Dodge Challengers werden voornamelijk geproduceerd voor de Amerikaanse en Canadese markt. Interessant is dat Chrysler officieel Challengers verkocht aan Zwitserland via AMAG (Automobil- und Motoren AG in Schinznach-Bad), in de buurt van Zürich. Slechts een handjevol auto's per jaar werden naar AMAG verscheept. Zij deden de eindassemblage van de Challengers en bouwden ze om naar Zwitserse specificaties. Er zijn nog maar weinig auto's van AMAG over; naar het schijnt zijn er slechts een stuk of vijf Zwitserse Challengers in Noord-Amerika.
Deze 1972 Dodge Challenger 340 Four Barrel is auto-erfgoed uit de “muscle car era” met slechts 2 vorige eigenaren en verkeert in uitstekende en bruikbare staat. Het is één van de weinige geproduceerde en overgebleven International Export modellen van de 1970-1974 Challengers. Hoewel de '70-'71 modellen al lang populairder zijn, is deze in Zwitserland geassembleerde auto zeer zeldzaam, nog specialer en misschien wel uniek! Dit 2 jaar jongere broertje van de beroemde “Vanishing Point”-filmauto is in uitzonderlijk goede staat voor een ruim 50 jaar oude auto. Geen overgerestaureerde auto en met het juiste patina. Alles werkt zoals het hoort en de Challenger is gewoon een auto die vlot kan meekomen in het dagelijkse verkeer. Mét dat waanzinnige Mopar V8-geluid… Dit exemplaar is één van de allerlaatste auto's die ooit uit de assemblagefabriek van AMAG in Zwitserland is gekomen. Carrosserie, motor en transmissie zijn matching numbers en de Challenger is zeer goed gedocumenteerd. Voor zover kan worden nagegaan, heeft de Challenger slechts 2 eigenaren gehad. De Zwitser, die hem in 1972 nieuw kocht en de huidige eigenaar die hem koestert sinds 2009. Vanaf productie is deze Challenger Europees gespecificeerd en heeft hij het "I"-markering in zijn optiecodes op het spatbord, inclusief de "Dodge Made in the USA" en AMAG-spatbordplaatjes. De sterke 340 (5.6 L) V8-motor met viervoudige carburateur, de optionele TorqueFlite A727 automatische versnellingsbak gekoppeld aan het SureGrip sperdifferentieel zorgen voor moeiteloze prestaties en dankzij de Rallye ophanging, 15 inch wielen, rembekrachtiging (schijfremmen voor) en stuurbekrachtiging een solide weggedrag. Verder is de Challenger voorzien van een performance motorkap met luchthappers, dubbele uitlaat met vier eindpijpen, vinyl dak, chromen sierstrippen, zilverkleurige grille en zilverkleurig achterlichtpaneel. Het interieur heeft het luxe Rallye dashboard met 4 grote tellers, kuipstoelen, middenconsole, dubbele spiegels, een periodecorrecte radio, achterruitverwarming met een luchtblazer – maar geen airconditioning, elektrische ramen, centrale vergrendeling of radio, want daarin hadden de nuchtere Europeanen destijds weinig interesse.
De Challenger is mild maar grondig gerestaureerd en periodecorrect opgewaardeerd, waardoor hij visueel en technisch dicht bij de originele rijervaring staat – alleen beter. De carrosserie is recht en roestvrij (ook de holle ruimtes) en er zijn geen tekenen van (ongeval)schade. Zover bekend is de auto in 1998 ooit overgespoten in de originele kleur.
Technisch is de auto zeer goed, heeft altijd binnen gestaan en is onderhouden door specialisten. Banden, remmen, leidingen, slangen en brandstofsysteem zijn in goede staat en waar nodig geüpgraded. De ophanging is opgewaardeerd met polyurethaan bussen en KYB schokdempers. De uitlaat is opgewaardeerd naar 2,5 inch roestvrij staal, inclusief elektrisch bedienbare kleppen en header-uitlaatspruitstukken wat de motor, in combinatie met de gemoderniseerde carburateur en ontsteking een stuk levendiger maakt.
Onze mening
De hier aangeboden Dodge Challenger is, in deze staat en uitvoering, iets wat je nooit tegenkomt. Geen wilde achteraf ingebouwde motoren, dikke wielen of flitsende kleuren, gewoon een Challenger zoals deze hoort te zijn met wat subtiele periodecorrecte upgrades. Een unieke auto die zelden op de markt komt en zeker als EU-gebouwd exemplaar heel erg bijzonder is.
Over de verkoper
De huidige eigenaar is een echte liefhebber. Hij heeft meerdere (sport)auto’s in bezit en ontdekte de Challenger in 2009 bij een handelaar die de auto al een kleine 5 jaar naast een Pontiac Firebird had staan. Hij kocht de Challenger en zorgde er extreem goed voor. Lichte modificaties werden aangebracht en de (al heel goede) Challenger werd verder in nog betere staat gebracht. In de afgelopen 15 jaar werd er slechts zo’n 12.000 km met de auto gereden.
De eigenaar heeft een zeer uitgebreide beschrijving gemaakt van de Challenger inclusief historie en upgrades die wordt meegeleverd met de auto. Aangezien de verkoper andere plannen heeft wil hij de auto graag verkopen aan een échte liefhebber via The Collectables.
Recente onderhoudshistorie
De Challenger is altijd onder de hoede geweest van specialisten. Aangezien de eigenaar technisch onderlegd is heeft hij alle werkzaamheden of zelf uitgevoerd of begeleid. De laatste beurt/APK is uitgevoerd bij 19.000 km
Uitrusting
Deze Dodge Challenger is o.a. uitgerust met:
• 240 pk (SAE) 340 ci V8-motor (0-100 km/u in 8,5 seconden)
• 8,75 inch SureGrip achteras met sper
• TorqueFlite A727 SlapStick 3-traps automatische versnellingsbak
• 14 x 5,5 Rallye velgen (reservewiel aanwezig)
• Zwart vinyl dak (origineel)
• Performance motorkap met dubbele scoops
• Chromen 5 mijl bumpers met kleine bumperbeschermers
• Zwarte voorspoiler
• Achterlichtpaneel in correct Argent/Astrotone zilver
• Verchroomde dubbele zijspiegels
• Donkergroen interieur met kuipstoelen
• Rallye dashboard (km/u teller) met middenconsole en houtfineer
• Flip-Top benzinedop
Modificaties
Belangrijkste technische verbeteringen en vernieuwingen:
• Aangepaste roestvrijstalen uitlaat inclusief elektrisch bedienbare kleppen
• Doug's Headers D453 1-5/8" 4-naar-1 volledig gecoate uitlaatspruitstukken
• Street Demon 625 carburateur
• Rev-n-ator ontstekingsregeleenheid
• Passion4Mopars Premium gerestaureerde ruitenwissermotor met 3 versnellingen (periodecorrecte nummers)
• Vervangende deur-, raam- en kofferbakrubbers
• Startmotor met hoog koppel
• Distributieketting en tandwielen
• Waterpomp
• Brandstof zendeenheid en brandstoffilter
• Solid-state spanningsregelaar op het instrumentenpaneel
• Verborgen elektronische antenne
• KYB schokdempers voor en achter; polyurethaan ophangingsbussen; remblokken en leidingen
• Gereviseerde versnellingsbak, gebalanceerde aandrijfas en nieuwe achterwiellagers
Belangrijkste upgrades voor exterieur en interieur:
• Cragar Keystone wielen (7 x 15 inch en 8 x 15 inch, offset 0 mm, 5 x 4.5 inch) met BF Goodrich Radial T/A banden
• Legendary vinyl stoelhoezen voor en achter in juiste kleur en jaarpatroon
• 3-punts veiligheidsgordels voor en achter
• Gerestaureerde klok en kleine meters; extra paneel met 3 meters; tripcomputer
• Periodecorrect Tuff sportstuur
• RestoRick Pistol Grip versnellingspook
• AAR Vintage Mopar E-Body radio met moderne elektronica, Europese FM instellingen, AUX-ingang en 4 stereo speakers
Opmerkingen
Optisch en technisch voor zijn leeftijd in zeer goede staat. Hier en daar een klein ouderdomsspoortje. Het betreft een auto zonder ongevalsverleden die vanwege cosmetische redenen eind 90’er jaren is overgespoten in de originele kleur.
Inbegrepen bij verkoop
• 3 sleutels
• Diverse onderdelen
• Uitgebreide beschrijving en documentatie van de auto
Samenvatting
Verkoper type – Privé
Locatie – Deurne
Kenteken – 12-YB-86
Chassisnummer – JH23 H2B 132175
Bouwjaar/-datum – 1972
Kilometerstand – 19.800
Aantoonbaar – Ja, dmv historie
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge
Carrosserie – 2-deurs Coupé
Motor – 5,6 liter V8 met 240 pk (265 pk modified)
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Automaat
Exterieur – Wit
Interieur – Groen
Bekleding – Kunstleder
Eigenaren – In bezit sinds 2009
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable