Over deze Collectable
1978 Honda 750F2
De Honda CB750 behoeft eigenlijk geen introductie voor motorliefhebbers. Bij de introductie in 1969 veroorzaakte het model een aardverschuiving in de internationale motorwereld. Met een betrouwbare 736 cc, geheel aluminium 4-cylindermotor met bovenliggende nokkenas, 5-versnellingsbak en schijfrem op het voorwiel en aanvankelijk 67 PK was het model vanaf dag 1 een dominant verkoopsucces. Het model evolueerde met de jaren met de series K0 bij de introductie, t/m de K6 in 1976. Verschillende technische verbeteringen werden doorgevoerd. In 1977 vond met het model K7 een facelift plaats, met o.a. een andere tank, 17 inch achterwiel en acceleratiepompen op de carburateurs. In 1979 werden de CB750 toermodellen opgevolgd door de 750KZ met een geheel nieuw ontworpen motorblok.
In 1975 werd de CB 750F1 voorgesteld, een sportversie met standaard vier-in-in uitlaat en een strakkere, modernere vormgeving. Een nieuw ontworpen cilinderkop en hogere compressie zorgden voor meer koppel onderin, doch het vermogen bleef bij de oorspronkelijke 67PK. Echter, gedurende de tweede helft van de jaren zeventig nam de concurrentie sterk toe, en dit leidde tot de ontwikkeling van de CB750F2 in 1976. De inlaatkleppen werden 2 mm groter, de uitlaatkleppen 3 mm. De nokkenastiming werd zodanig aangepast dat de CB 750 F2 de "heetste" nokken kreeg die Honda ooit op een CB 750-machine zou toepassen. Daardoor moesten de klepveren zwaarder worden. De inlaatkanalen en de verbrandingskamers werden gewijzigd en de carburateurs kregen acceleratiepompen. Het vermogen steeg naar 73 pk, net iets meer dan de directe concurrenten. Dit had tot gevolg dat er maatregelen voor de koeling moesten worden genomen: er kwamen meer koelribben en ook het oliefilter (dat rijwindkoeling kreeg) werd groter. Als enige CB750 kreeg de F2 een zwart motorblok, standaard twee schijfremmen voor en een schijfrem achter. In combinatie met de nieuw ontworpen 18 inch Comstar wielen had de F2 een geheel eigen karakter.
Die hier door de Collectables aangeboden CB750F2 werd in op 3 juni 1978 afgeleverd op Nederlands kenteken, in de kleur ‘Candy Sword Blue’. Sindsdien heeft de motor slechts 13.000 kilometer gereden en is nog in volledig originele staat. Dat mag gerust zeer bijzonder en zeldzaam genoemd worden. Een period-correcte valbeugel en Marshall uitlaatdemper waren populaire accessoires, en zijn waarschijnlijk al bij of kort na de aflevering gemonteerd. De motor is rijdend en draaiend weggezet, maar verdiend enige aandacht en afstelling van de carburateurs. Een nieuwe accu wordt meegeleverd, alsmede een origineel onderdelenboek en het originele gereedschap.
Onze mening
Honda is toch wel één van de premium merken in Motorland. Snel, betrouwbaar en mooie techniek. Niet voor niets rijdt de politie ook op Honda motoren. Een klassieker als deze 750 met slechts 13.000km en origineel Nedrlands geleverd mag in geen verzameling ontbreken.
Over de verkoper
De huidige eigenaar heeft de 750F2 al zo’n 20 jaar in bezit en is een enthousiaste motorfiets verzamelaar die zijn collectie enige jaren geleden verkocht, maar die pas recentelijk heeft besloten afstand te doen van dit bijzondere topstuk. Daarom biedt hij nu deze unieke Honda aan bij The Collectables
Opmerkingen
De motor is rijdend en draaiend weggezet, maar verdiend enige aandacht en afstelling van de carburateurs. Het linker beschermkapje heeft een klein scheurtje. Een nieuwe accu wordt meegeleverd, alsmede een origineel onderdelenboek en het originele gereedschap.
Recente onderhoudshistorie
Zoals gebruikelijk worden motoren over het algemeen door de eigenaren zelf onderhouden. Zo ook bij deze Honda. Gezien de lage kilometerstand en lange stilstand adviseren we een onderhoudsbeurtje bij ingebruikname
Standaard uitrusting
Metallic lak
Modificaties
Period-correcte valbeugel
Marshall uitlaatdemper
Inbegrepen bij verkoop
HONDA CB750 ONDERDELEN:
- 3x voorvork
- 3x sets carburateurs
- 4x knipperlicht
- 1x achterlicht
- koppeling + gaskabel, nieuw
- 1x koppelingsdeksel
- 2 luchtfilterhuis
- diverse gebruikte onderdelen
- 1x schommel arm, achter
- 1x midden bok standaard
- 1x voor spatbord
- 1x kettingbeschermer, nieuw
- 3x zijschildjes
- koplamporen, chroom
- 1x kickstarter
- 1x ketting o-ring, nieuw
- 1x stuur, verstelbaar
- 1x olietank
- 2 sleutels
- nieuwe accu
- origineel onderdelenboek
- originele gereedschap
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie - Duiven
Chassisnummer – 1008278
Kenteken – ZH-16-97
Bouwjaar/-datum – 03-06-1978
Kilometerstand – 13.356km
Aantoonbaar – Nee, maar aannemelijk
Garantie – nee
BTW/marge - Marge
Carrosserie – Motorfiets
Motor – 750cc met 73pk
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Candy Sword Blue metallic
Interieur – NVT
Bekleding – NVT
Rokersauto - Nee
Eigenaren – voor zover bekend 1 vorige eigenaar in Nederland. Nu ruim 20 jaar in bezit
Banden – Metzeler Perfect 120-90-18, > 5 mm DOT onbekend
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.