt hij langer dan andere maar feit is dat hij een enorm rijke autohistorie heeft opgebouwd. Hij heeft onder andere Ferrari's, Lamborghini's, een Iso Rivolta en meerdere Rolls-Royces en Bentley's in zijn bezit gehad. Hoewel hij een brede smaak heeft is Lamborghini toch het merk dat hem het meest aanspreekt. Na onder meer een Countach en Diablo kocht hij deze Murciélago, waar hij nu al 8 jaar van genoten heeft. Toch zijn er altijd weer andere droomauto's die lonken en zijn budget is niet onbeperkt. Daarom is nu het moment aangebroken dat de Murciélago de garage mag verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Wil Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - ZHWBE16S05LA01389 Kenteken - GS-003-Z Bouwjaar/-datum - 2005 Eerste registratie - 15 juli 2005 Kilometerstand - 44.000 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 6,2 liter V12 Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - 6-traps automaat (E-gear) Exterieur - Arancio Atlas Interieur - Zwart/oranje Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2, inclusief huidige In bezit sinds - 2014 Banden - Pirelli P Zero Corsa (2019, profieldiepte ca. 6 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable